Figyelmeztet a Bizottság: Magyarország olyan adóssághegyen ül, amit nehéz lesz legyűrni
Gazdaság

Figyelmeztet a Bizottság: Magyarország olyan adóssághegyen ül, amit nehéz lesz legyűrni

Feszített az EU-tagállamok költségvetése, a GDP-növekedés pedig lassan indul be az éppen fegyverkezési kiköltekezésre készülő Európai Unióban – állapította meg az Európai Bizottság egy friss jelentésében. A költségvetési hiány és az államadósság-állomány növekedése általánosan folytatódhat a legtöbb országban a dokumentum szerint. Brüsszelben úgy látják, Magyarország államadóssága a következő évtizedben újra növekvő pályára állhat, miközben a költségvetési politika csak korlátozott mozgástérrel rendelkezik a kedvezőtlen gazdasági környezet és a magas kamatterhek miatt. Főként arra figyelmeztetnek, hogy a lakossági állampapírok tömeges lejárata, a devizaadósság árfolyamkockázata, valamint az állami garanciákból fakadó rejtett kötelezettségek fokozzák majd a fiskális kockázatokat. Megjegyzik, bár a kormányzat törekszik a hiány csökkentésére, az adósságszint 2035-re meghaladhatja a 85 százalékot, ami hosszú távon fenntarthatatlan lehet.

A Bizottság véleményére az NGM közleményben reagált. Azt írják, hogy a magyar államadósság idén és a következő években is csökkenni fog.

Az éppen háborús költekezésre készülő Európai Uniónak sok nehézséget okozhat a tagállamok költségvetéseinek, ha masszív kiköltekezésbe kezdenek – derül ki az Európai Bizottság 2024-es év alapján készített Adósságfenntarthatósági jelentéséből (Debt Sustainability Monitor). Az elemzés csak mérsékelt gazdasági fellendülést jelez előre az Európai Unióban: a reál-GDP 2025-ben alig 0,9%-kal nőtt, ami 2025-ben is csak 1,5%-ra gyorsulhat, majd 2026-ra 1,8 százalékra bővülhet. Pozitívum, hogy tavaly a növekedés motorjai az erősebb fogyasztás és a beruházások újbóli élénkülése volt az unióban, amit idén kiegészíthet a várt hadiipari bumm.

Az uniós jelentés szerint a 2022 vége óta tartó dezinflációs folyamat folytatódik: míg az uniós infláció 2023-ban 6,4% volt, 2024-ben 2,6%-ra lassult, majd 2026-ra 2,0%-ra csökkenhet, összhangban az Európai Központi Bank céljával, jelezve az árstabilitás visszatérését.

Az EU összesített költségvetési hiánya, amely 2020-ban a világjárvány miatt elérte a GDP 6,7%-át, fokozatosan csökken az elmúlt években. Tavaly már csak 3,1 százalékot tett ki, míg 2026-ra 2,9%-ra csökkenhetett volna a DSM-jelentés szerint, ha a védelmi kiadásokat nem kezdik el növelni a tagállamok. Az eddigi csökkenés oka a diszkrecionális költségvetési szigor és a bevételi többletek, annak ellenére, hogy a gazdasági aktivitás gyenge és a kamatkiadások nőnek.

Az Európai Bizottság részben ezt megfontolva javasolja, hogy a védelmi kiadások a GDP-arányos 4,5 százalékos szintig ne számítsanak bele a tagállamok deficitjébe.

Az EU összesített államadósság-rátája 2023-ban 82,1% volt, jelentősen elmaradva a pandémia alatti 90 százalék feletti csúcstól – emelik ki a jelentésben. Azonban 2026-ra 83,4%-ra emelkedhet az átlagos EU-s szint, amit a romló kamatkülönbözet-növekedés és a tartós elsődleges hiány okoz. A legtöbb tagállamban az adósságráta alacsonyabb lesz, mint 2020-ban, de hat ország – Belgium, Franciaország, Görögország, Olaszország, Portugália és Spanyolország – továbbra is 90% feletti adósságszinttel számolhat.

Erős kockázatok fenyegetik Magyarországot

Magyarország különösen kihívásos költségvetési helyzettel néz szembe a Bizottság elemzése szerint. Bár az ország adósságrátája 2020-hoz képest alacsonyabb lehet, továbbra is azon tizenegy tagállam közé tartozik, amelyeknél középtávon magas fiskális fenntarthatósági kockázatokat azonosítottak.

A magyar adósságdinamikát a csökkenő, de még mindig magas költségvetési hiány és a még mindig magas államadósság határozza meg. A kamatláb-növekedési különbözet támogatja ugyan az adósságcsökkentést, de kisebb mértékben, mint korábban – írják a jelentésben. Az állami bruttó finanszírozási igény továbbra is magas volt 2024-ben, bár az átlagos lejárati idő meghosszabbodása enyhíti a rövid távú kockázatokat.

Az Európai Bizottság az Adósságfenntarthatósági jelentésében a közepes távú fiskális fenntarthatósági kockázatok kapcsán a 2022 és 2035 közötti időszakra azzal számol, hogy

a bruttó államadósság-ráta a 2022-es 73,8%-ról fokozatos növekedéssel eléri a 85,4%-ot 2035-re.

Az adósságráta alakulását több tényező befolyásolja: az elsődleges egyenleg, a „hógolyóhatás” (snowball effect), valamint az egyéb adósságmódosító tételek.

A hógolyóhatás azt jelenti, hogy az államadósság automatikusan nőhet akkor is, ha a kormány nem vesz fel új hitelt, mert a kamatköltségek gyorsabban emelkednek, mint a gazdaság növekedése. Ez különösen akkor veszélyes, ha a kamatláb magasabb, mint a GDP-növekedés üteme.

Az elsődleges egyenleg – amely a kamatkiadások nélküli deficitet tükrözi – mínusz 3,4%-ról -1,0%-ra javul 2022 és 2035 között.

Ezt a javulást nagyrészt a strukturális elsődleges egyenleg alakulása támasztja alá a Bizottság szerint, amely figyelembe veszi a társadalom elöregedésének költségeit (például a növekvő nyugdíj- és egészségügyi kiadásokat) és más strukturális tényezőket.

A „hógolyóhatás” 2022-ben még mínusz 9,3% mértékű kedvező hatást jelent az adósságrátára (elsősorban az infláció hatására), ám 2035-re már plusz 1,3%-os kedvezőtlen hatásba fordul át. Ez a változás főként az inflációs hatások csökkenésének és a kamatkiadások stabilizálódásának tudható be. Az egyéb adósságmódosító tételek tartalmazzák például az árfolyamhatásokat és könyvelési tételeket, szintén mérséklődnek: 2022-ben még 3,5%-ot, 2035-ben már 0%-ot tesznek ki, ami a hozzájuk kapcsolódó hatások csökkenését jelzi.

A strukturális egyenleg – amely a ciklikus tényezők kiszűrésével mutatja az államháztartás helyzetét – -7,3%-ról -6,1%-ra javul az időszak végére, de ez továbbra is tartós, mély strukturális hiányra utal. Eközben a bruttó finanszírozási igény, amely a költségvetési hiány és az adósság megújításának finanszírozására szolgáló forrásokat jelenti, 14,7%-ról 18,1%-ra nő 2035-ig, ami a finanszírozási kihívások növekedésére hívja fel a figyelmet.

A kockázatértékelés során több, a magyar államadósságot növelő tényezőt is figyelembe kell venni. Ezek közé tartozik a devizaadósság relatív magas, 30 százalékot közelítő aránya, amely árfolyamkockázatot jelent az Európai Bizottság szerint. Minél magasabb ugyanis a devizaadósság aránya, a forint esése annál nagyobb mértékben növeli az államadósságot.

Ahogy arról részletesen írtunk, az elmúlt időszakban az Európai Bizottság egyre inkább kockázati tényezőnek tartja, ha egy állam befelé adósodik a saját bankrendszere felé. A logikájuk leegyszerűsítve az, hogy a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt egy pénzügyi sokk esetén az állam és a bankrendszer is likviditási problémákkal szembesülhet.

Nem meglepő, hogy így már rizikófaktort látnak a hazai bankok erős állampapírok felé meglévő kitettségében, amit pénzügyi stabilitási kockázatnak tartanak. Ugyanígy lehetségesnek problémaforrásnak látják a nagy összegű, lejáró lakossági állampapírok miatti refinanszírozási igényt is; valamint az állami garanciákból eredő jelentős függő kötelezettségeket, amelyek terhet róhatnak a költségvetésre.

Ugyanakkor kedvező tényezőnek tartják, hogy Magyarország államadósság-finanszírozása diverzifikált: nemzetközi kötvénypiacokra, lakossági állampapírokra és a hazai pénzügyi szektorra egyaránt támaszkodik.

Az Európai Bizottság determinisztikus stressztesztjei további sérülékenységeket mutatnak Magyarország esetében. Ennek vizsgálatához különböző, feltételezett külső sokkok – romló inflációs környezet, külső finanszírozási problémák – alapján képeztek egy modellt, és ezeknek a várható hatásait vizsgálták a jelenlegi strukturális helyzet alapján. Így a jelentés szerint egy kedvezőtlen kamatkülönbözet növekedés esetén – ha ez 1 százalékponttal romlik az Európai Központi Bank várt, 2 százalék alatti szintjével számoló alapforgatókönyvhöz képest – az adósságráta 2035-re mintegy 7 százalékponttal haladhatja meg az alapeseti pályát. Más stresszhelyzetekben – például alacsonyabb strukturális elsődleges egyenleg vagy átmeneti pénzügyi stressz esetén – az adósságráta körülbelül 1 százalékponttal lehet magasabb 2035-ben.

Európai Bizottság államadósságállomány-előrejelzések
Az Európai Bizottság különböző forgatókönyvekre adott államadósságállomány-előrejelzései. A fekete vonal jelenti az alapeseti forgatókönyvüket, a szürke pontozott és szaggatott vonal az eddigi strukturális elsődleges egyenleg (SPB) változásán képzett előrejelzés, a narancs vonal az eddiginél alacsonyabb SPB esetére számolt forgatókönyv. A kék egy jelentősebb sokkot modellező előrejelzés, a zöld egy pénzügyi válság esetén kialakuló helyzetre, míg a sárga pontozott vonal egy devizaválságot alapul vevő forgatókönyv. Forrás: DSM, Európai Bizottság.

A sztochasztikus – vagyis a bizonytalansági tényezőket, például a gazdasági növekedés, infláció vagy kamatlábak alakulásának szélsőséges változásait is figyelembe vevő – előrejelzések közepes kockázatot jeleznek, mivel az adósság növekedésének közepes a valószínűsége az elkövetkező öt évben.

A Bizottság szimulációi szerint rövid távon még nem biztos, hogy nő az államadósság: 2029-ben 54% az esélye, hogy a GDP-arányos adósság magasabb lesz, mint 2024-ben.

A geopolitikai kockázatok, például Oroszország ukrajnai háborúja és a közel-keleti feszültségek további bizonytalanságot okoznak rövid távon. Kiemelik, hogy az Egyesült Államok protekcionista intézkedései visszafoghatják a világkereskedelmet, amely negatívan hat az EU nyitott gazdaságára, így Magyarországra is

A gyenge termelékenység és a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) végrehajtásának késlekedése tovább növeli a kihívásokat a Bizottság szerint mind itthon, mind az egész unióban.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Ez is érdekelhet
Kedves Olvasónk!

A Portfolio híreinek, elemzéseinek többségét előfizetés nélkül olvashatod. Ez azért van így, mert a hirdetések jelentik szerkesztőségünk legfontosabb bevételi forrását. A célunk az, hogy ez hosszú távon is így maradjon.

Kérünk, ne használj adblockert, és olvasd tovább a Portfolio-t!