Sok magyar cég hibázik, amikor új terméket fejleszt: a design már az elején fontos
Üzlet

Sok magyar cég hibázik, amikor új terméket fejleszt: a design már az elején fontos

Portfolio
2022-ben is kutatást készít a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Innovációs Központja a design üzleti felhasználásáról, amelyben arra keresik a választ, hogy milyen mértékben használják a régió vállalatai a designt működésük különböző területein. A Portfolio a kutatás kapcsán az Innovációs Központ vezetőjét, Lasma Ivaskát kérdezte arról, hogyan látja a magyar cégek design-érettségét, mikor érdemes ennek a területnek bekapcsolódnia a termékfejlesztésbe, és arról, hogy mit vár az idei felméréstől.

Ez a második év, amikor a MOME a design üzleti felhasználásáról készít kutatást. Mi volt a 2021-es felmérés legfontosabb tanulsága?

A legfontosabb megállapításnak azt tartom, hogy a magyar vállalatok tudják, hogy a design hasznos lehet, de csak korlátozottan értik, hogyan. Ez természetes, mert a design, mint tudományág érdemben az elmúlt 30 évben fejlődött ki. Az olyan régóta ismert területek mellett, mint a grafikai tervezés és a terméktervezés, ma már létezik interakciótervezés, szolgáltatástervezés, rendszergondolkodás, részvételi tervezés, üzleti tervezés és még sok más alegység. Néha azt mondom, hogy a design lett az új vezetési tanácsadás, mert inkább jelenti a problémamegoldás megközelítését, mintsem egyetlen tudományágat.

Felmérésünk megerősítette, hogy ez a tudás Magyarországon nem elterjedt: a vállalatoknak mindössze 15%-a számolt be arról, hogy minden tevékenységében alkalmazza a designt. Sőt, szakmai berkekben inkább az a vélemény, hogy a valós szám ennél is alacsonyabb. Mint minden felmérésnél, itt is gyakori, hogy a kutatás válaszadóinak már van némi tapasztalatuk, ismeretük a témában.

Összehasonlítva a nyugat-európai országokkal vagy a KKE-régióval: hol tartanak a magyar cégek ebben a fejlődésben? Melyek lennének a legfontosabb elsajátítandó készségek?

A magyarok gyakran nagyon pesszimistán látják a dolgokat, de kívülálló szemmel nézve Magyarország nagyon hasonló helyzetben van, mint a szomszédai. Valójában nem látni éles versenyt a volt keleti blokkon belül a design vezető pozícióját illetően. Úgy is mondhatjuk, hogy a verseny még mindig nyitott. Ez jó hír, de azt is jelenti, hogy ha a magyarok előnyt akarnak szerezni a regionális versenytársakkal szemben, akkor most kell cselekedni.

Mi a tervezők felelőssége és mi a cégvezetők feladata ebben a fejlődésben? Hogyan kell megosztaniuk a szereplőknek a design fejlesztésének, tervezésének feladatait?

Jelenleg a design gyakran utólag kerül a képbe, például egy projekt végén: a cégünk létrehozott valami újat, és most azt akarjuk, hogy jól nézzen ki. Szerintem egy jó első lépés lenne a magasabb design érettség felé, ha már a termék- vagy szolgáltatásfejlesztés legelején bevonnánk a tervezőket. Idén például volt egy projektünk, ahol a formatervezéssel foglalkozó kutatóinkat felkértük, hogy javítsák egy olyan termék UX-ét, azaz felhasználói élményét, amely addigra már két éve fejlesztés alatt állt.

A felhasználói tesztelések során rájöttünk, hogy vannak olyan fontos elemek, amelyeket meg kellene változtatni, de ez lehetetlen volt, mert

a technológiai fejlesztés már befejeződött, és nem volt elég forrás a felülvizsgálatra, részleges újratervezésre.

Lasma Ivaska Fotó: Portfolio
Lasma Ivaska Fotó: Portfolio

Ez nem egy elszigetelt, rossz példa, minden tervezőnek több ilyen története is van. Nem szerencsés, hogy hozzászoktunk ahhoz, hogy elszigetelten dolgozunk, nem pedig multidiszciplináris csapatokban. A vállalat vezetésének feladata, hogy észlelje az ilyen helyzeteket, és változtatást kezdeményezzen, míg a tervezők szerepe az, hogy közösen hozzanak létre egy olyan megoldást, amely az adott esetben működik.

Milyen szerepet játszhat a tervezés egy vállalat hosszú távú versenyképességében? Különbözik-e ez a szerep a B2B és a B2C vállalkozásoknál?

Amellett, hogy jobb termékeket és szolgáltatásokat hoz létre az ügyfelek számára, a design javíthatja a háttérfolyamatokat, építheti a dolgozók együttműködését, és segítheti a vállalat vezetését abban, hogy stratégiailag gondolkodjon a jövőről és a problémamegoldásról. Mindezek együttesen pénzügyi nyereséget is eredményezhetnek - a McKinsey kutatása például kimutatta, hogy

a magasabb szintű design-integrációval rendelkező vállalatok nagyobb bevételnövekedést és magasabb részvényhozamot produkálnak.

Ez az érték a B2B és a B2C vállalatokra egyaránt vonatkozik.

Így az elmúlt években a multinacionális vállalatok minden iparágban kiegészültek vezető dizájnerekkel, UX-tanácsadókkal, akiknek feladata a tervezési megközelítés bevezetése a vállalat valamennyi tevékenységében. Magyarországon elsősorban a digitális B2C szolgáltatásokat nyújtó vállalatok, például a távközlési cégek és bankok aktívabbak a design felkarolásában, de tudunk arról is, hogy néhány helyi gyár is elkezdett design tanácsadókat alkalmazni

Mik a felmérés fő céljai 2022-ben? Melyek a fő változások 2021-hez képest?

Idén kilépünk Magyarország határain kívülre, és azon dolgozunk, hogy nemzetközi összehasonlítást hozzunk létre. Emellett több olyan kérdést is beillesztettünk, amelyek azzal kapcsolatosak, hogy a vállalatok mennyire előre terveznek a jövőben, mivel úgy gondoljuk, hogy ez egy olyan téma, ami eddig nem került a reflektorfénybe, de komoly értéket jelenthet a régió kkv-i számára.

Hogyan profitálhatnak a vállalatok a felmérésből? Kapnak például visszacsatolást?

Először is, bármelyik vállalat, amelyik kitölti a rövid kérdőívet, a végén kérhet egy egyéni jelentést, hogy lássa, hogyan állnak a válaszai az országos átlaghoz képest. Így a felmérést a vállalatvezetés számára is eszköznek tekintjük, hogy felmérjék vállalatuk jelenlegi helyzetét a tervezés szempontjából.

Ezzel párhuzamosan van egy oktatási komponens is, mivel úgy gondoljuk, hogy a kérdések, majd természetesen a jelentés is inspirációt adhat arról, hogy a tervezés milyen különböző módon teremthet értéket a vállalati működésben.

lasma ivaska

Végül, de nem utolsósorban, Magyarország és a régió számára hiányzik egy közös üzleti és design szakmai együtt gondolkodás a design üzleti megvalósításának sikereiről és kritikus pontjairól. A felmérés kitöltésével a cégek csatlakozhatnak közösségünkhöz, megoszthatják saját tapasztalataikat, vagy tanulhatnak másoktól.

A Portfolio médiatámogatója A design szerepe az üzletben c. kutatásnak, amit ide kattintva lehet kitölteni.

Holdblog

A Fogtündér is megszorít

Cudarul alakul a tejfogpiac az elmúlt időszakban, a Fogtündér sem kerülhette el a gazdasági viharokat, zsinórban második éve csökken a kiesett fogakért járó juttatás. Pedig... The post A Fogt

Holdblog

Trump a hüttében

Három vendég, három téma: Móricz Dániellel piaci, Mlinárik Mártonnal ingatlanpiaci őrületet, Kovács Szilárddal pedig amerikai gazdaságot elemzünk. Jó szórakozást! Milyen platformokon talá

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Trump háta mögött Ursula von der Leyen kiszervezte az Egyesült Államok mögül a világot
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Portfolio Construction Industry 2025
2025. március 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Ez is érdekelhet