Hihetetlen mennyiségű adatot gyűjtenek – kérdés, hogy tudják használni őket
Üzlet

Hihetetlen mennyiségű adatot gyűjtenek – kérdés, hogy tudják használni őket

Portfolio
Az elmúlt évtizedekben hosszú utat tett meg Data Science. Míg korábban versenyelőnynek számított adatokkal és mesterséges intelligenciával foglalkozni, ma már inkább versenyhátrányt jelent, ha a terület nem kap megfelelő hangsúlyt a vállalatok, pénzintézetek életében.
Ezekről a kérdésekről is szó lesz a Portfolio Financial IT konferenciáján, május 31-én. Kattints a részletekért!

A pandémia hatása szinte minden iparágban felgyorsította a digitalizációs folyamatokat. A jelenlegi változó környezet kihívásai a tervezési folyamatok frekvenciájában jelentős mértékű változásokat indukálnak, amelyek kihívások elé állítják a kontrolling szakembereket, pénzügyi vezetőket. A nagyvállalatok hatalmas adatmennyiséggel dolgoznak, de ezt a hatékony működés szolgálatába állítani automatizmusok nélkül nehezen kivitelezhető.

Mivel folyamatosan nő a szerepe a rendelkezésre álló adatoknak,

egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a cégvezetés hogyan tudja adatvezérelt módon beépíteni az adatokból kinyerhető információkat a felgyorsult tervezési, döntéshozatali folyamatokba.

A nagyvállalatoknál, így a pénzintézeteknél is nagy mennyiségű adatok állnak rendelkezésre, amelyeket az adatelemzési eszközökkel a döntéstámogatás megkönnyítésére kellene fordítani. Az adatok tudatos használatával, és az adatok felhasználásának automatizálásával egyértelmű üzleti előny érhető el – mondta el a Portfolio-nak Reé István, a 4iG Nyrt. BI és adattárház csoportvezetője.

A szakember szerint még mindig viszonylag hosszú folyamat az adatok begyűjtése, feldolgozása, kiértékelése, még napjaink fejlett, támogatott rendszereivel is. Ráadásul ezt követően a tervezés, azaz az adatokra alapozott változásmenedzsment előkészítése is kimondottan időigényes – ezért sem mindegy, hogy az adott bank, biztosító vagy vállalat milyen adatmenedzsment-szolgáltatót és megoldásokat választ, valamint milyen mértékben tudja manuális feladatoktól mentessé tenni a belső folyamatait. A tervezésen ugyanis komolyan el lehet csúszni:

„A féléves tervezésből egy pillanat alatt lesz heti tervezés, az egyik tervezési szekció még véget sem ér, már meg kellene mondani a változásokat, azok hatását és az új elképzeléseket. Ebből az informatikai szállító számára evidens, hogy újra kell strukturálni a meglévő adathalmazt ahhoz, hogy minden olyan minőségben álljon rendelkezésünkre, amire építeni lehet” – érzékeltette a helyzetet a 4iG szakértője.

Egy tapasztalt szolgáltató abban tud segíteni, hogy

  • megvalósítja az adatok összegyűjtését,
  • az adatok feldolgozását,
  • támogatja az adatfeldolgozást gátló belső folyamat optimalizációt, manuális tevékenységek kiváltást,
  • és ezekre az adatokra alapozott döntéstámogató rendszereket, kimutatásokat, vizulalizációkat készít.

Másrészt felhasználva az adatokat, mélyebb szintű, rugalmasan alakítható, testre szabott megoldást szállít, amelyben automatizálja a tervezési folyamatot, minimalizálja a manuális munkát, és ezáltal a szinte állandósult folyamatos újratervezési folyamatot megtámogatja.

A pénzintézeteknél is kulcskérdés az adatminőség

A társadalom digitalizálódása gyakorlatilag elkerülhetetlen folyamat, még akkor is, ha az elmúlt két év ezt jelentősen felgyorsította. Az okostelefonokon megjelentek a banki és fintech applikációk, amiken keresztül

mérni tudják a pénzintézetek a felhasználói, fogyasztói szokásokat.

„Lényegesen több információ áll a pénzintézetek rendelkezésére, miközben látják annak az ügyfélkörnek a kitettségét, amelyiknek vezetik a számláját, hiteleket nyújtanak. Függetlenül a banki folyamatoktól, például a hitelbírálat esetében, pusztán az adatokból is rálátnak a kitettségekre. Ezt támogatja az is, hogy az emberek döntően nem készpénzzel vásárolnak napjainkban, hanem digitális fizetési eszközökkel” – tette hozzá Reé István.

Ezekben a fejlesztésekben egyébként a magyar bankok nincsenek feltétlenül lemaradva Nyugat-Európához képest; ahogy a szakember fogalmaz, nagyon hasonló banki applikációkat lát a különböző országokban, tehát nem feltételezhető, hogy a magyar bankrendszer szolgáltatási szintben lényeges elmaradásban lenne. Az persze kérdéses, hogy mennyire tudják tartani a lépést a jövőben is a világpiaccal a hazai pénzintézetek

A cikk megjelenését a 4iG Nyrt. támogatta.

Címlapkép: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Valamit tervez a kormány - Mi lesz az OTP-vel?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
GettyImages-1252711675