Egy nagyvállalatnál az informatikai eszközök akár 50-60 százaléka is kihasználatlan lehet. A cégek sokszor olyan beszerzéseket eszközölnek, amikre a gyakorlatban nincs is szükség, vagy gyorsan elavulnak, esetleg a vállalat túl gyorsan fejlődik, a technológia pedig nem tudja ezt követni. A belső informatikával szemben gyakran az a prekoncepció alakul ki, hogy rugalmatlan, nem tudja lekövetni a belső és külső igényeket.
Emiatt nagyon sok vezető „shadow IT” irányba indul el, akár házon belül is.
A kifejezés olyan, jóvá nem hagyott informatikai megoldásokra (hardver- vagy szoftverelemekre, szolgáltatásokra) utal, melyek a céges infrastruktúrát menedzselő IT-osztály radarja alatt működő, párhuzamos informatikai környezetet alkotnak.
„Ha ugyanis valamelyik elem nem működik, de az üzleti célok konkrétan meghatározottak, az IT-szolgáltatásokkal akkor is minden körülmények között el kell indulni. A lassú informatika miatt nem lehet lassulás egy projektben, a cégek ezt nem engedhetik meg maguknak” – érzékeltette a helyzet nehézségét Bokrossy Dávid, a T-Systems szenior Hibrid IT szakértője. A szakember hozzátette, hogy mindezek mellett közép- és nagyvállalati területen sok értékes IT-eszköz (például adattárolók, szerverek, speciális hálózati eszközük) beszerzése már önmagában is komoly projekt, amihez többszintű jóváhagyási folyamat kapcsolódik, ami szintén lassulást jelenthet.
IT kapacitás, használat alapon fizetve
A problémakörrel évekkel ezelőtt találkoztak a szakemberek, és folyamatosan keresik rá a megoldást a legnagyobb vállalatok is. Minderre válasz lehet egy olyan rendszer, amiért használatalapon, tehát a ténylegesen igénybe vett kapacitás után fizetnek a felhasználó cégek. Ilyen szolgáltatás a Magyarországon a T-Systems ügyfelei számára elérhető HPE GreenLake, ami dinamikus szolgáltatási szerződés formájában biztosít megoldást a változó informatikai kapacitásigény kielégítésére. A gyártó által biztosított eszközök, szolgáltatások és finanszírozás mellé a T-Systems számos kiegészítő szolgáltatást kínál, melyek tervezhetőbb, költségoptimalizált és dinamikusabb működéshez vezethetnek.
„A legfontosabb, hogy ügyfeleinkkel közösen határozzuk meg az adott helyzetben technológiailag és költség tekintetében is leghatékonyabb szerver-tároló-hálózati eszköz konfigurációt, kapacitásigényt, valamint a konkrét IT-szükségleteket támogató szoftvereket és testre szabott szolgáltatásokat, mindezt az ügyfelek adatközpontjába tervezve. Folyamatosan figyeljük és mérjük az IT-használatot és a növekedési követelményekhez igazított kapacitásokat alakítunk ki, hogy az adott cég a lehető leggyorsabban reagálhasson az üzleti igények változására” – mondta el Bokrossy Dávid.
A működési költség ugyanakkor azért is alacsonyabb, mert csak az adott cégnek csak IT-környezetben ténylegesen igénybe vett erőforrásokért kell fizetni,
nincs szükség a hagyományos beszerzéseknél megszokott, nagy összegű induló beruházásokra.
Kisebbek is elkezdhetik
A digitális szolgáltató kétfajta modellt kínál az előfizetőknek. Egyrészt létezik egy standardizált szolgáltatáscsomag, aminél gyakorlatilag az ügyfél előre meghatározott kapacitás igénye szerint veheti igénybe a technológiát. Ugyanakkor egyedi megoldásokat is kínálnak, aminél egyedileg, az ügyfél IT-csapatával együttműködve találják ki, hogy milyen hardveres és szoftveres megoldásokra van szükség.
Bokrossy Dávid szerint ez utóbbit jellemzően a középvállalati szinttől felfelé veszik igénybe az ügyfelek (például bankok, multinacionális szolgáltatók), de a „dobozos” megoldás már egy KKV-nak is kifizetődő és hatékony lehet.
„Persze ahhoz, hogy egy ilyen IT-környezetet megvalósítsunk, komoly tervezés szükséges. Fel kell mérni az igényeket, konzultálnunk kell a vállalat különböző szakértőivel. A finanszírozásban is segítjük az ügyfeleket, a gyártói reaktív és proaktív szolgáltatások kialakítása mellett” – tette hozzá a T-Systems szakértője. Az ügyfelek ugyanis legtöbbször azt szeretnék, hogy pont akkora rendszer kerüljön szállításra, mint amekkorával jelenleg is dolgoznak, azonban korántsem biztos, hogy akkorára van szükségük.
Nem kis kihívás ezt a hozzáállást átformálni úgy, hogy megtalálják azt az elégséges eszköz-és szolgáltatás-kombinációt, ami igény esetén továbbfejleszthető. Ha pedig minden optimálisan működik, csak akkora rendszerért kell fizetni, amekkorát ténylegesen használ az ügyfél. Ezáltal a pénzügyi tervezhetőség is jelentősen leegyszerűsödik, nagyban megkönnyítve az IT-vezetők munkáját.
A cikk megjelenését a T-Systems támogatta.
Címlapkép: Shutterstock