A német autógyártó bejelentése szerint a beruházás felülvizsgálata az autóipart érintő számos bizonytalanság miatt vált szükségessé.
Tekintettel az autóipar előtt álló számos bizonytalansági tényezőre, a BMW-csoport jelenleg felülvizsgálja az akkumulátoros-elektromos Mini gyártás oxfordi újraindításának időzítését
- áll a német autógyártó közleményében.
A döntés különösen érzékenyen érinti a brit autóipart, amely az elmúlt évtizedben már több jelentős gyárbezárást is elszenvedett a Honda, a Ford és a JLR részéről. Tavaly novemberben a Stellantis a brit elektromos járművekre vonatkozó értékesítési célszámokat okolta lutoni üzemének tervezett bezárásáért, amely mintegy 1100 munkahelyet veszélyeztet.
Az autógyártók nyomást gyakorolnak a brit kormányra, hogy enyhítsen az elektromos járművekre vonatkozó célszámokon. A jelenlegi szabályozás szerint az egyes gyártók éves értékesítésének meghatározott százalékát kell kitennie a zéró kibocsátású járműveknek - ez az arány az idei 28 százalékról 2030-ra 80 százalékra emelkedne. A célszámok nem teljesítése esetén járművenként 15 000 fontos bírságot szabhatnak ki.
A BMW eredeti, 2023-ban bejelentett terve szerint két új elektromos modellt - a háromajós Mini Coopert és a kisebb Mini Acemant - gyártotta volna a cowley-i üzemben. Ez biztosította volna a gyár jövőjét, csökkentve függését a benzines autóktól, amelyeket a német csoport 2030-ig fokozatosan kivonni tervezett a gyártásból. A két modell a BMW és a kínai Great Wall Motor által kifejlesztett rendszeren alapul.
Mivel ezeket jelenleg Kínában gyártják, és az EU-ban értékesítik, így a kínai EV-kre októberben kivetett EU-s büntetővámok alá esnek.
A brit kormány a múlt héten gyorsított konzultációt folytatott az autóiparral a szabályozás rugalmasabbá tételéről. A brit közlekedési minisztérium közleménye szerint elismerik a globális kihívásokat és figyelembe veszik az autógyártók aggályait, miközben a munkahelyek védelmét is szem előtt tartják.
A Ford brit vezetője, Lisa Brankin vásárlási ösztönzőket és egyéb kormányzati támogatást sürgetett, figyelmeztetve, hogy az elektromos járművek térnyerése nem elég gyors. Az amerikai vállalat tavaly 800 munkahely megszüntetését jelentette be az Egyesült Királyságban az elektromos járművek vártnál lassabb értékesítése miatt.
Címlapkép forrása: Kabir Jhangiani/NurPhoto via Getty Images