A VW az autóipar egyik legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és az MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.
A csoport tagvállalatai tavaly 9,305 millió járművet szállítottak le a vásárlóknak, 15,2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 10,975 milliónál. A bevétel 222,884 milliárd euró volt 2020-ban, 11,8 százalékkal kevesebb a 2019-ben elért 252,632 milliárd eurónál. Az adózás utáni nyereség 37,1 százalékkal 8,824 milliárd euróra csökkent. A visszaesés a koronavírus-világjárvány következménye.
Diess a CNN Business-nek elmondta, hogy a Volkswagen csoport Európában már piacvezetőnek számít az elektromos autók értékesítésében, az Egyesült Államokban pedig a második helyen állnak, de Kínában is gyors a növekedésük. Dél-Amerika azonban szerinte egy teljesen más piacot jelent, a kontinensen nem az elektromos autók, hanem a CO2-semleges bioüzemanyagok jelenthetik a jövőt a belsőégésű motorokkal szemben.
Az elektromos hajtáslánc használata nem mindenhol jelent megoldást, számos olyan földrajzi terület van, ahol szükség lesz a belsőégésű motorokra a jövőben is
– tette hozzá.
Látványosan növekvő árbevétel
A csoport árbevétele 67,3 milliárd euró volt a második negyedévben, ami éves alapon több mint 60 százalékos növekedés, ez persze elsősorban a koronavírus-járvány hatásának köszönhető. A társaság a második negyedévben 2,55 millió járművet értékesített, míg ez a szám a tavalyi év hasonló időszakában 1,89 millió volt (az egész első félév tekintetében pedig 5 millió áll a 2020-as 3,9 millióval szemben).
A Volkswagen emellett rekordszintű első féléves üzemi nyereségről számolt be, amely már a koronavírus-járvány előtti számokat is meghaladja. A társaság üzemi eredménye az első félévben elérte a 11,4 milliárd eurót, ami tavaly ilyenkor még mínusz 1,5 milliárd euró volt (negyedéves szinten pedig 6,5 milliárd euró áll szemben az egy évvel ezelőtti mínusz 2,4 milliárd euróval).
Ez elsősorban annak köszönhető, hogy megnőtt az európai és amerikai kereslet a prémium termékek iránt, illetve megháromszorozódott az elektromos autók értékesítése éves szinten.
Az önvezető autók jelentik az igazi áttörést
A vállalatcsoport a NEW AUTO című tervében kiemelte, hogy 2030-ra "alapvetően átalakul a mobilitás világa", és így az elektromos meghajtású, hálózatba kötött és vezető nélkül működő közlekedési eszköz lesz a meghatározó. Ezért a VW is átalakul, autógyártó cégből a világpiac első számú "szoftvervezérelt mobilitási szolgáltatója" lesz.A cégcsoport vezetője úgy látja, hogy az önvezető autók, nem pedig az elektromos járművek jelentik az "igazi változást" az autóipar számára. „Az autonóm vezetés tényleg úgy fogja megváltoztatni az iparágunkat, mint eddig semmi más” - mondta Diess, hozzátéve, hogy ehhez képest az elektromos autózás irányába történő elmozdulás "elég könnyű".
A szakember azt is szeretné, ha az autonóm autókhoz nyújtott szoftveres szolgáltatások a konszern jövőbeli üzletágának egyik fő pillérévé válnának, ezért a Volkswagen bevásárolta magát az önvezető szoftverekkel foglalkozó Argo AI startupba, amely az Alphabethez tartozó Waymo versenytársa. Nem véletlen az sem, hogy a cégcsoport az Europcar autókölcsönző felvásárlását tervezi, tovább növelve szolgáltatásainak sokszínűségét.
Münchenben az új, ID.Life elnevezésű családi koncepcióautót is bemutatták, amelynek alapára a tervek szerint 20 000 euróba (7,1 millió forint) fog kerülni.
Hónapokig hiányozni fognak még a félvezetők
A globális chiphiány az autóipar legégetőbb problémájává nőtte ki magát néhány hónap leforgása alatt, mostanra gyakorlatilag nem maradt olyan szereplő, amelynek működésére kisebb vagy nagyobb mértékben ne lett volna kedvezőtlen hatással. A Volkswagen csoport vezérigazgatója a kérdéssel kapcsolatban elmondta, arra számítottak, hogy a nyári szünet után fellélegezhetnek, ez azonban nem történt meg.
Jelentős beszállítói nehézségeik vannak, elsősorban Malajziában, ahol három üzemet is érintett a koronavírus legújabb hulláma.
„Úgy gondoljuk, hogy szeptember végére legyőzzük ezt a helyzetet, és akkor enyhülést kell látnunk. De a félvezetők valószínűleg hiányozni fognak több hónapig” – tette hozzá Diess.
A cikk megjelenését a Porsche Hungaria Kft. támogatta.
Címlapkép és fotók: Porsche Hungaria