És Egerben mostanában különleges dolgokkal találkozik borturista és szakértő egyaránt, de akár befektetői szemmel is látható, hogy zajlik az élet.
A nagyok exportban is erősek
Az egri borokban rejlő lehetőségeket egyre jobban sikerül üzletileg is kiaknázni. Ennek jele egyrészt, hogy a minőségi borok már széles körben elérhetővé váltak a magyar fogyasztók számára, ugyanakkor az export - különösen a régiós országokba irányuló - is folyamatosan erősödik
- mondta el a Portfolio-nak Soltész Gergő, az Ostorosbor pincészet elnök-igazgatója. Az Ostorosbor például beszállítója a Tescónak, az áruházlánc pedig a V4 országokban egyre nagyobb felületet biztosít az egri boroknak.A szakember - aki néhány éve érkezett a cég élére - úgy látja, hogy időtálló, eredeti felfogású borokat lehet itt termelni, a vulkáni talaj és hűvös klíma is hozzájárul ahhoz, hogy izgalmasak legyenek a borok. Nagy fehér- és vörösborok készítésére is alkalmas a vidék, széles a fajtaválaszték, de kevésbé homogén mint Villány vagy Szekszárd.
Ezen a helyzeten persze lehet és kell is javítani, ez elsősorban a borászatokon, a szakmai szövetségeken, valamint a város- és régiómarketingen múlik. És fontos persze az is, hogy a borvidéknek legyenek szimbolikus borai:
a Bikavér az elmúlt években komoly átalakuláson ment keresztül, jelentősen emelkedett a legismertebb hazai cuvee általános minősége. Az Egri Csillag nevű házasítás piaci bevezetése szintén sikeresnek mondható, a komplex, reduktív fehérbor tömegek figyelmét irányította rá arra, hogy Egerben nem csak vörösborokat készítenek.
Nem jönnek egykönnyen a befektetőkA borászat Magyarországon még mindig nem az az üzlet, ami iránt tömegesen érdeklődnének a befektetők - vélik a Portfolio-nak nyilatkozó szakemberek. Sok esetben csak akkor kerül friss pénz az ágazatba, ha egy üzletember szerelmes lesz a tájba, vagy magába a borkészítésbe, fontosnak gondolja, hogy saját bora legyen, és szeretné egy új területen is megmérettetni magát. A legtöbb ilyen "lelkesedésből befektető", ahogy Lőrincz György nevezi őket azonban hamar szembetalálja magát a valósággal.
Soltész Gergő szerint nem csak a zöldmezős beruházások indulnak be lassan, de nem könnyű pénzügyi befektetőt találni egy már meglévő, jól működő borászat fejlesztéséhez sem. Az is látszik, hogy a pénzügyi befektetők a régiót eddig jobban elkerülték, és inkább Villányt, Szekszárdot vagy Tokajt választották.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az egri borászatok teljesen hidegen hagynák a beruházókat. A szakmabeliek azt mondják, hogy a komoly pincészetek rendszeresen tudnak szerezni fejlesztési pénzeket, és sok borászat ismertségének növekedése mögött is az áll, hogy a befektetők látnak piaci potenciált az ágazatban és a borvidékben.
A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy banki oldalról is nehezen kezelhető az ágazat - és nem csak a legkisebb, kézművesnek nevezhető pincészetek, hanem a nagy gazdaságok is. A banki forrásbevonás, a hitelfelvételen alapuló fejlesztés a borászatok számára nem könnyű, sok esetben még akkor sem, ha egy nagy cégről van szó, ahol évek óta stabil a háttér, a működés pedig transzparens.Beköltöznek a völgybe
Sok egri borászat a várostól távol található, a borkóstolókhoz a belvárosból elég sokat kell utazni (igaz, az elmúlt években a Dobó tér közelében is nyíltak impozáns borbárok), a közismert Szépasszony-völgyre pedig sokan úgy gondolnak, mint ami megragadt a jó húsz évvel ezelőtti szinten. Sok helyi csak ritkán jár az inkább turistalátványosságként számon tartott városrészbe, a turisták viszont lelkesen kóstolják a borospincék, borozók kínálatát - prémium pincészetek termékeit és kistermelői borokat egyaránt, a vidék klasszikus fajtái mellett akár például az édes vöröset.
Ezzel együtt a Szépasszony-völgy emblematikus helyszíne a magyar borkultúrának, egy kiváló adottságú, zöld környezetben található terület. A pincékben például muzeális, valamint a borászok különleges - forgalomban nem kapható - évjáratai is megtalálhatóak, kóstolhatóak, és akár a borászokkal is beszélgethetünk.
Ezért is döntött úgy több, országosan ismert egri borászat, hogy beköltözik a völgybe, és közös erővel megpróbálják tovább fejleszteni a területet.
Az Ostorosbor tavaly nyitotta meg saját látványpincéjét, a Besenyei Borháznál jelenleg az utolsó simítások zajlanak, de Tóth Ferenc, Petrény Attila, vagy Sike Tamás is nyitott borozót a Szépasszony-völgyben, és hamarosan nyit a St. Andrea borait forgalmazó Kedves Wine bistro is.Soltész Gergő szerint az Ostoros árkategóriája megengedőbb, szélesebb réteget képes elérni, de még így is sokáig gondolkodtak azon, hogy nyissanak-e új helyet a völgyben. Az első hónapok tapasztalata, hogy lehet rentábilisan működtetni, és az sem mellékes, hogy később, a boltokban válogatva a vendégeknek eszébe jut majd a márka, és sok külföldi nagykereskedő is itt találkozik először a borokkal. De fontos szempont volt az is, hogy a kiskereskedelmi forgalomban nem kapható díjnyertes boraikat is be tudják mutatni az ide látogató érdeklődőknek.
Nagy Ádám, a Kedves Wine Bistro vezetője szerint különös jelentősége van annak, hogy ezek a neves birtokok a saját arculatukkal, stílusukkal érkezzenek a völgybe, és hogy a jelenlegi pincék egy részének autentikusnak nevezhető felfogásával szemben lendületesebb, fiatalosabb megoldásban gondolkozzanak.
A minőségi környezet persze azt is jelenti, hogy az újonnan nyíló borbárok komoly beruházást igényelnek, a számla végösszege akár az 50-100 millió forintot is elérheti. A hely megvásárlása (van pince, amit 90 millióért árulnak), a teljes felújítás, az új bútorok, pultok mellett az egyik legnagyobb költség a gépház kialakítása. Ezt leginkább a felszín alatt tudják megvalósítani, funkciója pedig az, kellemes hőérzet biztosítson télen-nyáron.