A hazai töltőinfrastruktúra fejlesztése érdekében tett lépésekre egyébként nagy szükség van, a várakozások szerint ugyanis 2020-ra közel 63 ezer elektromos meghajtású jármű kerülhet a magyar közutakra, ebből durván 50 ezer személyautó lesz.
Ez a szám egyébként nagyjából megegyezik az EU által a teljes járműflottára előirányzott 1,5%-os értékkel (feltéve, ha a 2015 végén forgalomban lévő 3,2 millió darabos személyautó-parkunk nem bővül nagy mértékben a következő négy évben). Abban az esetben, hogyha elfogadjuk a Jedlik Terv által bemutatott realista várakozást az elektromos járművek darabszámára vonatkozóan és abból indulunk ki, hogy Magyarország éppen csak meg akar felelni az EU-s irányelvnek, vagyis a minden tíz elektromos autóra ajánlott 1 töltőpontnak, akkor is nagyjából 5 ezer darab elektromos töltőpontot kell majd telepítenünk a következő években.
Mennyi az annyi?
A Magyarországon értékesített teljesen elektromos autók akkumulátorai 16-33 kWh kapacitással bírnak, a volumengyártók modelljei inkább az alsó, a prémium gyártók modelljei pedig a felső határt súrolják, és hamarosan érkezik az elektromos autók új generációja, amelyeket már még nagyobb akkumulátorokkal szerelnek. Az akkumulátor kapacitásától függően a gyártók szerint ezek az autók 150-300 km-t futnak, a hétköznapi használatban tapasztaltak alapján azonban csak durván 100-200 km-es hatótávolsággal rendelkeznek.Ez tehát azt jelenti, hogy ugyan az időjárási körülményektől és a használatbavételtől (pl. sebesség, klíma/fűtés) nagyban függ a hatótáv, de átlagosan körülbelül 15-20 kilowattóra elektromos energiából fut száz kilométert egy elektromos autó. Az autók akkumulátorát háromféleképpen lehet feltölteni:
- A nyilvános gyors- és villámtöltőknél egyelőre teljesen ingyen tölthetnek a magyar villanyautósok.
- Az elektromos autósok ugyanakkor legtöbbször nem a nyilvános töltőket veszik igénybe, hanem otthon töltik járműveiket. Ők most már kérelmezhetik az A2-es tarifa használatát az energiaszolgáltatóval kötött szerződésnél. Az olcsóbb, éjszakai áramnak köszönhetően egy elektromos autó durván 600 forintból képes megtenni 100 kilométert.
- A harmadik, egyben legritkább eset, hogy az elektromos autó töltésére nappal, otthon kerül sor, de még ilyenkor is - a nappali áram tarifájával számolva - nagyjából 800 forintot kell fizetni annyi energiáért, amelyből 100 kilométer megtehető .
Tehát egy elektromos autó átlagosan 600-800 forintnyi áramból fut el 100 kilométert, ezzel szemben egy belsőégésű motorral szerelt, 6-8 literes fogyasztású benzines személyautó ezt a távot durván 2100-2800 forintból teszi meg.
Mindezeket figyelemebe véve elmondható, hogy egy elektromos autó 100 kilométerre jutó energiaköltsége nagyjából egy "hagyományos" autó üzemanyagköltségének harmadára-negyedére tehető.
Cikkünk megjelenését az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. támogatta.