Ebben Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár arra emlékeztetett, hogy még nincs elfogadott kormánystratégia a 2021-2027-es EU-pénzek felhasználására, de már korábban születtek olyan, több százmilliárd forintot kitevő közlekedési és környezetvédelmi kormánydöntések, amelyek miatt igenis számíthat Budapest arra, hogy a következő uniós ciklusban is kap forrásokat.
Az MTI-n megjelent nyilatkozat néhány fontosabb üzenete:
- nem igaz, hogy a kormány megvonná az uniós forrásokat a fővárostól a 2021-2027-es finanszírozási időszakban
- még nem született döntés a 2021-2027 közötti európai uniós költségvetésről, annak szerkezetéről és a pénzügyi felhasználás szabályairól sem így az unióban még egyetlen kormány sem hozhatott döntést a saját nemzeti forráselosztásáról2010 és 2020 között az Orbán-kormány döntései nyomán nagyon komoly uniós források áramoltak Budapestre, elsősorban a fővárosi közlekedés javítására: az 1-es és a 3-as villamos felújítására és meghosszabbítására 55 milliárd forint, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésére 16 milliárd, a Széll Kálmán tér felújítására, a 4-es metró megépítésére, valamint a 3-as metró felújítására és járműcseréjére összességében több százmilliárd forint állt rendelkezésre.
- Már korábban születtek olyan kormányzati döntések, amelyek előzetesen leszögezték, hogy bizonyos budapesti projekteknek részesülniük kell majd a 2021-2027-es uniós ciklus forrásaiból. Ilyen például a teljes HÉV-hálózat több százmilliárd forintból megvalósuló felújítása, a HÉV-járműpark cseréje és a soroksári Duna-ág rekultivációja legalább 80 milliárdból.
A fentiek miatt Fürjes hangsúlyozta: eddig is elkötelezettek voltak és elkötelezettek is maradnak Budapest fejlesztése iránt. Ezt az elmúlt években tettekkel bizonyították, és az új városvezetés mandátuma átvételekor a kormány leszögezte: együttműködésre, korrekt partneri viszonyra készül.
Budapest nem lehet csatatér, ez a budapestiek érdeke
- fogalmazott az államtitkár.
Címlapkép forrása: MTI/Bruzák Noémi