A vámpontokat "belföldi vámkezelési helyként" definiálta az Európai Bizottságnak küldött dokumentum – írja az ír RTE. Tíz ilyen vámkezelési pontot állítanának fel az írországi oldalon, és tízet az észak-írországi oldalon úgy 5-10 mérföldes távolságra egymástól a határ mentén.
A dokumentum szerint a kereskedőknek ezeken a vámkezelési pontokon kellene a helyi hatóságokkal kezeltetni a termékeket, amiket be szeretnének hozni. A kiválasztott kamionokat átnéznék és esetenként GPS-szel szerelnék fel, hogy a hatóságok követni tudják a mozgásukat valós időben.
A javaslat a "backstop"-ként emlegetett ír megállapodást írná felül, ami szerint az ír oldalon nyitva maradna a vámunió, amíg nem találnak egy jobb megoldást.
A brit parlament már háromszor visszautasította a "backstop" ötletét, viszont a jelenlegi tervezet szembe megy az eddigi megállapodással, ami próbálta elkerülni a kemény határok kiszabását. Mind az írek, mind az európai uniós képviselők elutasítják az 1998-as "Good Friday" békemegállapodás előtti határok visszaállítását.
A kemény határok elkerülése érdekében épp ezért nem építettek volna határmenti infrastruktúrát vámkezelés céljából. Ez a tervezet ezzel szemben, ugyan nem a határ mentén helyezne el vámkezelési pontokat, hanem a határtól pár kilométerre.
Lényegében ez nem változtatna sokat ezen: Ez kemény határokat eredményezne Írország és Észak-Írország között. Ez csak logisztikai terhet oldana fel a határátlépésről.
Címlapkép: Dan Kitwood/Getty Images