A fővárosi lakosság a mai napig elképesztően nagy számban tart fenn saját autót - A KSH adatai alapján 2020-ban a Budapesten regisztrált járművek száma meghaladta a 690 000-et - ám kevesen tudják, hogy ezek a járművek életük során 96-98%-ban kihasználatlanul állnak. Ráadásul egy saját autó fenntartása rengeteg költséggel jár, sokan viszont elsiklanak a kiadások egy része felett, hiszen azok nem jelentenek rendszeres terhet (téli-nyári gumigarnitúra, éves értékvesztés). Felmerül a kérdés, végeredményében megéri-e saját autót fenntartani? Ennek kapcsán összehasonlítottuk egy Magyarországon átlagos életkorúnak számító 14 éves és egy fiatalabb, 4 éves autó átlag költségeit, a legnyilvánvalóbb kiadásoktól, egészen a rejtett, alkalmi ráfordításokig. Kíváncsiságból pedig mellé tettük, mennyibe kerülne a közlekedés, ha nem saját, hanem közösségi autót veszünk igénybe.
Tegyük fel, hogy egy felnőttkorú budapesti lakos napi 7 kilométert utazik lakhelyétől munkahelyéig egy 2007-es, saját tulajdonú, hitelmentes Volkswagen Polóval. A munkába járáson felül hétvégi kirándulásokhoz használja járművét, ezen kívül körülbelül négyszer megy hosszabb, két napos útra. A számításunkban alapul vett éves 4 968 kilométert (70% városi, 30% városon kívüli autózás) a figyelembe vett költségelemekkel számolva 1 073 525 Ft-os éves díj mellett teszi meg, ez az összeg kilométerre vetítve 216 Ft. Egy 2017-es, hitelre vásárolt Toyota Yaris-sal az éves levezetett kilométerek költsége 1 300 656 Ft, kilométerenként 262 Ft.
Megnéztük azt is, ha valaki ugyanerre a távra nem saját autót, hanem e-carsharinget vesz igénybe: a GreenGo konstrukcióira alapozva az az előfizetéssel rendelkező vezető, aki szintén legfeljebb 5 000 kilométert tesz meg évente ugyanabban a megoszlásban, mint saját benzines autós társai, hétvégente alkalmanként napidíjas bérléssel kalkulálva 183 Ft-ra jön ki 1 GreenGoval megtett kilométer, évente tehát 908 440 Ft-ot fizet. Ha azonban él a szolgáltató által biztosított kedvezménnyekkel, (pl GreenGo Csomag, bónuszpercek) akkor kilométerenként ugyanez akár 20-30 forinttal kevesebbe kerülhet.
A teljesség igényével kiszámoltuk, mi a helyzet akkor, ha valaki 10,8 kilométert utazik munkahelyéig és alkalomszerűen hétvégén is autót használ (becslések szerint egy átlagos fővárosi ennyit ingázik munkahelyétől otthonáig). A 14 éves Volkswagen Polo tulajdonosa így összesen egy évben legfeljebb 6883 kilométert tesz meg az autójával, ez 1 140 091 Ft-os költséget, ami kilométerre vetítve 166 Ft-ot jelent. Ugyanilyen használat esetében a 4 éves Toyota Yaris esetében az éves összköltség 1 365 772 Ft, ami kilométerenként 198 Ft-ot jelent.
A GreenGo esetében a fentebb említett eloszlás és a 10,8 kilométeres táv esetében az előfizetéssel rendelkező greengózónak (napidíjas bérléssel) 182 Ft-ra jön ki a kilométer ár, a szolgáltató által biztosított kedvezmények használata nélkül (évente ez 1 252 420 Ft-ot jelent).
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen kilométer díjjal számolhatunk akkor, ha valaki tudatosabb városi közlekedő és nem minden esetben, hanem csak alkalomszerűen (hetente 2-3-szor) használja a saját autóját, mellette tömegközlekedik és rendszeresen gyalogol is kisebb távokon – ebben az esetben a hétköznapi és hétvégi autózás megoszlási aránya körülbelül 50-50%.
A Volkswagen Polót birtokló autós így egy évben legfeljebb 3900 kilométert tesz meg az autójával, ez neki összesen 698 027 Ft-os költséget jelent éves szinten, ekkor egy megtett kilométer költsége pedig 179 Ft, mellette évente 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre.
A hitelre vásárolt Toyota Yaris esetében az éves 3 900 kilométert 924 868 Ft-ból teszi meg, így egy megtett kilométer teljes költsége 237 Ft, emellett évente szintén 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre.
Az előfizetéssel rendelkező GreenGo használónak ez évente 408 680 Ft-ot jelent, kilométerenként ez az összeg 105 Ft, az ár a kedvezményekkel pedig még tovább csökkenthető.
A megosztott elektromos járművek előnye tehát számokban is mérhető. A környezetre gyakorolt hatásuk mellett tehát nem elhanyagolható szempont, hogy költséghatékonyan és praktikusan, hétköznapjainkba is beépíthető szolgáltatásról beszélünk.
(x)