Rengeteg pénzt költenek a magyarok kávéra és teára. A Nielsen piackutató cég 2017-es adatai alapján a kávék és a teák forgalma elérte a 70 milliárd forintot. Ráadásul a magyar vásárlók kifejezetten keresik a prémium termékeket is: leginkább magasabb minőségű kávéért és teáért fizetnek többet.
Ez a trend pedig nem csak a magyarokra igaz. Dilhan C. Fernando, a Dilmah teacég vezérigazgatója a CNBC-nek beszélt arról, hogy a fogyasztók egy része kifejezetten a minőségi termékeket keresi, épp ezért amiatt sem aggódott, hogy 2017 első két hónapjában20 százalékkal csökkent a teatermés Srí Lankán 2016 azonos időszakához képest. A cég persze érezte ennek hatását, hiszen a Dilmah fekete teák kizárólag ceyloni, nagyrészt a családi vállalkozás saját ültetvényéről származó teákat tartalmaznak, amelyet a frissen, csakis kézzel szüretelt tealevelekből csomagolnak Srí Lankán.
Vannak vásárlók, akiknek fontos a származási hely, akiknek fontos a hitelesség, a frissesség, mindaz, amire apám elkötelezte magát
– mondta Dilhan C. Fernando, Merrill J. Fernando, a Dilmah alapítójának fia.
A Dilmah Tea, amely mára Srí Lanka, gyarmati nevén Ceylon leghíresebb teamárkája lett, tavaly ünnepelte harmincadik születésnapját. Merrill J. Fernando elhatározta, hogy felveszi a harcot a teapiacot uraló óriásokkal, méghozzá úgy, hogy a versenytársaknál drágább, ám jobb minőségű terméket kínál.
A többi márka, kivétel nélkül úgy árulja a fehér teát, hogy annak 99 százaléka fekete vagy zöld tea, némi fehér teával. Mi ezzel küzdünk. A vásárlók is ezzel küzdenek. De ez a kereskedelem része, már kezdem elfogadni
– nyilatkozta Merrill J. Fernando a The New York Times-nak. A cég eleinte a teatermést továbbadta a nagyobb cégeknek - azoknak, akik most a versenytársai -, de a ’70-es években csökkent a kereslet a Srí Lanka-i tea iránt. Ennek oka az volt, hogy a minőségi alapanyagot olcsóbb teafüvekkel keverték és így adták el. Ennek következtében a teacégek profitja nőtt, viszont a Srí Lanka-i termelők és kereskedők nehéz helyzetbe kerültek.
Ha nem változtatok, nem kezdek el a márkával és a marketinggel foglalkozni, 2-3 éven belül kiestem volna az üzletből
– mondta a lapnak. Fernando a márkát két fiáról, Dilhanról és Malikról nevezte el, az utóbbi időben már ők vezetik a céget. A Dilmah a mai napig az egyetlen olyan nemzetközi teamárka, amelynek tulajdonosai maguk a termelők. A cég sikere pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy a prémium szegmenst célozták meg.
Teagasztronómia és teaturizmus
A cég korántsem csak a teafeldolgozásra és kereskedelemre támaszkodik, hanem új üzletágat építettek a tea köré. A Dilmah nyitotta meg Srí Lanka első teabárjait, és az elmúlt években a Közel-Keleten és Európában is létesítettek T-Lounge egységeket.
2009-ben a Paul Bocuse Akadémiával együttműködve tartották meg Franciaországban az első International School of Tea programot. Azóta a világ számos pontján nyújtanak szakmai továbbképzést a vendéglátóipar szakembereinek. Az idei, európai teakurzusnak Budapest adott otthont ősszel. A Dilmah nemzetközileg elismert séfekkel működik együtt, akiknek köszönhetően számos kísérletezés zajlik a teák ízvilágának, párosíthatóságának feltérképezésében, alapanyagként való felhasználásában.
A cég alapítójának célja, hogy a tea megtalálja méltó helyét a csúcsgasztronómiában is.
"Mi a származás fontosságát, a terroir nyújtotta élvezeti értéket hangsúlyozzuk, miközben új alapokra helyezzük a hagyománytiszteletet. A Dilmah-nál mindannyian a tiszta származású, nem kevert teában hiszünk, de közben nem hagyhatjuk figyelmen kívül az italkultúra és a gasztronómia trendjeit sem. Mivel a különböző termőhelyekről származó teák eltérő ízvilágot hordoznak, nagyszerűen alkalmasak arra, hogy ételekhez párosítsuk őket, akárcsak a borokat, illetve koktélok, sőt ételek alapanyagaiként is felhasználhatjuk" - mesélte gasztronómiai törekvéseiket az itthoni eseményen. Forgalmazó partnerük, a G.I.F.T. Kft. az anyacég filozófiáját követve aktív szerepet vállal a teaoktatások, szakmai továbbképzések szervezésében, és egyre több hazai top bárban kerülnek teakoktélok, illetve házi jeges teák az itallapra.
Noha a Dilmah teaültetvények nem látogathatóak, épít a cég a Srí Lankára érkező turistákra is. A Bogawantalawa régióban található egyik magashegyi ültetvényükön felújítottak öt régi, brit ültetvényes házat, és luxus resortokat alakítottak ki bennük. Ez a Ceylon Tea Trails, a sziget első Relais & Chateaux tagja, ahová a vendégek kisrepülővel érkezhetnek meg. Ma már három luxusszínvonalú egységet üzemeltetnek, egyet a Galle melletti óceánparton, egy másikat pedig a Yala Nemzeti Parkban, ahol luxussátrakban szállhatnak meg a vendégek.
Etikus tea
A minőségcentrikus üzleti modell mellett a társadalmi felelősségvállalásra is nagy hangsúlyt fektet a vállalat. A nyereség jelentős részét fordítják a térségben történő fejlesztésekre, családok segítésére, ahogy ők fogalmaznak, a teát az emberek szolgálatába állítják. Elkötelezettek a környezetvédelemben, a fenntartható fejlődésben, termőhelyeiken az ökoszisztéma egyensúlyának megőrzésében. Számos felzárkóztató programmal segítik a teatermelő családokat, és az elmaradottabb régiókban élőket.
Törődünk a vásárlókkal, törődünk a dolgozóinkkal és a profitot megosztjuk a szegényekkel, ezt csináljuk mi
– nyilatkozta a cégalapító. Merrill J. Fernando 2015-ben vehette át az oslói Business for Peace Alapítvány életműdíját, amelyre a gazdaságtudományi- és béke Nobel-díjasok állították össze a jelöltek listáját. Az alapítvány azokat az üzletembereket tünteti ki, akik az adott évben figyelemre méltó tevékenységükkel és odaadásukkal sokat tettek a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának és erkölcsös üzleti magatartásának nagyobb térhódításáért, amellyel példát mutatnak a világnak.
(x)