Hogy alakult az elmúlt év a FŐTÁV-nál az új ügyfélszerzésekkel kapcsolatban? Voltak-e új csatlakozok, illetve olyan fogyasztók, akik lecsatlakoztak a szolgáltatásról?
![Olcsó hő, hatékony működés, bővülő fogyasztói kör a FŐTÁV-nál](http://www.portfolio.hu/img/upload/2014/11/fotav_167.png)
Az elmúlt időszakban a fővárosban szinte az összes nagyobb új iroda és kereskedelmi célú ingatlanprojektet megnyerte a FŐTÁV. Minek volt köszönhető ez?
Ez azért, túlzás, de törekedtünk rá. Valójában figyeltünk, ajánlatot adtunk, versenyeztettünk, tárgyaltunk, és ahol lehetett megállapodtunk. Az ár, a hosszú távú üzemeltetési költségek mindenhol kiemelkedően fontos volt, és többnyire még környezetvédelmi, üzembiztonsági szempontok játszottak szerepet a tárgyalásokon.
Milyen fejlesztéseket hajtott végre a FŐTÁV az elmúlt évben (időszakban)?
A hatékony távhő kulcsa az olcsó hő. Ennek biztosítása volt a fejlesztések fő célja, iránya. Két jelentős projektet említek, az egyik folyamatban van, a másik előkészítés alatt áll. A főváros hulladékhasznosítójában termelt hő átvezetése Újpalotára. Az 5 milliárdos beruházás - amelyből 10 százalék KEOP támogatás - 2015. márciusi elkészültével több olcsó hő kerül a rendszerbe.
A másik hasonló projekt előkészítés alatt van, amely a dél-budapesti rendszerek összekapcsolását célozza meg. Megvalósítása Magyarország első energetikai nagyprojektje lesz, beruházási költsége több mint 13 milliárd forint, és 50 százalékos támogatásra pályázunk. A beruházás azonban minden távfűtéses lakást érint a FŐTÁV rendszerében, mert a hődíjak csökkentést teszi lehetővé.
Milyen jövőbe mutató fejlesztési tervei vannak a cégnek?
Folytatni szeretnénk a megkezdett munkát, a cég működési költségeinek racionalizálást, az üzembiztonság növelését célzó projekteket. A fő hangsúly azonban továbbra is a hődíj csökkentésen és a fogyasztószám bővítésén lesz.
A rezsicsökkentési program milyen hatással volt a szolgáltatóra? (eredményesség, keresztfinanszírozás, stb)
A távhőszolgáltatás fogyasztói a rezsicsökkentés nyertesei, és így - fogyasztóin keresztül - a távhőszolgáltató is. Csak egy egyszerű példán szeretném ezt érzékeltetni: a távhő teljes költségét érinti a csökkenés, míg például a gáz esetében ez nem így van. Az egyéni gázfűtést használók eszközökhöz kapcsolódó rezsije - a tüzeléshez szükséges, kazán, kémény, szivattyú - nem csökkent. Ezért is látunk egy tendenciát, amelynek részeként az egyedi kazános hőtermeléssel rendelkező lakó épületek a távhő felé mozdulnak. A következő időszakban kiemelt sratégia a felújításra szoruló gázfűtéses lakóépületek és az új építésű lakások távhőellátása. Szeretném kiemelni, hogy mindezek mellett tudtunk fejleszteni, beruházni. A korábban említett beruházásokhoz fogható fejlesztések a korábbi években nem történtek.
Melyek a magyar távhőszolgáltatás előtt álló legnagyobb kihívások? A FŐTÁV miként készül "megküzdeni" ezekkel?
Szerencsére tudjuk, hol a kikötő, ahová tartunk. Legnagyobb kihívásokról már esett szó, így csak ismételni tudom: olcsó hő; hatékony működés; bővülő fogyasztói kör. Ezen a három tényezőn múlik a távhő sikere. A cél, és a kihívás, a kényszer és jutalom azonban az, hogy: a távhő az ingatlanok értéknövelő tényezőjévé váljon.
(x)