Ezért is nagyon fontos az e-kereskedők számára, hogy minél több lehetőségük legyen "megmutatni magukat" a vásárlóknak, és rábírni őket, hogy az internetes vásárlás mellett tegyék le a garast - készpénzt, bankkártyát, PayPal-t stb. Minél többen, minél többször. A vásárlók pedig keresik az akciókat, és egyre inkább szempont a vásárlási metódus kiválasztásánál az időtényező is vagy máshonnan megközelítve: a kényelem.
Erre a kétoldali igényre ad választ a DotcommerceDay, azaz az Internetes Vásárlás Napja mozgalom. Melynek célja, hogy az internetezőkkel megismertesse az online vásárlásban rejlő előnyöket, segítve ezzel a hazai internetes kereskedelem és a tudatos vásárlás fejlődését, továbbá csökkentve az autós közlekedést jelentő hagyományos vásárlás környezetkárosító hatásait, a szmog-kialakulást és a zajterhelést. Az eseményt negyedik éve szervezik meg Magyarországon, és idén már több mint ötszáz webáruház várja a látogatókat speciális, csak ezen a napon érvényes akciójával. A kínálat lefedi szinte a teljes termék- és szolgáltatáspalettát, ami csak kapható az interneten: utazás, játék, egészségügyi termékek, könyv, CD, kuponok, internet-előfizetés, műszaki cikkek, bútor, ruha, gyermekholmik, aukciós tárgyak, szoftverek, sportszerek, biokészítmények, ékszerek, kozmetikai és illatszerek, ételek-italok stb.
Az Internetes Vásárlás Napja előképe az amerikai Cyber Monday, illetve az azt megelőző Black Friday. Ez egy spontán kialakult jelenség, amit mára tudatosan használ az USA-ban az egész e-kereskedelmi iparág. A Fekete Péntek egyáltalán nem gyászos esemény: a november negyedik csütörtökjén lévő Hálaadás ünnepét követő pénteki nap, és ekkor fordul át az e-kereskedők legtöbbjének éves üzleti eredménye a veszélyes - veszteséges - pirosbetűs tartományból pozitívba, azaz a feketével írt profitba. Tehát a webáruházak jó része tizenegy hónapig vár, hogy aztán az ekkor induló karácsonyi szezonban learassa egész éves munkája gyümölcsét, és ehhez a startpisztoly rögtön a Hálaadás után, a Fekete Pénteken és az azt követő "Kiberhétfőn" dördül el. Amikor szinte szőnyegbombázással - a legkisebbtől a legnagyobb webáruházig - érik el a vásárlókat az óriási akciókkal, és tudatosítják bennük az internetes vásárlást, mint vásárlási módot.
Magyarországon nem ünneplik a Hálaadás Napját, és ezért nincs egy ilyen éles váltás, amikor pulykás gondolatkörből átfordulnak az emberek a beiglisbe. Ezt ismerték fel az Internetes Vásárlás Napja hazai szervezői, akik egy apropót szerettek volna teremteni arra, hogy az e-kereskedők "bedörrentsék" a karácsonyi szezont. Négy éve, az első évben a dátum még november végén volt, ám éppen az e-kereskedők visszajelzései alapján az elmúlt három évben már november első teljes hetének péntekjére került át a DotcommerceDay. Ez így még nem kannibalizálja a karácsonyi eladásokat, viszont nagyszerű alkalom arra, hogy "előszezoni" rekordbevételt csináljanak a webáruházak, és hogy egyúttal az online vásárlási módozat "top of mind" legyen a fogyasztóknál a következő hetekben a karácsony kapcsán.
Az idei Internetes Vásárlás Napja november 7-én, pénteken lesz. A résztvevő boltok ajánlatai között a www.internetesvasarlasnapja.hu oldalon lehet keresgélni. Az Internetes Vásárlás Napja weboldal emellett a bankkártyás fizetéssel kapcsolatos kérdésekre is igyekszik teljes körűen válaszolni.
(x)