Óvatosabban költünk, mint 2-3 éve - Milyen hatással van ez a plázáinkra?
Ingatlan

Óvatosabban költünk, mint 2-3 éve - Milyen hatással van ez a plázáinkra?

Portfolio
A bevásárlóközpontokat is jócskán megrángatta az utóbbi három év válsága: az energiakrízis, az infláció, de köszönik szépen, jól vannak. Igaz a vásárlóerő csökkenését ők is érzik saját bőrükön, de a jövővel kapcsolatban bizakodók: úgy tűnik az online kereskedelem nem viszi el a plázák forgalmát, a szolgáltatások, az éttermek és a személyes találkozások miatt a jövőben is látogatni fogják őket a magyarok - hangzott el a Property Investment Forum 2023 konferencia II/B szekciójának egyik panelbeszélgetésében.

Hogy a retail piac túl van-e a covidon és az energiaválságon, arról Kui János, a Marketing Resolution Kft. ügyvezető igazgatója, az MBSZ tagja kérdezte a konferencia résztvevőit.

Számokkal indult a beszélgetés: év végére egy konszenzusos 18%-os infláció van megállapítva, persze ez szektoronként eltér, emellett azt már tudjuk, hogy közel 10 százalékkal csökkent az év első hónapjaiban a kiskereskedelmi forgalom. És ugyan 24%-kal nő a vásárlóerő a GKF elemzése szerint, de a vásárlók jelentős része visszavett a költéseiből. Ezeknek mind van hatása a mindennapi életre, az üzletre, a piacra, főleg a retail, azaz a kiskereskedelem esetében.

Gábosy Balázs, a Nhood Services Hungary Kft. üzletfejlesztési, kereskedelmi és operatív igazgatója azt tapasztalta, hogy egy évvel ezelőtt sokkal sötétebb képet festettünk 2023-ról, ennek ellenére a helyzet jobb, mint vártuk, igaz, sok bérlőnél tapasztaltak nehézséget. Jó hír, hogy van 1-2 szegmens, ami válságálló, például a drogéria és az étterem is – ez részben a kiszállítás hatása is, valamint azé, hogy szívesebben költenek étteremre azok, akik a covid alatt nem tudtak. De az alulteljesítésnek az is az oka, hogy néhány háztartási szegmens, mint a bútor, a magas bázisról esett vissza a jelenlegi szintre, így idő lesz, míg oda visszakapaszkodik:

Összességében a helyzet jobb, mint amit a makroadatok mutatnak, de nagy kérdés, hogy mi lesz a következő 6 hónapban.

Dr. Szilágyi Melinda, Multi Hungary Management Kft. Head of Operations Hungary and Slovakia az Allee-ban azt látja, van egyfajta összefejlődés, mely azonban infláció alatti, és komoly átrendeződésben van, hogy mire is költünk:

Elsősorban a luxusköltéseket fogták vissza azon a környéken, ahol az Allee is van, vidéken ez másképp alakult, ott kevésbé voltak tudatosak az emberek.

Simon Tamás az Indotek Group ingatlan bérbeadásért felelős igazgatója a regionális különbségekkel kapcsolatban elmondta, nem meglepő módon a fejlettebb részeken inkább költenek bátrabban az emberek.

A divat a nagy vesztese az elmúlt 2-3 évnek.

Gábosy Balázs az Auchannal kapcsolatban elmondta, hogy nekik a covid tulajdonképpen jót tett, 2020-22-ben magasabb bázist értek el, bár az inflációt nem tudták elérni. Tapasztalataik szerint a non-food nagyon visszaszorult, a sajátmárkás termékek viszont jönnek fel folyamatosan.

Keményen át van pozícionálva, hogy mit vásárolnak az emberek.

Garbutt-Pál Erika MRICS, a CBRE kiskereskedelmi üzletági igazgatója úgy látja, hogy a mostani inflációs környezetben nehéz versenyezni.

Jelenleg a külföldi befektetők nem tudják beárazni az országot – ez nagy nehézséget okoz az országnak.

Bérbeadás területén rengeteg különböző konstrukcióval találkoztak az elmúlt 12-18 hónapban, ennek egyik oka, hogy sok esetben az üzemeltetési költségek már magasabbak, mint a bérleti költségek. Ettől függetlenül ő személy szerint nagyon bizakodó 2024-es évvel kapcsolatban.

Portfolio_gyors-94

Bérlők vs. bérbeadók

A panelbeszélgetés vezetője, Kui János, ezután a bérlő-bérbeadó kérdéskörére tért át, az ő kapcsolatukról, együttműködésükről kérdezte a kerekasztal résztvevőit. Simon Tamás szerint éppen átrendeződik a bérlői állomány, a multik erőteljes expanzióban vannak, illetve van egy hazai kereskedői réteg, amelyik egyre nehezebben boldogul.

A jelenlegi helyzet nagy vesztesei a magyar kisvállalkozások, akik egy, legfeljebb három üzlettel rendelkeznek. Mi igyekszünk nekik segítséget nyújtani, rugalmasan dolgozunk velük, hogy tudjanak továbbra is működni. Nem ritka, hogy feláldozzuk a cashflowt az érték oltárán.

Hogy áll a szektor a fenntarthatóság terén?

Ezek után a zöldítésre terelte a szót Kui János és ezzel kapcsolatban Dr. Szilágyi Melinda elmondta, számukra ez kiemelten fontos, a tulajdonos erre áldoz folyamatos. Simon Tamáséknak a legfiatalabb beváráslóközpontjuk is 2010-es, azaz 13 éves, így az ő karbonlábnyomuk új építés szempontjából nem jelentős. De az energiahatékonyság terén is élen járnak, folyamatosan újítják meg a központokat, korszerűsítik őket a fővárosban, Csepelen és Miskolcon is. Nem csak a látványos részt, de a szerkezetet is, és egyes beruházásokkal akár 30 százalékos megtakarítást is el tudnak érni.

Garbutt-Pál Erika szerint ma már a bérlőknek is fontos az energiahatékonyság, már csak azért is, mert ezzel le lehet szorítani az üzemeltetési költségeket. De a tudatosság jegyében van, ahol például termálvizet használnak fűtésre.

Gábosy Balázs elmondta, összesen 11 Auchan áruház tetején van már napelem, és igyekeznek növelni az áruház környéki a zöldterületeket is, elősegíteni ott a biodiverzitást.

Ez nem feltétlenül megtérülő tevékenység, de fontos a bolygó és persze a vásárlók szempontjából is. Ahol nincs megtérülés, ott persze nehezebb a megvalósítás, és kevésbé látványos, hiszen majd csak 10-20 év múlva lesz hatása.

Simon Tamás szerint erős az elhatározás, de a kényszer is – erre az energiaválság erőteljesen felhívta a figyelmet. Szerinte a bérlőknek is van felelősségük, például hogy miképp fűtenek, milyen világítótesteket használnak.

Kui János szerint a zöldítést a vásárlók felé is kommunikálni kell, amire a piaci szereplőknek figyelmet kell fordítani – ebben a panel résztvevői egyet is értettek. Dr. Szilágyi Melinda úgy látja, tudatosak a vásárlók, a zöldítés kapcsán azt tapasztalják, sokszor magasabb szinten követelik meg.  

De nem lehet állandóan erről beszélni, akkor a vevő egyszerűen nem hallja meg. El kell kapni azt a pillanatot, amikor betudják fogadni.

A jövő kilátásai

Gábosy Balázs szerint arról, hogy növekszik a szórakozás, az éttermek aránya, már 15 éve szó van, és bár valóban jönnek fel, de nem olyan tempóban, mint gondolnánk. A szolgáltatások is emelkedő pályán vannak:

van jövője a bevásárlóközpontoknak.

Garbutt-Pál Erika is hisz a bevásárlóközpontokban, a kereskedők oldaláról kifejezetten érdekesen alakulnak a dolgok, a covid utáni világra visszaáll az online-offline kereskedések aránya.

A cikk eredetileg a társoldalunkon a Penzcentrum.hu-n jelent meg.

Címlapkép forrása: Mónus Márton / Portfolio

Holdblog

A személyes szorzónk

Modern korunkban sok lehetőségünk van személyiségünk kiteljesítésére, önérdekünk követésére. Ha ki akarunk tűnni mások közül, akkor ezekkel nem csak lehet, hanem szükséges is foglalkoz

Kasza Elliott-tal

Medtronic - elemzés

Végig pörgettem a blogon a Top10-es posztokat, vetettem egy pillantást azokra a részvényekre, amik valamikor fennakadtak a hálómon, de nem néztem meg őket alaposabban. Az egyik ilyen volt a Medtro

ChikansPlanet

A farm, ahol élni fogunk

Az éghajlatváltozásra, a népességnövekedésre és a városiasodásra egyszerre adhat választ a vertikális kertészet, azaz a növények többszintes, beltéri termesztése.

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
családi ház