Olyan technológiával kísérletezik Kína a jövő vadászgépeinél, amellyel súlyosan lekörözhetik Amerikát
Globál

Olyan technológiával kísérletezik Kína a jövő vadászgépeinél, amellyel súlyosan lekörözhetik Amerikát

Portfolio
Kína fejlett irányítórendszert fejleszt, amely lehetővé tenné hatodik generációs lopakodó vadászgépének, a J-36-nak a biztonságos és pontos leszállását mozgó repülőgép-hordozókon - tudósított a Business Standard.
Szintlépés és nemzetközi növekedés a Glosternél – Friss perspektívák, új lehetőségek. Regisztráljon következő, ingyenes befektetői klubunkra, amelynek témája a Gloster növekedési sztorija lesz!

A rendszert az AVIC Csengtu Repülőgép Tervező és Kutatóintézet fejleszti a Nankingi Repülési és Űrhajózási Egyetemmel együttműködve. A fejlesztésről a kínai vezető repülési szakfolyóiratban, az Acta Aeronautica et Astronautica Sinicaban jelent meg tanulmány. A J-36 – amelynek megnevezése még nem hivatalos – egy háromhajtóműves, farok nélküli repülőszárny kialakítású vadászgép. A gépet tavaly decemberben figyelték meg a délnyugat-kínai Csengtu felett, és jelentős érdeklődést keltett a globális védelmi körökben a potenciális képességei miatt, különösen a nagy hasznos terhelése és a lehetséges nagy hatótávolságú csapásmérő képessége miatt.

A farok nélküli lopakodó kialakítás repülésirányítási problémákat okoz, különösen a repülőgép-hordozókon történő leszálláskor. A hagyományos repülőgépek a farokrészt és a vízszintes stabilizátorokat használják, de a deltaszárnyas kialakítású gépek ezek nélkül más felületekkel biztosítják az irányítást, amelyek egymás hatását zavarhatják. További kihívást jelent a „hajó-légáramlás hatás”, vagyis a mozgó repülőgép-hordozó által keltett turbulens légáramlás, amely különösen durva tengeren jelentősen befolyásolhatja a gép végső megközelítési pályáját. Ennek kezelésére a kutatók „közvetlen erőirányítási” rendszert fejlesztettek, amely elválasztja a repülési pálya módosításait a gép tájolásától, lehetővé téve a felhajtóerő valós idejű szabályozását.

Az új irányítórendszert szélsőséges körülmények között tesztelték szimulált leszállásokkal, beleértve az oldalszelet, turbulens légáramlatokat és a fedélzet dinamikus mozgását.

A tesztek során a repülőgép minimális magassági hibával – egyes teszteknél mindössze két centiméteres eltéréssel – tudott leszállni. Minden tengeri körülmény között a legtöbb érintkezési pont a második és harmadik fékezőkábel között volt, ami magas szintű következetességet és pontosságot mutat. Az amerikai haditengerészet Magic Carpet rendszerével ellentétben, amely előre beállított erősítési ütemtervekre támaszkodik a szabványos repülőgépeknél, a tanulmány szerint a kínai megközelítés minden vezérlőfelületet dinamikus elemként kezel. Ez azt jelenti, hogy a rendszer menet közben tud alkalmazkodni, gyors és hatékony algoritmusokat használva a bemenetek folyamatos újraszámításához, ami sokkal nagyobb stabilitást biztosít a pilótáknak a leszállás végső, kritikus pillanataiban.

A kutatás még fejlesztési szakaszban van, de

jelentős lépést jelent Kína hatodik generációs repülőgépeinek mélytengeri hadszíntereken, repülőgép-hordozókról történő üzemeltetése felé.

A fejlesztés mögött álló csapat jelezte, hogy a következő fázisban a vezérlési architektúra robusztusságának javítására fognak összpontosítani, különösen a kulcsfontosságú alkatrészek meghibásodását vagy sérülését magában foglaló forgatókönyvek esetén.

Az Egyesült Államokban 2025 elején pörgött fel igazán a hatodik generációs vadászgép fejlesztése, de egyelőre csak keveset tudni a programról. Egyes információk szerint több prototípus létezik és rengeteget tesztelték ezeket, valamint már 2030-ra szeretnék elérni, ha a légierő is megkapná az első F-47-eseket. Egyelőre semmit sem tudni arról, hogy Washington tervezi-e a megjelenését ennek a típusnak repülőgép-hordozókon is.

Címlapkép forrása: Pu Haiyang/VCG via Getty Images

Holdblog

Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt

A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei... The post Jobban dr

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet