Vámfelár és Trump-adó: így hárítják át a cégek a költségeket a vevőkre
Gazdaság

Vámfelár és Trump-adó: így hárítják át a cégek a költségeket a vevőkre

Portfolio
Az amerikai vállalatok sorra emelik áraikat vagy vezetnek be vámfelárakat a Trump-adminisztráció új vámtarifái miatt. A 10%-os általános vám és a Kínára kivetett akár 145%-os teher különösen sújtja az importáló cégeket, amelyek a költségek egy részét a fogyasztókra hárítják. Egyes márkák nyíltan feltüntetik a „Trump-vámot” a vásárlások során, míg mások promóciós akciókkal próbálják enyhíteni a hatást. A bizonytalan helyzet felhalmozásra és pánikvásárlásra ösztönzi a fogyasztókat.

Az Egyesült Államok vállalatai igyekeznek alkalmazkodni a Trump-adminisztráció új vámpolitikájához, amely jelentős többletköltségeket ró az importőrökre. Míg egyes cégek már bejelentették az áremelést, mások a közeljövőben tervezik ezt, különösen az olyan szektorokban, mint a cipőipar, bútorgyártás vagy elektronika – kezdi riportját a CBS.

Az Amazon vezetője szerint a platform harmadik félként értékesítő kereskedői valószínűleg tovább fogják hárítani a vámköltségeket a vásárlókra.

Eközben a fogyasztók is reagálnak: sokan előre bevásárolnak az esetleges áremelkedések előtt.

A vállalatok egy része átlátható módon, külön „vámfelár” formájában vezeti be az emelkedő költségeket. Például a Labucq luxuscipő-márka két lépésben, összesen körülbelül 20%-kal emeli árait az uniós vámok miatt. A Dame nevű felnőtt termékeket gyártó cég online vásárláskor automatikusan 5 dolláros „Trump-vámfelárat” számol fel.

Egyes vállalatok nyíltan vállalják, hogy az áremelkedés politikai döntések következménye, és nem próbálják elrejteni azt a fogyasztók elől: feltüntetik a kiadott blokkokon és számlákon.

Más cégek a helyzetet promóciós lehetőségként használják ki, „vám előtti akciókkal” ösztönözve a vásárlást. A vásárlói bizonytalanság és a félelem az áremelkedéstől pánikszerű készletezést eredményezhet. A pszichológusok szerint ilyen környezetben a fogyasztók hajlamosak felhalmozni termékeket, hogy megelőzzék a jövőbeni veszteségeket. A cégek ezt kihasználva próbálnak gyors bevételt generálni a vámhatáridők előtt.

A kisvállalkozások számára azonban a vámok valódi fenyegetést jelentenek. A Burlap & Barrel nevű fűszergyártó például előrehozta szezonális akcióját, hogy megelőzze az ellátási költségek emelkedését, és továbbra is vásárolhasson kistermelőktől világszerte. Eközben olyan nagyobb cégek, mint a Raymour & Flanigan bútorgyártó, arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy még a vámemelés előtt vásároljanak. Az új vámpolitika hatásai egyre inkább begyűrűznek a gazdaság különböző szektoraiba.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

Kiszámoló

Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel

Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet