Kiderült, hogy változik a kiskereskedelem az adriai régióban
Gazdaság

Kiderült, hogy változik a kiskereskedelem az adriai régióban

Portfolio
Az adriai régió FMCG piaca növekedést mutatott 2024-ben, miközben a fogyasztók egyre értéktudatosabbá és szelektívebbé váltak vásárlásaik során. A NIQ kutatócég legfrissebb jelentése szerint Szerbia, Horvátország és Szlovénia eltérő mértékű áremelkedést és fogyasztói magatartásváltozást tapasztalt - számolt be az ESM kiskereskedelmi szakportál.

A JaTrgovac által közzétett legfrissebb NIQ Adriatic State of the Nation jelentés szerint Szerbia, Horvátország és Szlovénia FMCG piacain eltérő mértékű áremelkedés volt tapasztalható (sorrendben 3,9%, 5,2% és 1% alatt). Mindhárom országban változások figyelhetők meg a fogyasztói magatartásban.

Szlovéniát három nagy diszkontlánc jelenléte jellemzi, amelyek több alternatív lehetőséget kínálnak a nagy márkákkal szemben,

így az árnövekedés alacsonyabb maradt Horvátországhoz vagy Szerbiához képest.

Szerbia piacán 6,7%-os értékbeli és 2,8%-os volumenben mért növekedés volt tapasztalható, amit elsősorban a kisállat-gondozási termékek, a személyi higiéniai cikkek és a fagyasztott élelmiszerek hajtottak. Az akciós értékesítések jelentős szerepet játszottak a növekedésben.

Horvátország piaca 7,8%-kal nőtt értékben és 2,6%-kal volumenben, elsősorban a háztartási és személyi higiéniai kategóriák vezetésével.

A teljes áras értékesítések felülmúlták az akciós eladásokat, ami arra utal, hogy a fogyasztók hajlandóak teljes árat fizetni bizonyos termékekért.

Szlovénia szerényebb növekedése (2,1% értékben és 1,6% volumenben) a fogyasztói óvatosságot tükrözi, de egyben lehetőségeket is kínál azoknak a márkáknak, amelyek alkalmazkodnak a változó igényekhez és kihasználják az akciós értékesítéseket. A személyi higiéniai termékek és a snackek voltak a leggyorsabban növekvő kategóriák 2024-ben.

Az akciós értékesítések kulcsfontosságú tényezőt jelentettek az adriai piacon, az eladások 38%-át képviselve Szerbiában, 29%-át Horvátországban és 27%-át Szlovéniában. Figyelemre méltó, hogy Szlovéniában volt a legnagyobb növekedés az akciós értékesítésekben (1,2%), ami kiemeli a stratégia növekvő fontosságát a régióban.

Eközben a horvát tartós fogyasztási cikkek piaca profitált az olyan akciós időszakokból, mint a Black Friday és a karácsony, ami 8,4%-os növekedést eredményezett, elsősorban a kisgépek erős értékesítésének köszönhetően.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

Kiszámoló

Jövedelmező a vállalkozásod?

A mai tanácsadáson szintén szóba került, hogy sok vállalkozó elfelejti beárazni a saját tulajdonában lévő eszközök úgynevezett alternatíva költségét (kiadhatnám másnak is a saját üzl

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet