Az amerikai elnök a General Motors, a Ford és a Stellantis vezetőivel tárgyalt az észak-amerikai gyártású járművekre vonatkozó vámok lehetséges halasztásáról.
A Reuters információi szerint a megbeszélésen Mary Barra (GM), Jim Farley és Bill Ford (Ford), valamint John Elkann (Stellantis) vettek részt.
Az autógyártók elmondták, készek növelni amerikai beruházásaikat, azonban ehhez a vám- és környezetvédelmi politikák terén kiszámíthatóságra van szükségük.
A tét jelentős, hiszen Trump április 2-án olyan további vámokat vezethet be, amelyek drasztikusan befolyásolhatják az amerikai autógyártást.
A vállalatok azt kérték az elnöktől, hogy tekintsen el a Mexikóból és Kanadából érkező, az amerikai-mexikói-kanadai egyezmény (USMCA) származási szabályainak megfelelő járművekre vonatkozó 25 százalékos vámtól.
A Stellantis egy kereskedőknek küldött levélben jelezte, hogy kész bővíteni amerikai befektetéseit, de időre van szüksége a változtatások végrehajtásához. A cég hangsúlyozta, hogy együtt kíván működni a Trump-adminisztrációval, de olyan megoldást szeretnének, amely nem érinti hátrányosan az üzleti tevékenységüket és ügyfeleiket.
A vámkedvezmények korlátozása az észak-amerikai szabadkereskedelmi szabályoknak megfelelő járművekre érzékenyen érintheti azokat a külföldi autógyártókat, amelyek inkább a 2,5 százalékos vámot választották a mexikói exporthoz, mintsem hogy megfeleljenek az USMCA előírásainak.
Trump a kongresszusi beszédében kedden megerősítette a Detroit három nagy autógyártójának vezetőivel folytatott tárgyalását, és kijelentette, hogy
a vámok és egyéb intézkedések magasabb növekedést eredményeznek majd, lehetővé téve az autóipar fellendülését.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images