Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója a Portfolio AgroFood 2024 Konferencián megtartott szerdai előadásában kifejtette:
ha összehasonlítjuk az uniós tagállamokkal és az uniós átlagokkal, akkor a magyar élelmiszeripar nincs annyira lemaradva, mint amennyire hisszük.
Mindez annak ellenére van így, hogy a magyar élelmiszer-gazdaságot az elmúlt 100 évben több nagy csapás is érte, Trianon miatt például az ország élelmiszeripari gyártókapacitásának 45%-a elveszett, ahogy az erdők 90%-a, a vasúthálózat 65%-a, a belföldi fogyasztók 64%-a és valamennyi tengeri kikötő is. A második világháború során rengeteg gyártóüzem elpusztult, ami miatt a felére csökkent az élelmiszeripari termelés aránya az ipar egészét tekintve.
A rendszerváltás során az orosz exportpiac veszett el, és a hazai agrártermelés olyan mértékű bezuhanása volt tapasztalható, amelyből az ágazat azóta sem tudott kilábalni.
Átgondolt stratégia kell
Az elmúlt évig a szántóföldi növénytermesztés dominanciája megkérdőjelezhetetlen volt a mezőgazdaságon belül, a 2023-as történések azonban az állattenyésztés megerősödését hozták magukkal.
Az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója szerint a magyar mezőgazdaságnak és élelmiszeriparnak a brandépítésre, és a mennyiségi termelés helyett a minőségi termékek előállítására, és jól átgondolt és jól végrehajtott stratégiákra kellene fókuszálnia.
A projektelőkészítést érdemes megkezdeni
A kerekasztal-beszélgetésen Hollósi Dávid elmondta, hogy az Európai Unió élelmiszeripara a legfejlettebb, ezen a területen kell versenyeznie Magyarországnak. Az ügyvezető igazgató rámutatott:
már három éve nincsenek érdemi beruházások az élelmiszeriparban, itt van az ideje a fejlesztéseknek.
Huber Balázs, a Magyar Államkincstár főosztályvezetője elmondta, hogy már a konkrét pályázatok megjelenése előtt el lehet kezdeni az előkészítő tevékenységeket, így például a tervezést és a bankokkal való egyeztetést is.
Ami fontos, hogy csak kellően felkészült tanácsadással érdemes belekezdeni a pályázatok megvalósításába.
Kovács Zoltán, a Rekontir Cégcsoport ügyvezető igazgatója szerint oda kellene eljutni, hogy a villányi vagy tokaji szőlőből termelt borok mellett egyéb, minőségi magyar élelmiszereket is el lehessen adni New Yorkban vagy Sanghajban. Hozzátette: a kellően tapasztalt, felkészült tanácsadó partner rendkívül fontos, a korrekt tanácsadással sok problémát meg lehet előzni.
Rövid idő alatt eredményt szeretnének
Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy hamarosan indul a nemzeti bajnok program jelentkezési szakasza, amelynek célja, hogy a hazai vállalkozások kerüljenek az élvonalba. Nobilis Márton hozzátette:
azt várja a pályázatoktól, hogy a nagy cégek rövid idő alatt látható eredményt tudnak felmutatni a fejlesztések révén.
Papp Gergely, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakmai főigazgató-helyettese arról beszélt, hogy alaposan el kell olvasni a pályázatokat, és nagyon oda kell figyelni a feltételekre, mert még a profi pályázatírókkal is előfordulhatnak hibák.
Címlapkép forrása: Berecz Valter