A Portfolio – MAGE Járműipar 2023 konferencia panelbeszélgetésében Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezetője az energiaköltségeinek megnégyszereződéséről számolt be. A tűzoltás, és az áramszerződések megújítása már csak egy újabb lökés volt az energiahatékonyságot célzó fejlesztések irányába. Kormányzati segítség is érkezett, de egy hazai KKV dolgát sem könnyítette meg, hogy az elektromos energiáért a korábbiaktól eltérően előre kellett fizetni.
Számos egyéb átalakítás mellett - a hazai cégek között szokatlanul - bevezették a 4 napos munkahetet, amely az öntödei technológia sajátosságai miatt jelentős költségmegtakarítást eredményez.
Teljesen más dimenzióból látja az energiaválság hatásait egy olyan nagyvállalat, mint a DANA, amelynek nemzetközi szinten egy energiabeszerzésre specializálódott cég segíti a munkáját, globális pozícióját kihasználva jelentős árengedményeket tud elérni az energiakerekedőknél. Persze csak úgy lehet költséget megtakarítani, ha a vállalat pontosan tudja, hogy mennyit is fogyaszt, ezért elengedhetetlen egy komplex energiaaudit elvégzése.
Mi már nem vásárlunk olyan berendezést, ami valamilyen energiamenedzsment rendszerbe nem illeszthető bele.
– jelentette ki Tisza-Kiss László, a Dana Hungary Kft. gyárigazgatója.
Az említett komplex energiamenedzsment rendszerek nem csak azért előnyösek, mert energiát lehet velük spórolni, hanem adott energiamennyiség felhasználásával többet is lehet termelni – mondta Hajós Balázs, a Schneider Electric Zrt. értékesítési igazgatója. A különböző energiahatékonysági törekvéseknek kétségkívül a sokkhatás ágyazott meg: míg korábban – bár sokszor tervben volt – a vállalatvezetők inkább halasztották az energetikai beruházásokat, pedig a komplex rendszerek kiépítésével jelentős hatékonyságnövekedést lehet elérni.
A helyben termelt megújuló energia (jellemzően napenergia) beillesztése az energiamixbe hosszú távon átlagosan csak a fogyasztás 10 százalékát tudja kiváltani, ezért csak egy jól előkészített zöld stratégiába illesztve lehet kihasználni az előnyeit – mondta Soós Szabolcs, a Solar Markt Csoport pénzügyi igazgatója. A vállalat ezért olyan komplex szolgáltatást nyújt, amelyben az E.ON-al közösen a cég által megtermelt zöldáramot az áramszolgáltató kiegészíti hagyományos energiaforrásból származó energiával, és fix áron biztosítja az ügyfeleknek. Papp István, a csoport üzletfejlesztési igazgatója, előadásában kiemelte, hogy a
zöldáramra hamarosan akkora lesz az igény, amit a termelési oldal nem tud kielégíteni, csupán a kereslet egyharmadát tudja majd kiszolgálni.
Az ESG célok és valós energiamegtakarítás eléréséhez viszont egy partnerre lehet szükség, aki a zöldáramot a nemzetközi piacról is be tudja szerezni. A szolgáltatás neve Green Cloud, amely remekül támogatja a skálázódást és a hosszabb távú zöldáramszükséglet-növekedés kielégítését.
A robotika és virtuális valóság eszközei is rengeteg energiát spórolhatnak meg, főleg a tervezés és szimuláció terén. A Jaguar Land Rovernél például a virtuális töréstesztek alkalmazása óriási energia és költségmegtakarítást eredményez – mondta a vállalat STA menedzsere, Hanó Pál.
Lambert Zoltán a WTS Klient ügyvezető partnere szerint az energiasokk után mindenki tudatosabb lett, és számos eszköz áll a vállalatok segítségére, például társasági adókedvezmény, és egyéb állami támogatás is az energetikai célú beruházások ösztönzéséhez. Egy ilyen kihívás leküzdésére kreativitással, innovációval, és szoros összefogással van remény.
Ahol a fenntarthatóság a cég DNS-ében is benne van
Számos globális céget éri az a kritika, hogy működését valójában nem teszi fenntarthatóbbá csak látványos akciókkal, és látszatintézkedésekkel „zöldre mossa” a tevékenységét. A greenwashing jelenséggel ellentétben nem lehetetlen a működés valódi zöldítése, igaz, egy új szemléletformára van szükség, amely azonban gazdasági értelemben is megtérül, az egyre több ösztönző figyelembevételével különösen.
A csomagolástechnika olyan iparág, amely egyrészt saját működésén is sokat tud változtatni, hiszen újrahasznosított műanyagból és papírból is készíthetik a csomagolóanyagokat, ugyanakkor a partnereik számára is jelentős megtakarítást jelenthet, ha a termékek csomagolása a fenntarthatóságot, mint kulcsszempontot is figyelembe veszi – válaszolta Tóth László, a DS Smith Packaging Hungary sales menedzsere Tóth András Péter kérdésére. Egy megrendelők számára teljesen újragondoltuk a termékeik csomagolását, olyan megoldásokat kerestünk, amellyel helyet és súlyt tudnak megtakarítani.
Egy évben 120 kamiont tudtak kivenni a logisztikából.
Ez óriási szám, akár költségoldalon, akár környezeti szempontokat figyelembe véve. Úgy gondolom, hogy a mi cégünk DNS-ében benne van a fenntarthatóság, és a körkörös gazdálkodás szemlélete.
Címlapkép és fotók: Portfolio - Stiller Ákos