Bár kifejezetten távolinak tűnhet sokak számára a prémium banki szolgáltatás,
mára csaknem 600 ezer magyar ilyen ügyfélnek számít a hazai bankszektorban, a szegmensben kezelt összesített vagyon pedig megközelíti a 6900 milliárd forintot.
A Portfolio rendszeres Prémium Banki Felmérése alapján ráadásul a terület dinamikus fejlődést él meg: évről évre egyre több magyarból válik prémium banki ügyfél, a „tagsághoz” ráadásul egyes pénzintézeteknél havi szinten akár már 300 ezres nettó fizetés is elég lehet.
Komoly növekedés évről évre
A prémium banki szegmens fejlődése mindenekelőtt a számokban érhető tetten. A bankok az ilyen, kiemelt figyelmet jelentő számlákon egyre több pénzt kezelnek. Az adatokat közlő intézmények által június végén kezelt közel 6900 milliárd forint fél év alatt több mint 5 százalékos bővülést jelent, egy év alatt pedig még szembetűnőbb a növekedés:
2021 júniusához képest már közel 17 százalékos növekedésről beszélhetünk.
A prémium banki szegmensben rejlő üzleti potenciált jelzi, hogy a közel 6900 milliárdos kezelt vagyon egyre közelít a privátbanki szegmens 7930 milliárdjához – utóbbihoz nagyobb belépő vagyon, illetve magasabb havi juttatás, valamint több más feltétel teljesítése szükséges.
Az ügyfélszám szintén nagy ütemben növekszik: míg 2021 első felében félmillió prémium banki számla volt, egy évvel később már 560 ezer. A további növekedés is erősnek ígérkezik, így vélhetően a következő adatközlésnél már megközelíti, vagy akár át is lépi a 600 ezret az ügyfélszám.
Az egyes szolgáltatóknál jelenleg változó a belépő feltétel:
általában havi minimum nettó 300 ezer forintos rendszeres jóváírás, vagy 5-35 millió forint közötti megtakarítás szükséges.
Kinőtték a régi kereteket
A prémium banki szegmens ráadásul nem csupán számaiban növekszik, hanem egyre kifinomultabbá is válik.
Egyre több és sokrétűbb szolgáltatási csomaggal, innovációval és fenntarthatósági szerepvállalással igyekeznek megszólítani a bankok a leendő ügyfeleket – és megtartani a meglévőket.
A szegmens felértékelődését jelzi, hogy a kategóriához kapcsolódó legfontosabb díj is egyre progresszívebb, egyre sokrétűbb, mivel ez képes legjobban leképezni a prémium banki szolgáltatások dinamikus fejlődését.
A fizetéstechnológiai cég tavaly teljeskörűen átalakította a programot, ez a folyamat pedig az idei évben is több újdonságot hozott.
A verseny átalakítását a szektort érintő radikális változások indokolták.
Ez főképp a digitalizációban ölt testet, a koronavírus járvány ugyanis nagyban felgyorsította ezt a folyamatot. A cég közlése szerint az a dinamika, amit a digitalizáció hozott magával, évről-évre olyan változásokat hozott a napi pénzügyekbe, amelyek korábban több év alatt mentek végbe. Ezek alapján pedig indokolt volt, hogy a verseny is szükségszerűen kövesse a változásokat.
Kell valami plusz
A Mastercard az idei forduló meghirdetésekor közölte: továbbra is úgy látja, hogy miközben a bankoknak egyre többet kell tenniük, hogy a növekvő ügyféligények mellett is versenyképes pénzügyi megoldásokkal legyenek jelen a magyar piacon, a napi üzletmenettől távolabb eső területek is egyre fontosabbá válnak. A fenntarthatóságért tett erőfeszítéseket évek óta díjazzák, de a munkavállalókra fókuszáló Az év Employer Branding aktivitása nóvum a verseny történetében.
A bankok idén olyan kategóriákban is pályázhatnak, mint Az év fiataloknak szóló programja, Az év újgenerációs fizetési megoldása, vagy éppen Az év prémium banki aktivitása.
„Idén a prémium ügyfélszegmens fontosságára is szeretnénk felhívni a figyelmet, ezért hoztuk létre Az év prémium banki aktivitása nevű kategóriát. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy milyen többletszolgáltatásokat, valamint exkluzív kedvezményeket és élményeket kínálnak kiemelt ügyfeleiknek a pénzintézetek.
Ugyanis ma már nem feltétlen elég egy jó termék ahhoz, hogy a vásárló elégedett legyen, mindenképp kell az a bizonyos plusz
– mondta el Keller András, a Mastercard termékfejlesztési igazgatója, a kategória menedzsere.
A Mastercard Év Bankja program keretében 2022-ben a bankok a következő kategóriákban mérhetik össze teljesítményüket:
- Az év digitális banki UX megoldása
- Az év fiataloknak szóló programja
- Az év prémium banki aktivitása
- Az év Employer Branding aktivitása
- Az év fenntartható kezdeményezése
- Az év újgenerációs fizetési megoldása
A kategóriák győztesének kihirdetése mellett 2023 februárjában, a versenyt lezáró gálán adják majd át a Mastercard – Az év bankja 2022 fődíjat is, melynek nyerteséről a 6 kategóriában elért eredmények alapján döntenek.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.
Fotó: Getty Images