Fontos adózási határidők közelegnek több, különadóval sújtott szektor számára is. A másik oldalról viszont, az állami költségvetés szempontjából a következő néhány hetet valóságos életmentő időszaknak is nevezhetjük. Havi alapon éppen ismét megbomolni látszó költségvetési egyensúly és a recessziós kilátásokkal, energiakrízissel, munkaerőpiacot érintő sokkal terhelt őszi hónapok sem ígérnek sok jót a büdzsé számára, ezért minden plusz, extra adóbevételre ki van éhezve az állam (főleg, ha még költekezni is szándékozik ilyen válságos időszakban).
A közelgő határidők adták az apropót számunkra ahhoz, hogy megkeressük az RSM Hungary adótanácsadó csapatát, akik egyetlen táblázatban összefoglaltak minden lényeges információt a már eddig is ismert, valamint az újonnan létrehozott extra vállalati sarcokról.
A szakértők a táblázathoz fűzve megjegyezték, hogy "bár a kormányzati törekvések korábban az adminisztráció egyszerűsítése felé mutattak, a külső és belső gazdasági hatások miatt új extraprofit adók is bevezetésre kerültek".
Ilyen mértékű és irányú extra adóterhekre nem voltak felkészülve a gazdasági szereplők
- vélekedtek értékelésükben.
A nyár elején bejelentett extraprofit adó ugyanis csak bizonyos ágazatokat érint negatívan, és még csak nem is kizárólag azokat, akik a legtöbbet (vagy egyáltalán) profitálnak a negatív gazdasági hatásokból és az áremelkedésekből. A legnagyobb rész az új terhekből a bankokra, a kőolaj és földgáz kitermelőkre, kőolajtermék-előállítókra és más energiatermelőkre hárul - emlékeztetnek az RSM Hungary szakemberei, de pluszban adózik a távközlés, a bányászat a kiskereskedelem, a gyógyszerforgalmazók is. Valamint a cégautóadón és a chips- és jövedéki adón keresztül a kisebb cégek, valamint a végső fogyasztók is. Az adószakértők külön kiemelték, hogy néhány extraprofittal érintett ágazat már eddig is fizetett valamilyen típusú különadót.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy az extraprofitadóknak csak egy részére jellemző, hogy valamilyen új kötelezettséget tartalmaznak, egy másik részük a már meglévő kötelezettségekre épül rá. Ilyen adóemelés-jellege van a bányajáradéknak, a kiskereskedelmi-pótadónak, a cégautó-adónak, a jövedéki adónak és a chips-adónak is, de a pénzügyi tranzakciók esetén is az értékküszöb emelésnek, illetve az illetékköteles tranzakciókör kiterjesztésének. Az új adókötelezettségek közül az egyik legismertebb a légitársaságok hozzájárulása, ahol - bár a költségeket végső soron a légitársaságok viselik -, az adó alanya az ő földi kiszolgáló alvállalkozójuk.
Egyetlen táblázatban megtalálható az összes különadó adóalapja, mértéke, de ami most nagyon aktuális, bevallási határideje és befizetési határideje. (A legutolsó oszlop felfedése érdekében érdemes a táblázat alatt lévő csúszkát használni.)
Különadók és tulajdonságaik | ||||
Megnevezés | Bevallási határidő | Befizetési határidő | Adó alapja | Adó mértéke |
Hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások különadója | 2022. október 10. (2022-re)2023. június 10. (2023-ra) | 2022. október 10. (2022. első részlet)2022. december 10. (2022. második részlet)2023. június 10. (2023. első részlet)2023. október 10. (2023. második részlet)2023. december 10. (2023. harmadik részlet) | 2021 évi nettó árbevétel (főszabály)2022 évi nettó árbevétel (főszabály) | 10% (2022-re)8% (2023-ra) |
Bányajáradék | Meghatározott esetben (pl. kőolaj, földgáz) havonta, a tárgyhót követő 20-áig, egyéb ásványi anyag, és geotermikus energia esetén negyedévente, a negyedévet követő hónap 20-áig. | Meghatározott esetben (pl. kőolaj, földgáz) havonta, a tárgyhót követő 20-áig, első alkalommal 2022. szeptember 20-ig egyéb ásványi anyag, és geotermikus energia esetén negyedévente, a negyedévet követő hónap 20-áig. első alkalommal 2022. október 20-ig. | A hatósági engedély alapján 2022-ben és 2023-ban kitermelt ásványi nyersanyag mennyisége után keletkező érték | 2022, illetve 2023-ra vonatkozóan az alábbi megemelt bányajáradék mértékek a mérvadók: 48%: 2008. január 1. előtt termelésbe állított szénhidrogén mezőkön kitermelt kőolaj és földgáz esetén (bizonyos kivételekkel)42%: 1998. január 1. előtt termelésbe állított szénhidrogén mezőkön kitermelt és szabadáron értékesített földgáz esetében, feltéve, hogy a bányajáradék Bányatörvény alapján számított mértéke nem éri el a 42%-ot36%: a próbatermelés során, valamint a 2008. január 1. után üzemszerűen termelésbe állított szénhidrogén mezőkön kitermelt kőolaj és földgáz esetén (bizonyos kivétellel)A Kormányrendelet további mértékre, illetve minimum kitermelési mennyiségre vonatkozó eltéréseket is tartalmaz. |
Kőolajtermék-előállító extraprofit adója | 2022. január 1. és 2022. július 1. közötti időszak – 2022. szeptember 20.Utána minden tárgyhót követő hó 20-a | 2022. január 1. és 2022. július 1. közötti időszak – 2022. szeptember 20.Utána minden tárgyhót követő hó 20-a | Brent olaj napi jegyzések átlaga és az Orosz Föderációból származó nyersolaj beszerzési árának havi számtani átlaga közötti különbségének az Orosz Föderációból származó nyersolaj hordóban mért mennyiségénak szorzata. | 25%-a 2022 és 2023-as adóévek vonatkozásában |
Cégautóadó | Negyedévet követő hónap 20-a | Negyedévet követő hónap 20-a, első alkalommal 2022. október 20-a. | Gépjármű teljesítménye | 2022. július 1-től 2022. december 31-ig a lényegesen magasabb cégautóadó mértékek mérvadók, amelyek modern személygépkocsik (Euro 5., Euro 6., hibrid, vagy gázüzemű gépjárművek) esetén az alábbi adókötelezettséget eredményezik: Legfeljebb 90 kW (122 lóerő): 16 000 Ft A kötelezettség nem érvényes a környezetkímélő gépkocsikra, azaz az elektromos, illetve a nulla emissziós gépkocsikra. | Legfeljebb 120 kW (163 lóerő): 20 000 Ft 120 kW (163 lóerő) felett: 41 000 Ft.
Kiskereskedelmi pótadó | 2022-re vonatkozó pótadó bevallása 2022. november 30-ig. 2023-tól általános kiskereskedelmi adó törvény szabályai szerint történik a bevallás. | 2022-re vonatkozó pótadó befizetése 2022. november 30-ig. 2023-tól a kiskereskedelmi adó törvény szerinti általános szabályok szerint történik az adó megfizetése. | Kiskereskedelemből származó nettó árbevétel | 2022- ben a jelenlegi kiskereskedelmi adóval megegyező összeg 80%-a, mint pótadó2023-ban új, megváltozott adótába szerinti magasabb kiskereskedelmi adómérték lesz mérvadó. |
Energiaellátók jövedelemadója | Feldolgozóipari gyártók esetén 2022-re várható adókötelezettség bevallása 2022. szeptember 20-áig esedékes, majd 2023-ra vonatkozó várható adóadókötelezettséget 2023. január 20-áig vallja be. A KÁT és METÁR engedélyesek, illetve támogatásban részesülő adókötelezettek 2022. január 1 és 2022. július 1- közötti időszakra 2022. szeptember 20-áig, azt követően havonta, a tárgyhót követő 20-áig kötelesek benyújtani a bevallást. | A feldolgozóipari gyártók 2022-re vonakozó adóelőleget 2022. szeptember 20-tól havonta egyenlő részletekben fizetik meg. 2023-ra vonatkozó befizetési kötelezettséget szintén havonta, minden hónap 20-áig szükséges teljesíteni. KÁT és METÁR engedélyes, illetve támogatásban részesülő adókötelezettek 2022. január 1 és 2022. július 1- közötti időszakra 2022. szeptember 20-áig, azt követően havonta, a tárgyhót követő 20-áig fizetik meg az adót. | Új adókötelezettek (feldolgozóipari gyártók) esetén az adózás előtti eredménymeghatározott KÁT és METÁ R rendelet hatálya alá tartozó kötelező átvételre jogosult termelő, valamint zöld prémium típusú támogatásra jogosult termelők esetén jogszabályban rögzített, komplex módszerrel meghatározott érték | Feldolgozóipari gyártók esetén 31% (2022., és 2023. adóévek vonatkozásában) ; KÁT és METÁR egngedélyesek, illetve támogatásban részesülő adókötelezettek esetén: 65% (2022 és 2023 vonatkozásában) |
Pénzügyi tranzakciós illeték | Új adóalanyok szeptember 1-ig, illetve az adóalannyá válást követő hónap 1. napjáig kötelesek bejelentkezni! Bevallási határidő: tárgyhót követő hó 20-a azzal, hogy az első alkalom 2022. szeptember 20-a. | Tárgyhót követő hó 20-a azzal, hogy az első alkalom 2022. szeptember 20-a. | Bővül az illetékköteles tranzakciók köre. Az illeték alapja a tranzakció tárgyát képező pénzügyi eszköz ügyfélszámlán jóváírt összege. | 0,3%, de maximum 10.000 Ft / tranzakció (bizonyos kivételekkel) |
Biztosítási pótadó | Adóelőleg bevallás 2022. november 30-ig, illetve 2023. május 31-ig., míg tényleges adókötelezettség bevallása 2023. január 31., illetve 2024. január 31-ig. | Adóelőleg fizetés 2022. november 30-ig, illetve 2023. május 31-ig., míg tényleges adókötelezettség és az előlegek különbözetésnek megfizetése 2023. január 31., illetve 2024. január 31-ig. | Biztosítási szolgáltatásból származó, valamint meghatározott biztosítási ágazatokba tartozó biztosítási szolgáltatás nyújtásából származó biztosítási díj összege. Az adókötelezettség 2022. július 1-től 2023. december 31-ig terjedő időszakra vonatkozik. | Az adó mértéke biztosítási szolgáltatás nyújtás esetén sávosan változik, 2022. július 1-től 2022. december 31-ig 4% (1 mrd Ft-ig) , 8% (1 és 18 mrd Ft között), illetv e 14% (18 mrd Ft felett), míg 2% (2mrd Ft-ig), 4% (2 és 36 mrd Ft között), és 7% (36 mrd Ft felett);Biztosítási díj esetén 2022-ban 2% (1mrd Ft-ig), 3% (1 és 18 mrd Ft között) és 6% (18 mrd Ft felett), míg2023-ban 1% (2 mrd Ft-ig), 1,5% (2 és 36 mrd Ft között), és 3% (36 mrd Ft felett). |
Távközlési pótadó | 2022. november 30-ig adóelőleg bevallás, majd tényleges adókötelezettség bevallása az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napja | 2022. november 30-ig adóelőleg, következő év május 31-ig tényleges adó és adóelőleg közötti különbözet megfizetése. | Iparűzési adó alapját meghatározó nettó árbevétel | 1 mrd Ft alatt 0%,1 mrd Ft és 50 mrd Ft között 1%,50 és 100 mrd Ft között 3%,100 mrd Ft-ot meghaladó része után 7%. |
Légitársaságok hozzájárulása | Tárgyhót követő hónap 20-a, így első kötelezettség 2022. augusztus 20. | Tárgyhót követő hónap 20-a így első kötelezettség 2022. augusztus 20. | Kiszolgált légi járművek utasainak száma | 3 900 forint az Európai Unión belüli, vagy más meghatározott országba történő utazás esetén9 750 forint a fenti kategóriába nem tartozó, egyéb végső úti cél esetén |
Gyógyszerforgalmazók különadója | Első alkalommal 2022. július 20-a, utána a tárgyhónapot követő harmadik naptári hónap 20. napja | Első alkalommal 2022. július 20-a, utána a tárgyhónapot követő harmadik naptári hónap 20. napja | Közfinanszírozásban részesülő gyógyszer és tápszer forgalmazása esetén a vényforgalmi adatok alapján adódó társadalombiztosítási támogatásnak a termelői árral vagy importbeszerzési árral arányos része. | 2022-ben és 2023-ban az általános szabályoktól eltérően az alábbi adókötelezettségek keletkeznek: 10 ezer forintot meg nem haladó termelői árú gyógyszerek esetén: 20%10 ezer forintot meghaladó termelői árú gyógyszerek esetén: 28% |
Egyszerűsített foglalkoztatás | Napi szintű bejelentés (22T1042E, EFO applikáció, NAV bejelentés telefonon) | Tárgyhót követő hó 12-e, első alkalommal 2022 augusztus 12-e. | N/A | 2022. július 1-től a korábbi mérték duplájára nő az adó mértéke, így foglalkoztatási formátől függően a minimálbér 0,5, 1, illetve 3%-ra nő. |
Jövedéki adó | Tárgyhót követő hó 20-a | Tárgyhót követő hó 20-a, első alkalommal 2022 augusztus 22-e. | Energiatermékek, alkoholtartalmú termékek, dohánytermékek értékesített mennyisége | 2022. július 1-től terméktől függően változó, megnövekedett mérték. Bizonyos adóköteles termékek tekintetében az adó mértéke 2023. január 1-től tovább nő. |
Népegészségügyi termékadó | ÁFA bevallással egy időben | ÁFA bevallással egy időben, havi bevallás esetén első alkalommal 2022. aug. 22-én. | Egyes meghatározott termékcsoportok értékesített mennyisége (mely új termékkörökkel bővül) | 2021. július 1-től alkalmazandó új, jellemzően megnövekedett adómértékek a terméktől függően váltonak |
Forrás: RSM gyűjtés |
Az RSM szakemberei azt is hozzátették, hogy az új adók végső fogyasztókra történő áthárítása már az inflációs rátában is tükröződhet. Több bank már bejelentette a díjnövelést és a távközlési szektorban is várható áremelkedés, szerződéseik többnyire lehetőséget adnak az egyoldalú szerződésmódosításra. A chipsadó nagymértékű kiterjesztése az édes és sós termékek körében közvetlen árnövelő hatású lehet, míg a cégautó megemelése az innováció irányába is elmozdíthatta a cégeket. A tranzakciós illeték kiterjesztése ugyanakkor nem feltétlenül hoz ilyen pozitív változásokat; a Magyarországon amúgy is nagyon magas készpénzállományt tovább növelheti - vetítik előre a tanácsadó cég szakértői.
Idén a kormány összesen közel 900 milliárd forintnyi plusz bevételt vár a megemelt különadókból, valamint az új, "extraprofitadónak" nevezett intézkedésektől, amelyekre nagy szüksége is van. Az elszálló energiaárak ugyanis rendkívül megdrágítják a rezsicsökkentés rendszerét (még annak módosítása után is), és az állami intézmények energiaszámláit, amelyek emiatt kompenzációban reménykednek, ahogyan az önkormányzatok és a kkv-k is állami mentőövben bíznak.
Címlapkép forrása: Getty Images