A jó üzletpolitika és a márkaérték is rengeteget segít a válságban
Gazdaság

A jó üzletpolitika és a márkaérték is rengeteget segít a válságban

Portfolio
A fenntarthatóság, a tudatos tervezés és a társadalmi felelősségvállalás voltak azok az értékek, amelynek révén a budapesti székhelyű divatmárka, a Nanushka úgy is növekedni tudott a járvány idején, hogy más divatipari szereplők jelentős zuhanást éltek meg. A cég tavaly 12 milliárdos árbevételt ért el, ez jelentős növekedés a 2020-as 7,5 milliárd után. Az idei évre a cél a 19 milliárd forintos, vagyis 50 millió eurós árbevétel. Miközben a cég dinamikusan nő, globálisan is terjeszkednek, bevételének 98 százaléka származik exportból. Idén ősszel nyílik Sanghajban az első üzletük, és dolgoznak egy észak-amerikai üzlet nyitásán is.

Sikeresen kezelte a budapesti székhelyű Nanushka International Zrt., a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. egyik legeredményesebb portfóliótársasága a koronavírus okozta kihívásokat, és miközben a többi divatipari szereplő nagymértékben zuhant, a cég növekedni tudott. A járvány „előestéjén” 2020 márciusában mutatott be a Nanushka Paris Fashion Week-en az idei bemutató előtt utoljára. Akkor már beszéltek a „távoli” vírusról, amely csakhamar Európában is berobbant, és drasztikusan átalakította a mindennapokat.

A társaság mindent megtett, hogy felkészüljön a válságra: átalakította költségstrukúráját, tőkebevonást hajtott végre.

A 2020-as év nehéz volt a Nanushka számára is, de így is növekedett 5-7 százalékot, míg a többi iparági szereplő átlagban 35-40 százalékot zuhant. A növekedés annak ellenére valósult meg, hogy a londoni és New York-i flagship üzletek végig zárva tartottak a járványügyi intézkedések miatt.

A divatipar ciklikussága miatt már lehetett látni, hogy 2021-ben újra növekedési pályára fog állni a a megrendelésállomány. Ez így is történt: a tavalyi évben 12 milliárd forintos árbevételt ért el a Nanushka. Baldaszti Péter, a cég vezérigazgatója és társtulajdonosa a Portfolio-nak azt mondta, a válságálló vállalkozás a Nanushka által képviselt értékeknek, így a fenntarthatóságnak, a társadalmi felelősségvállalásnak köszönhetőek, amely jól találkoztak a fogyasztói elvárásokkal.

Jól kezelték a helyzetet

A cég 2017-ben kezdett el intenzíven fejlődni, miután az EXIM Exportösztönző Magántőkealapját is kezelő GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. beszállt a Nanushkába. „2016-ban kevesebb, mint egymillió eurós árbevétele volt a cégnek és egy nagyon masszív, nagyjából ezzel megegyező vesztesége. 2017-ben megdupláztuk az árbevételt, és 2018-tól szinte exponenciális volt a növekedés.

2019-re majdnem 20 millió eurós árbevételű vállalkozás volt a Nanushka, akkor nyitott meg az első New York-i üzletünk, ami egy óriási mérföldkő volt a cég számára

– mondta a vezérigazgató, hozzátéve, optimizmussal tekintettek 2020-ra, azonban a koronavírus-járvány megjelenése keresztül húzta a számításaikat. Az első 6-9 hónap cash-flow és árbevétel szempontjából Baldaszti szavaival élve tragikus volt, de végül sikerült jól kijönni a helyzetből.

„Nagyjából 200 fős csapatunk van egy londoni, budapesti, milánói és New York-i irodával, globális működéssel. Nem volt egyszerű, hiszen a New York-i és londoni üzleteink hosszú hónapokig zárva voltak, miközben az üzlethelyiség bérleti díját fizetni kellett. Fontos volt, hogy a csapatot amennyire lehet együtt tarthassuk, csupán néhány munkakört kellett megszüntetnünk. 2020 közepén már láttuk, hogy a 2021-es év megrendelésállománya újra növekedési pályára fog állítani minket” – jegyezte meg a társtulajdonos. Mint mondta, a nehéz időszak átvészelésében nagy szerepe volt a globális vásárlói bázis diverzifikációjának:

amikor Amerika már éppen jött kifelé a válságból, de Európa még javában benne volt, azt az amerikai teljesítmény ellensúlyozta. Ha pedig Amerika volt rossz állapotban, akkor az európai, kínai vagy ausztrál piac teljesített jobban.

Nyitnak Ázsia felé

A Nanushka elsődleges piacát - mintegy 30%-ot - jelenleg az Egyesült Államok jelenti, ahol további növekedéssel tervez a márka: jelenleg egy újabb észak-amerikai üzlet nyitásán dolgoznak, amire várhatóan az idei utolsó negyedévben kerül majd sor. Emellett újabb piacokon is terjeszkednek, idén ősszel megnyílik az első üzlet Sanghajban, amit a következő 3-4 évben 8-10 bolt követ majd, ezzel pedig várhatóan a kínai piac is felnő majd nagyjából erre a szintre. „Noha nincs tetemes kitettségünk, az orosz piac fontos a Nanushka számára, azonban tekintettel az Ukrajnával összefüggésbe hozható, jelenleg is zajló eseményekre 2022-ben egyáltalán nem tervezünk orosz értékesítéssel.

Felfüggesztjük az orosz piac felé irányuló összes szállítást és értékesítést, amíg a helyzet nem rendeződik megnyugtatóan

– mondta Baldaszti Péter.

Vonzó-e a divatipar a befektetők számára?

Tíz évvel ezelőtt az igazi luxust nagyjából 10-15 márka jelentette a világon a divatiparban, hiszen a luxus értelmezése egy csak egy nagyon szűk elit által vásárolható, nagyon szűk márkaportfóliót jelentett. Részben az olyan cégek megjelenése, mint a Nanushka, ezt tágította.

Baldaszti Péter, a cég vezérigazgatója és társtulajdonosa, Sándor Szandra a márka alapítója és Gubicza Ágoston a GB&partners alapkezelő többségi tulajdonosa, a Nanushka igazgatósági tagja
Baldaszti Péter, a cég vezérigazgatója és társtulajdonosa, Sándor Szandra a márka alapítója és Gubicza Ágoston a GB & Partners alapkezelő társtulajdonosa, a Nanushka igazgatósági tagja

„Mi ezt úgy definiáljuk, hogy létrehoztuk egy új kategóriát, az úgynevezett new luxury szegmenst, ami azt jelenti, hogy az árpontunk, a pozicionálásunk nem egyezik a legdrágább házakkal, mint az Hermes, a Dior vagy a Louis Vuitton, az árazásunk az övék alatt van, de nem sokkal. A mi árpozíciónk a belépő kategória a high end luxusba” – mondta Baldaszti Péter, aki szerint sok a feltörekvő divatmárka, de nagyon nehéz átlépni a 10-15 millió eurós plafont, mivel nagyon tőkeigényes piacról van szó, jelentős befektetés nélkül ez nem megy.

Egy divatipari cég 1-2 évig elkerülhetetlenül veszteséget termel.

Akinek nincs egy olyan pénzügyi partnere, mint nekünk, ha nincs meg a türelem, vagy a hosszú távú gondolkodás, hogy a rövid távú eredményeket sajnos fel kell adni azért, hogy hosszú távon értékes vállalkozást tudj felépíteni, akkor ez nem fog sikerülni” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve, egyelőre kevés olyan befektető van globálisan, aki divatipari cégekben fantáziát lát. A GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. pedig pont az ilyen niche befektetői szegmensekre koncentrál, így az együttműködés már a kezdetektől egy ideális dinamikára épített. A befektetők szigorú pénzügyi és menedzsment keretrendszert szabtak, mely egy kiszámíthatóbb működést megcélozva, illetve elérve még a kreatív alkotói területek autonómiáját és mozgásterét is tovább növelte.

Mindez viszont új gondolkodásmódot, új folyamatok tervezését igényelte a Nanushka részéről.

A közös sikerek és a közösen végzett munka eredménye lett a Vanguards Fashion Group Zrt., ami az alapkezelő Baldaszti Péterrel közös divatipari érdekeltségeit fogja össze holdingként. Ennek része a Nanushka, az AERON divatcég és a milánói SUNNEI márka is.

Ami idehaza nehezíti a helyzetet, az az, hogy alapvetően a kereskedelmi bankszektor nincs felkészülve az ilyen vállalkozásokkal való hatékony együttműködésre, ez pedig komoly versenyhátrányt jelent Magyarországon

– mondta el Baldaszti Péter. „Egy extrém gyorsan növekvő vállalkozásnak itthon nehéz működőtőke finanszírozáshoz jutni a kereskedelmi bankszektorból – még jó mutatókkal is. A hazai bankszektor elég konzervatív, nehezen értelmezik, hogy mit jelent egy startup, ahogy az eszközalapú helyett a humántőke alapú bizniszt sem kezelik megfelelően. Amerikában ezzel szemben hetente keresik meg az ottani leányvállalatunkat működőtőke finanszírozással” – tette hozzá.

Működhet fenntarthatóan egy globális divatmárka?

Sándor Szandra, a Nanushka alapítója már a márka indulásakor egy felelős vállalkozás létrehozásában gondolkozott, ugyanakkor azzal ő és a Baldaszti Péter is tisztában van, hogy egy sikeresen működő vállalkozás nem tud teljesen fenntarthatóan működni, hiszen a mindenkori cél a növekedés, minél több termék értékesítése.

A Nanushka ugyanakkor igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, hogy csökkentse ökológiai lábnyomát.

A termékek alapanyagainak több mint fele fenntartható vagy körkörös forrásból származik, és a cél, hogy 2025-re kizárólag fenntartható forrásból származó, tanúsítvánnyal rendelkező anyagokat használjanak.

Baldaszti Péter szerint abban a szegmensben, ahol a cég jelenleg megtalálható, a vásárlók részéről is elvárás, hogy a termékek magas hozzáadott értékkel rendelkezzenek, és hajlandóak is magasabb árat fizetni, amely pedig lehetővé teszi a felelős anyaghasználatot.

Jóval a piac előtt járunk a kezdeményezéseinkkel, a cél az, hogy a fenntarthatóság szempontjából rövid időn belül vezető márkává váljunk.

Azt gondolom, van ennek egy olyan hatása is, hogy más vállalatok is elkezdenek erre törekedni, hiszen változnak a vásárlói igények, rákényszerül a piac, hogy változtasson” – jegyezte meg a vezérigazgató. Hozzátette: „a számok is azt mutatják, hogy piacot veszünk el azoktól a vállalkozásoktól, akiknek nem fontosak ezek az értékek, nem fenntarthatóak, hiszen a fogyasztók elvárása világos: a fenntarthatóbb termékeket kínáló márkákat fogják választani.”

A cikk megjelenését a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. támogatta.

Fotó: Stiller Ákos / Portfolio

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
épület-falu-folyó-hegy-hó-nyár-tél-természet-zöld