Több mint 30 éve dolgozik a GE-nél, ez idő alatt számtalan kihívással teli környezetben dolgozhatott. Mennyiben és miben különleges a mostani időszak a koronavírus-járvány miatt?
Nagy mértékben különbözik a mostani helyzet a korábbiaktól,
2020 márciusa óta ugyanis masszív globális krízisről beszélhetünk, nemcsak az egészségügyi ellátók szempontjából, hanem a népesség oldaláról is.
A járvány okozta válság több csatornán keresztül kavarta fel a világgazdaság életét és ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kellett.
Mi volt a GE Healthcare első és legfontosabb reakciója?
Már a kezdetektől az a legfontosabb feladatunk, hogy biztosítsuk kollégáink biztonságát és egészségét és ez továbbra is az első számú célunk. Emellett a gyártási kapacitások és termelés gyors növelésével kellett reagálnunk a pandémiára annak érdekében, hogy teljesíteni tudjuk a gyógyászati termékek iránt - például lélegeztetőgépek, betegmonitorok - látványosan megugró keresletet.
Ennek érdekében néhány hónap alatt megnégyszereztük a gyártói kapacitásunkat a lélegeztetőgépek esetében.
A harmadik igazán feltűnő, járvány okozta folyamat az volt, hogy kollégáink és részlegeink hihetetlen odaadással és elkötelezettséggel álltak az ügyfeleinkhez.
Tudom, nem mindig szerencsés egyedi területeket kiemelni, de kivételesen említene közülük néhányat?
Elég csak ha arra gondolunk, hogy a szervíz mérnökök és applikációs trénerek a járvány frontvonalában voltak és a legnagyobb járvány időszakában is elengedhetetlen volt az ő munkájuk.
Karrierút
Évtizedek alatt, fokról fokra járta végig a multinacionális cég ranglétráját. Arra a kérdésünkre, hogy a cégnél eltöltött eddigi idő során mely készségeire volt a leginkább szükség, Catherine Estrampes úgy felelt: képesnek kell lenned szembenézni a kíméletlen piaci valósággal, felmérni, hogy melyek az ügyfeleid kihívásai, amelyekre megoldást kell találni. Ehhez szükség van egy végrehajtási tervre, de egyszerre kell képesnek lenni a terv folyamatos kiigazítására a piac dinamikájának függvényében. A 2020-as év ezeket a tulajdonságokat hatványozottan elvárta egy cégvezetőtől – vallja a globális vállalat egyik legfontosabb vezetője, aki Párizsból irányítja csapatát. De mindez önmagában nem elég: ütőképes csapatot kell felépítened, amelynek tagjai felelősnek érzik magukat az ügyfelekért és saját kollégájukért.
Hogyan vészelte át a járvány legsúlyosabb hullámait a GE Healthcare? Milyen hatással volt ez a cég működésére, milyen változásokat hozott: gondolok itt a munkaszervezésre, home officera, vagy bizonyos tevékenységek felpörgetésére, más tevékenységek háttérbe sorolására?
Ahogy említettem, a legfontosabb feladatunk a járvány kitörésekor – és ez azóta sem változott – a munkavállalóink biztonságának garantálása, és ezzel párhuzamosan pörgettük fel a gyártói tevékenységet az említett orvosi eszközök esetében. Magyarország példáján bemutatva: tavaly márciusban rendkívül szigorú biztonsági és járványügyi intézkedéseket vezettünk be, minden munkavállaló számára biztosítottunk az otthoni munka lehetőségét, csak az üzletmenet szempontjából kritikus dolgozóink dolgoztak az irodáinkból. Ezek a intézkedések nemzetközi szinten egységesek, mindenhol ezekhez tartották magukat a dolgozók.
Rátérve az Ön által vezetett üzletág teljesítményére, összességében hogyan befolyásolta a Healthcare üzletág GE-n belüli pozícióját és megítélését a járvány? Felértékelődést hozott, mint számos helyen, hiszen a mostani krízis alapvetően egészségügyi? Mennyiben befolyásolta a pandémia az üzletág eredményességét?
Globális szinten és az általam felügyelt EMEA régióban is jó évet zárt a GE Healthcare üzletága 2020-ban. 2,9 milliárd dollárral járultunk hozzá a vállalatcsoport szabad cashflow állományához, ami rendkívül erősnek mondható. Egyúttal teljesítettük a pénzügyi céljainkat. Ezen felül pedig meg kell említenem azt is, hogy a társaság munkavállalói mennyire elkötelezetten álltak az ügyfelek szolgálatába.
A kedvező eredményekben mekkora szerepet játszott a járvány?
Természetesen láttunk egy felfutást az orvosi eszközeink keresletében, de
a teljes üzleti palettánk jól teljesített a tavalyi évben a járványtól függetlenül.
Az új évben mindenki óriási várakozásokkal tekint a vakcinázottságra, a mihamarabbi újranyitásra, ami nyilvánvalóan kedvezően befolyásolja a globális gazdasági folyamatokat is. Mivel számolnak a GE Healthcare-nél, főleg ebben a régióban?
Óvatosak vagyunk, ami a gazdasági kilátásokat illeti.
A 2021-es év ugyanis még részben a járvány hatása alatt telik,
ezért a fogyasztási kiadások alakulása, valamint a takarékossági szempontok miatt indokolt a visszafogottság. Jelenleg az a feladatunk, hogy a tavalyi év végén látott erős lendületet megpróbáljuk fenntartani az üzletmenetben. Azzal számolunk, hogy 2021 végére a főbb piacok visszatérnek a normális kerékvágásba. Ebben rendkívül fontos szerepe lesz a koronavírus elleni átoltottságnak.
Van erre vonatkozóan a társaságnak bármilyen előírása a dolgozókra nézve?
Az oltás önkéntes, a világon mindenhol, de
a társaságcsoportunk minden munkavállalóját arra ösztönzi, hogy kérjék a védőoltást.
Hogyan készül ezen kívül a kilábalásra az EMEA régióban a GE Healthcare?
Mivel a járvány még nem múlt el, ezért továbbra is fontos a dolgozók és az ügyfelek egészségének biztosítása. Emellett komoly erőforrásokat szentelünk a kollégáink képzésének és jelentős tőkét mozgatunk meg a digitális fejlesztéseink területén.
Azt tapasztaljuk ugyanis, hogy a koronavírus-járvány felgyorsította egyes technológiák digitalizációját, és ez az egészségügyben sincs másképp.
Hosszú távon az a várakozásunk, hogy az egészségügyi intézmények fizikai kapacitásának kihasználtsága csökkenni fog, mivel
egyre jobban előtérbe kerülnek a telemedicinális megoldások, a távoli diagnosztikai technológiák.
Miben hoz ez változást a gyakorlatban az Önök várakozása szerint?
Az ügyfeleink egyre jobban támaszkodni fognak az operatív vagy klinikai döntéshozatalaik során a rendelkezésükre álló adatvagyonra. Több olyan megoldást is fejlesztettünk kórházak számára, amely valós időben követi le az intézmény leterheltségét, ágy- és humánerő-kihasználtságát és szervezi meg hatékonyan a betegek kiszolgálását, segít a kereslet és kínálat intézményen belüli azonnali egymásra találásában és a kapacitások tervezésében. Az ellátás során keletkező adatok egyre nagyobb segítséget nyújtanak az intézmények számára a betegek ellátásában, csak meg kell látni bennük az óriási potenciált.
Egy sokkal inkább digitális és távoli ellátásra kész világra készülünk az egészségügyben is.
Ez a világjárvány egyik lényeges következménye. Nem véletlen, hogy a digitális üzletágunk növekedését várjuk, és a fókuszba helyezzük a mesterséges intelligenciára épülő megoldásokat.
Tudna erre konkrét példákat említeni?
Hogyne és ezeket éppen Magyarországról tudom hozni, amelyekre egyébként rendkívül büszkék vagyunk. A Budapesten dolgozó csapat két értékes algoritmust dolgozott ki a röntgengépeink számára.
A GE Healthcare magyarországi Data Science csapata fejlesztette ki például az első, amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatal, az FDA által is jóváhagyott olyan mesterséges intelligencián alapuló algoritmust, amely röntgengépen fut és képes beazonosítani a gyanús területeket, mind például az életveszélyes légmell (pneumothorax) kialakulása.
A másik egyedülálló, Magyarországon készült fejlesztés keretében elkészült az az új algoritmust is, amely a páciens lélegeztetőcsövének pontos pozícionálását segíti, megelőzve az esetleges komplikációkat. Itt készült a modell tanítás, a termékesítés (dokumentálás) mérnöki része, az adatok elemzése, bejelölése (annotálás) és a magyar munkatársak irányították és ellenőrizték minőségileg a külső annotáló céggel való munkát is.
Ennek kapcsán szeretném felidézni idén januári bejelentésünket, melynek keretében a GE 3,3 milliárd forintos beruházással bővíti a budapesti és szegedi digitális egészségügyi fejlesztésekkel foglalkozó központjait. A magyar kormány ehhez támogatást biztosított és itt szeretném kiemelni, hogy a kabinet ösztönzi a beruházásokat,
igazán befektetőbarát környezetet tapasztalunk az országban, amelyet mi nagyra értékelünk.
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a GE Healthcare üzletágának Budapesten és Szegeden van jelentős kutató- és fejlesztőközpontja és jelenleg is több fajsúlyos technológiai projekten dolgoznak a csapatok. Nem véletlenül, világszinten jól ismert az ország a digitális tudásbeli kapacitásáról. Magyarország a cégcsoporton belül vezető szerepet tölt be a képfeldolgozási megoldások területén, és így ezeket a fejlesztéseket az egész világba elviszi a GE, ezzel is támogatva a klinikai döntéshozatalt.
Mi a legnagyobb tanulsága a járványnak az egészségügyi rendszerekre nézve? Mit tapasztalnak, hogyan reagálnak az egyes kormányok a járvány hosszú távú hatásaira, milyen következtetéseket vonnak le, hogyan fejlesztik az ellátórendszer infrastruktúráját?
Van egy olyan trend az országokban, hogy különálló, fertőző betegségek számára elkülönített intézményeket, egységeket hozzanak létre, a jövőbeli járványügyi helyzetre való felkészülés jegyében. Ez lehetőséget ad ugyanis a kormányok számára, hogy gyorsan reagáljanak és a fertőzött személyeket megfelelő módon elkülönítsék a nem fertőző betegektől. Az EMEA régióban emellett mi azt tapasztaljuk, hogy a kormányok ösztönzőkkel támogatják az egészségügyi rendszer digitális fejlődését annak érdekében, hogy az intézmények, orvosok készen álljanak a telemedicina szolgáltatások ellátására a legmagasabb szinten.
A járvány egyértelműen ráirányította a figyelmet az egészségügyi rendszerekre, előkerültek a hosszú távú fenntarthatósági szempontok.
Ennek egyik eleme, hogy a rendszer képes legyen az intézményeken kívül is ellátni az alapvető diagnosztikai feladatokat.