Gazdaság

Az államháztartás egyensúlyáról

Kovács Árpád
A felkérés lehetőségével élve, - maradva a "kaptafánál" - az államháztartás egyensúlyi helyzetéről szeretnék írni. A Költségvetési Tanács (KT, Tanács) dokumentumaiban foglaltakra támaszkodom, de írásom újabb kutakodásaimnak, a KT titkársága elemzéseinek is összefoglalja arról, hogy a közelmúltat és a belátható jövőt magam miként látom.

1 2

Az államadósságról.
A költségvetési tervezéshez, az államháztartás egyensúlyához kapcsolódó folyamatokat vizsgálva utalnom kell arra, hogy a szabályalapú költségvetési felelősség érvényesítésének korábbi, 2009 - 2010-ben hatályos, alapvetően kiadási "plafonokban" gondolkodó megoldása helyett 2010-ben új szabályozás lépett életbe. Ez az államadósságnak a nemzeti össztermékhez viszonyított aránya csökkentését helyezte a középpontba, a szabály betartását érvényesítendően pedig a Tanácsnak - az EU szóhasználatában a "független pénzügyi intézménynek" - közjogi felhatalmazást, napi szóhasználatban "vétójogot" adott.

Nyilvánvaló, hogy a költségvetési felelősség érvényesítése csak megfelelő elemző képességű szakmai háttér esetén, a rövid- és hosszú távú makrogazdasági folyamatok értékelésével, a költségvetési egyensúly fenntarthatóságát befolyásoló tényezők beazonosításával, tendenciájuk feltárásával, un. technikai kivetítésekre támaszkodva lehetséges. A Tanács munkája segítéseként ezért került sor az utóbbi két évben számos képességfejlesztő lépésre. Ezek - az ÁSZ és MNB elemző kapacitásainak alapvető támogatása mellett - utat nyitottak további, a KT titkársága szervezésében folyó alternatív elemzések figyelembevételére, széles kitekintésű kutatóintézeti (GKI, Századvég), akadémiai (MTA Közgazdaságtudományi Intézet), egyetemi háttérkutatásokra (Versenyképességi Kutató Központ), illetve az üzleti szektorhoz köthető prognózisok készítésére is (Kopint-TÁRKI stb.), amelyek a költségvetési pozíciók alakulásának távlatosabb és pontosabb megítélését, előrejelzését segítik.

"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon kezdenek gyűlni.

A következőkben alapvetően két területtel, az államadóssággal valamint szoros összefüggése okán az államháztartás hiányával foglalkozom, és ezek összefüggésében teszek néhány megállapítást a gazdasági növekedéssel, az inflációval és a beruházásokkal kapcsolatban.

Államadósság

Az Alaptörvényben megfogalmazott és a 2011. év végén a kapcsolódó feladatokat és hatásköröket kibontó ún. stabilitási törvény szerint, amíg az államadósság a teljes hazai össztermék felét (mint az Alaptörvény szerint elérni kívánt mértéket) meghaladja, az Országgyűlés csak olyan költségvetést fogadhat el, amely az államadósság teljes hazai össztermékhez viszonyított arányának csökkentését tartalmazza. A KT legfőbb feladata e szabály betartásán őrködni azáltal, hogy csak olyan központi költségvetési törvény elfogadásához adhatja meg előzetes hozzájárulását, amely - meggyőződése szerint - az államadósság arányának a csökkenését eredményezi. A költségvetés végrehajtásával ezért válik alapvető intézményi hitelességi kérdéssé, hogy a Tanács hozzájárulása végül is helyénvalóknak bizonyul, vagy sem. A 2014 év eleji, teljesüléssel kapcsolatos vitákra is tekintettel, érdemes a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban foglaltakra, az államadóság szabály teljesüléséhez visszatérni.

A Tanács a megküldött törvénytervezet véleményezésekor az államadósság-szabály érvényesülését és az államháztartási hiánycél tartását akkor tartotta megvalósíthatónak, ha a Kormány alternatív (reális) makrogazdasági prognózist készít a gazdasági növekedés beindulását veszélyeztető folyamatok figyelembevételével, erre alapozva arányosan megemeli az Országvédelmi Alap előirányzatát, a bevételi és a kiadási előirányzatok megalapozottsága érdekében intézkedéseket hoz, ha szükséges, a jogszabályok módosításával.

A Kormány által az Országgyűlésnek benyújtott javaslat több ponton - például az Országvédelmi Alap megkétszerezésével - figyelembe vette a KT javaslatait és az országgyűlési tárgyalása során mind a makrogazdasági pályát, mind a hiánycélt korrigálták, s további egyensúlyt javító bevételi (így az adórendszert érintő) és kiadási módosításokat fogadtak el. A Tanács így meg tudta adni az előzetes hozzájárulását a költségvetési törvényjavaslat zárószavazásához. Igaz még ekkor is felhívta a figyelmet arra, hogy a hiánycél és az államadósság-szabály betartásához - a még mindig fennmaradt kockázatok kezelése érdekében - a jelentősen megemelt tartalékok fel nem használása szükséges.

A KT 2013 nyarán áttekintette a költségvetési törvény végrehajtásának helyzetét. Értékelte az egyenlegjavító intézkedéseket. Megállapíthatta, hogy a GDP-arányos államadósság - változatlan árfolyamon számítva - év végére az előzőhöz viszonyítva alacsonyabb lehet. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az államadósság-mutató javulását mérsékli a nominális GDP alakulása az alacsony inflációból eredően, továbbá, hogy az államadósság csökkentéséhez hozzájárulhat a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap eszközeinek felhasználása is.

2013 végére a GDP arányos államadósság-mérték nemcsak változatlan euró árfolyamon, hanem - a 2012 év végi árfolyamnál végül két százalékkal gyengült - piaci árfolyamon is mérséklődött. (Ismert, hogy az árfolyamhatás kiszűrése érdekében a stabilitási törvény alapján az államadósság-mutató számításakor a külföldi pénznemben fennálló adósságot keletkeztető ügyleteket az adott évben azonos, a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott árfolyamon kell figyelembe venni.)

Az államháztartás egyensúlyáról
Nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy az államadósság mérséklődéséhez hozzájárult - a csökkenő államháztartási hiány mellett - a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap valamint kisebb mértékben a Kincstári Devizaszámla apasztása.

Az államháztartás egyensúlyáról
A 2014. évi költségvetési törvény szerint (296,6 forint/euro árfolyamon számítva) az év végére a GDP arányában 76,9 %-os mértékű államadósságot várnak. Ez összegben 23.560 milliárd forint, amelynek kb. 62 %-a forintadósság és 38 %-a devizaadósság. Megjegyzem, az adósságszabály teljesülése nem zárja ki, hogy a menedzselés folyamatában, illetve az adósság összegszerű nagyságát tekintve (névértékes adósság) a GDP volumen-növekedésétől elmaradó, szerény emelkedés következzen be. Az államadósságon belül mintegy 1300 milliárd forint a helyi önkormányzatoktól a központi körbe átcsoportosult (átvállalt) összeg. E művelettel ugyan nem változott az államháztartás terhe, egy kézbe kerülésével azonban az adósságmenedzselés hatékonysága javulhat. Az önkormányzatok pedig az így felszabaduló forrásaikat - a Kormány szándékának megfelelően - a helyi gazdasági növekedés ösztönzésére fordíthatják.

A fentieknek megfelelően a KT 2014-re nézve, megadva hozzájárulását, úgy foglalt állást, hogy a költségvetés végrehajtásával a következő mérés időpontjában, decemberben az államadósság nemzeti össztermékhez viszonyított aránya a költségvetés teljesülésével kisebb lesz. (A GDP 30 ezer milliárdos növekvő szintjéhez viszonyítva az államadósság 23 ezer milliárdos államadósságot.)

Az államháztartás egyensúlyáról
Hozzáteszem, ha ez megvalósul, egy újabb lépést tettünk - most már a nyugdíjpénztári vagyon felhasználásának "puffere" nélkül - az adósság "kinövésében". Ha a gazdaság növekedése tartós és markáns lesz, továbbá a bevételi oldalon sem okoz gondot a várakozástól eltérő, alacsonyabb infláció, akkor az államadósság relatív mértékének a csökkenése tovább folytatódhat, és 2017-re a GDP arányában 75 százalék alá süllyedhet. Ugyanis, mint az ábra mutatja, a GDP ugyanezen időszakban - mintegy 2,5 % os növekedést feltételezve és ugyancsak folyóáron - közel 36 ezer milliárdra növekedik.

Az államháztartás egyensúlyáról
Ez a cikk folytatódik
1 2
RSM Blog

Áfa 2025 - a legfontosabb változások

2025 számos változást hoz az általános forgalmi adó (ÁFA) szabályozásában is. Íme a legfontosabb módosítások, amelyre a vállalatoknak érdemes figyelni az általános forgalmi adóval kapcso

Holdblog

275 ezer év az Wikipedia előtt

2,4 milliárd óra, közel 275 ezer év - ennyi időt töltöttek 2024-ben a látogatók a Wikipedia angol nyelvű oldalán. Az ingyenes, szabad felhasználású online lexikon... The post 275 ezer év az

Kiszámoló

Ingyen Apple TV a hétvégén

Az Apple bejelentette, hogy ingyenesen elérhetővé teszi az Apple TV kínálatát most péntektől vasárnapig. Apple ID kell hozzá, de ha jól sejtem, azt egy egyszerű regisztrációval is kapsz. (Ha

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elkérte Nagy Márton a bankok 1300 milliárdját, mínusz 70 milliárd lett belőle

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Ez is érdekelhet
federal reserve, fomc, dollár, dollár kötvény