A modern technikai eszközök széleskörű terjedése és a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok, mint eladásösztönző eszközök nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit.
A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú. Ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízióműsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének – beleértve a jelmondatot is – magyar nyelven kell szerepelnie. Kivételt ez alól csak a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent. Emellett az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni. A gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.
A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok a legutóbbi nyelvvédelmi vizsgálat során több mint 300 reklámot és 100-nál is több fogyasztói tájékoztatást és üzletfeliratot ellenőriztek. Az ellenőrzött gazdasági reklámok 12 %-ában tapasztaltak jogsértést. Összesen 34 televízióműsor, 130 rádióműsor, 49 elektronikus hírközlő hálózaton megjelenő sajtótermék, 67 szabadtéri reklámhordozó, 32 nyomtatott sajtótermék és 5 egyéb reklámhordozó ellenőrzésére került sor. Az egyes ellenőrzött típusok körül a legnagyobb kifogásolási arány a szabadtéri reklámhordozóknál fordult elő, 42 %-ban.
Pintér István, az NKFH elnöke elmondta, hogy „a nyelvvédelmi szabályok vizsgálata mellett az idei évben folyamatosan zajló ellenőrzések olyan reklámtilalmak és korlátozások betartásának ellenőrzésére is fókuszálnak, mint az erőszakos, illetve a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámok tilalma vagy a környezetet, illetve a természetet károsító magatartásra ösztönző reklámok tilalma. De az egyes áruk reklámozására vonatkozó korlátozásokat és tilalmakat is vizsgálni fogjuk, különös tekintettel a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök hirdetéseire, valamint a temetkezési szolgáltatások reklámjaira.”