Ha rövid időn belül nem állítja helyre Ukrajna az orosz Lukoil olajszállítmányainak tranzitját, akkor a szlovákiai Slovnaft finomító leállítja az ott finomított dízel kiszállítását Ukrajnába, amely az ukrán import 10%-át teszi ki – ezt jelentette ki fenyegetésként hétfőn délután közzétett Facebook-posztjában Robert Fico.
Bár rövid távon sikerült pótolni az ukrán szankció miatt blokkolt Lukoil olajszállításokat Magyarország és Szlovákia felé, de az ügy a Mol által működtetett két finomító esetén „jelentős hitelkockázatokkal jár”, a két ország energiaellátásának biztonságát pedig „közép távon jelentősen érintheti” – állapította meg eseti gyorselemzésében a Fitch Ratings.
Szlovákia felé is leállt az orosz Lukoil olajszállítása Ukrajnán keresztül, mivel az orosz cég felkerült az új ukrajnai szankciós listára – ezt közölte csütörtökön a szlovák gazdasági tárca a Reuters tudósítása szerint, miután a Portfolio megírta: Magyarország felé már leállt a Lukoil szállítása. Frissítés! A jelek szerint egyelőre nincs nagy baj, illetve régiós ellátásbiztonsági kockázat, de nem egyértelmű a helyzet, mert egy ukrán piaci forrás arra utalt a hírügynökségnek, hogy a háttérben más orosz olajszállító cégek segítségével "a terveknek megfelelően" zajlik Ukrajnán át az orosz olaj tranzitja Szlovákia és Magyarország felé, ahogy azt déli cikkünkben vázoltuk, mint lehetőséget. Késő délután aztán a hírügynökség két további piaci forrása azt jelezte: Szlovákia felé meredeken visszaestek az orosz olajszállítások a korábbi tervhez képest, Magyarország felé enyhe csökkenés látszik, Csehország felé pedig rendben zajlanak továbbra is a szállítások.
Egy június végén hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli olajszállítása a Mol felé, mivel az orosz cég nem bérelheti ki az ukrán vezetékhálózatot a tranzit céljából - vette észre a Portfolio egy ukrán elnöki rendelet mellékletében. A magyar olajcég eddig kb. 70 százalékban Oroszországból érkező olajat dolgozott fel, és ezen belül a legnagyobb orosz szállítóra vonatkozik az új tiltás, így a helyzet tartós fennmaradása esetén akár ellátási probléma is lehet a magyarországi, illetve a térségi üzemanyagellátásban. De mennyire súlyos és hogyan oldódhat meg a helyzet, egyáltalán szükség lesz még orosz olajra 2025-ben? Frissítés! A délután második felében több fontos információ is kiszivárgott, amelyek arra utalnak, hogy a Lukoil felőli szállítások kiesése problémákat okoz a Molnak, főként a szlovákiai finomítójának.
Mostanában sokat lehetett olvasni a Mol és a horvát partnercég Janaf elmérgesedő viszonyáról: a hazai olajvállalat vezetője többször is éles hangnemben szólalt fel a szerinte méltánytalanul magas horvát tranzitdíjakkal szemben, amire a Janaf több közleményben is reagált. Hivatalos szerződés hiányában nagy a bizonytalanság, hogy mikor és mennyi olajat (és mennyi pénzért) szállít az olajvezeték-üzemeltető a Mol számára, most ezzel kapcsolatban adott ki közleményt a Slovnaft, a magyar vállalat szlovákiai finomító cége.
Bár az Európai Bizottság már elfogadta a Mol pozsonyi finomítójának átalakítására adott, ez év végi határidő meghosszabbítását, végső döntés azonban a Népszava szerint nem született az ügyben, ezért felmerültek a Slovnaft 2024-es termelésével kapcsolatos aggályok. Az olajtársaság azonban megkeresésünkre tisztázta a helyzetet: közölték, hogy a derogációt hivatalosan is meghosszabbították, a hatályát 2024 december 5-ig tolták ki.
A tárcavezető az európai uniós külügyi tanács szünetében tartott sajtótájékoztatóján az Oroszországgal szembeni tizenkettedik szankciós csomag vitája kapcsán közölte, hogy nem lesz végdátum azon mentességel kapcsolatban, amelynek alapján Magyarország továbbra is vásárolhat orosz kőolajat a Barátság vezetéken keresztül. Ezen felül a paksi beruházással és egy december 5-én lejárt mentességgel kapcsolatban is születtek döntések.
December 5-én, azaz tegnap lejárt a Mol szlovák leányvállalatára, a Slovnaftra vonatkozó EU-s könnyítés, aminek értelmében a cseh piacot kiszolgáló finomító bármiféle megkötés nélkül exportálhatott benzint és gázolajat a szomszédos országba. Az volt a terv, hogy tegnapig sikerül a Slovnaftot átalakítani olyan mértékben, hogy a tömegmérleg-elv mentén haladva a továbbiakban is ki tudja szolgálni a cseh piacot - a finomítói átállás azonban nem tudott maradéktalanul megtörténni, és amennyiben nem tolják ki a könnyítés hatályát, az a szlovák és a cseh felek szerint ahhoz vezethet, hogy üzemanyaghiány alakul ki a régióban, ami több országban is jelentős benzin- és dízelár drágulást okozna.
A magyar kormány már nyáron felvetette, hogy el kellene halasztani egy fontos oroszellenes szankció hatályba lépését a Mol pozsonyi finomítójánál, ami az orosz nyersolajból készült feldolgozott termékek csehországi exportját blokkoná december 5-től, és most a cseh miniszterelnök is beállt a szlovákok által is szorgalmazott javaslat támogatása mögé.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szlovák kollégáját fogadta nemrég Budapesten, ahol többek között szóba került a Mol-csoporthoz tartozó szlovák Slovnaft egyedi helyzete is.
A Budapesti Értéktőzsde oldalán jelentette be a társaság, hogy a cégvezér összesen 30 621 darab Mol törzsrészvényt szerzett az MRP szervezettől.
A Mol 2 milliárd dollárt fektetett be eddig Azerbajdzsánban a különböző beruházások során, közölte a vállalat Kutatás-Termelésért felelős ügyvezető igazgatója, Marton Zsombor a 28. Bakui Energia Fórumon.
A Janaf horvát olajvezeték-üzemeltető ma azt közölte, hogy jelentős méretű olajszállítási és tárolási szerződést kötött a Mollal, de az üzlet pénzügyi vonatkozásaival, és időhatározójával kapcsolatban nem közölt információt a vállalat.
Azeri Light típusú kőolajszállítmány érkezett a Mol-csoporthoz az azerbajdzsáni ACG mezőről, amelyben a Mol a harmadik legnagyobb tulajdonos. A 90 000 tonna kőolaj a Seavelvet tartályhajón érkezett a törökországi Ceyhan kikötőjéből a horvátországi Omisaljba, ahonnan aztán az Adria vezetéken keresztül a szlovákiai Slovnaft Finomítóba kerül. Az Azeri Light Mol finomítóiba történő szállítása és finomítása lehetővé teszi, hogy a vállalatcsoport megvalósítsa értékláncának teljes integrációját a kitermeléstől az értékesítésig, olvasható a társaság közleményében.
A Krakkót és Varsót összekötő S7-es gyorsforgalmi út mellett megnyílt pénteken a Mol első lengyelországi töltőállomása - közölte a kurier.plus lengyel hírportál a magyar cég ügyfeleknek címzett közleményére hivatkozva.
Pár napon belül életbe lép a hatodik uniós szankciós csomag második része, aminek értelmében tilos lesz az EU tagországainak Oroszországból származó finomított termékeket, például dízelt és benzint importálni. Ez alól Magyarország több régiós országgal együtt felmentést kapott, de talán ennél is fontosabb, hogy egy nemrég kiharcolt lazításon keresztül azt is elértük, hogy megnyílt a lehetőség a régiós országokbeli feldolgozott termékexportra egy bizonyos mértékig, így a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítója is exportálhatja a régióban a termékeket. De mégis mekkora arányban, és miért pont így lett kidolgozva a régió energiabiztonságának szempontjából kulcsfontosságú könnyítés? Mit jelent mindez a finomítók átállására nézve, mennyire ösztönzi az intézkedés a teljes leválást az orosz eredetű nyersolajról? Többek között ezekről beszélgettünk a Mol szakértőivel.
Cikkünk folyamatosan frissül.
A meghódított terület 40%-át már visszaszerezték az oroszok.
A külügyminiszter szerint minden opciót meg kell vizsgálni.
Ezután nehéz lesz végrehajtani az ICC parancsát.
Erős vélemény jött a volt ukrán főparancsnoktól.
A gyermekbetegségeket kinőve is volt mit variálni a legendás szérián.
Megérkeztek a 2025-ös extraprofitadó részletei.
Megérkezett a Préda, a Portfolio kiberbűnügyi podcastjének második epizódja.
Az eszkaláció lépéskényszerbe hozta a honvédelmi minisztériumot.