A lítiumipar, a globális energetikai átmenet egyik sarokköve, 2024-ben viharos évet élt át, mivel kínálati többlettel és csökkenő árakkal küzdött. A UBS legfrissebb kutatása azonban óvatosan optimista kilátásokat vázol fel, 2025-re potenciális piaci fellendülést, 2027-28-ra pedig piaci egyensúlyt jelez.
Délkelet-Ázsia, illetve a térség országait tömörítő ASEAN jelentős potenciállal rendelkezik egy teljes akkumulátor-értéklánc létrehozására, miután kritikus ásványkincsekből gazdag készletek találhatók a régióban, ami a globális iparági szereplők erős érdeklődését váltotta ki. A régió különösen hatalmas nikkelkészletei miatt lett vonzó, ami a teljes globális akkumulátor-kereslet több mint felét uraló NMC technológia fő nyersanyaga. Kétrészes cikkünk első részében általánosságban az ASEAN-országok, de különösen Indonézia akkumulátoripari törekvéseit tekintettük át, míg ebben a részben a térség többi országának elektromobilitási terveit mutatjuk be.
Délkelet-Ázsia, illetve a térség országait tömörítő ASEAN jelentős potenciállal rendelkezik egy teljes akkumulátor-értéklánc létrehozására, miután kritikus ásványkincsekből gazdag készletek találhatók a régióban, ami a globális iparági szereplők erős érdeklődését váltotta ki. A régió különösen hatalmas nikkelkészletei miatt lett vonzó, ami a teljes globális akkumulátor-kereslet több mint felét uraló NMC technológia fő nyersanyaga. Kétrészes cikkünk első részében általánosságban az ASEAN-országok, de különösen Indonézia akkumulátoripari törekvéseit tekintettük át.
"A német autóiparnak sokkal hatékonyabban kell működnie, mert csak így maradhat közép- és hosszú távon nemzetközileg versenyképes” - áll a német gazdasági minisztérium által kinevezett, az autóipar átalakításával foglalkozó szakértői csoport (ETA) által készített ajánlási dokumentumban.
Új lehetőség érkezik a magyar napenergia villamospiacon, ami a jelenlegi háromszorosát, tehát bruttó 5 forint helyett bruttó 15 forint kereseti lehetőséget ígér. A szolgáltatással azokat a szaldó elszámolásból kieső, vagy már eredendően bruttó elszámolásba kerülő ügyfeleket keresik, akik megoldást kívánnak találni a megváltozott helyzetre. Az eseményen konkrét szám is elhangzott: az átlagosan így megkereshető összeg 100-200 ezer forint között mozog. Annak ellenére, hogy még vannak nyitott kérdések, az várható, hogy 2025-ben további 3-5 cég is megjelenik hasonló elképzeléssel az aggregátori piacon - hangzott el a PentaSun Kft. szerdai sajtótájékoztatóján.
A SpaceX legújabb innovációja, a Starlink Mini, immár Magyarországon is elérhető. Ez a hordozható műholdas internetszolgáltatás új lehetőségeket nyit meg a felhasználók számára, bár a kényelemért cserébe mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk, miközben vannak erősen megkérdőjelezhető megoldások is - írta meg a HVG.
A MET Csoport 100 százalékos részesedést szerzett a Comax France SAS (Comax) vállalatban, amely kapcsolt hő- és villamosenergia-termeléssel (CHP), valamint akkumulátoros energiatároló rendszerek (BESS) fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozik. Ez a MET Csoport első energetikai infrastruktúra-beruházása Franciaországban.
A kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), a világ legnagyobb elektromosjármű-akkumulátor-gyártója, európai akkumulátor-újrahasznosítási központ létrehozását tervezi, miközben Debrecenben már készül az új gyártóüzem beindítására. A vállalat célja a gyártási és újrahasznosítási folyamatok helyi integrálása a kontinensen – írja a Bloomberg.
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből, a felmérés adataiban most először az akkumulátorok cseréjének magas költségei miatti félelmek is megmutatkoztak. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat - emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Brüsszel szigorítaná a kínai vállalatokra vonatkozó szabályozást, hogy megvédje az európai cégeket és elősegítse a tiszta technológiák fejlődését. Az új tervek szerint a kínai cégeknek európai gyárakat kellene létrehozniuk, és meg kellene osztaniuk technológiai tudásukat, ha uniós támogatásokat szeretnének igénybe venni. Magyar beruházásokat is sújthat az uniós keménykedés.
A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL kész lenne gyárat nyitni az Egyesült Államokban, amennyiben Donald Trump megválasztott amerikai elnök nyitottabbá tenné az országot a kínai befektetésekre az elektromosjármű-iparágban. Erről Robin Zeng, a CATL alapítója és elnöke beszélt egy friss interjúban.
Újabb részletek derültek ki a Nyugat-Magyarországra tervezett szélerőműpark telepítésekről. A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatal honlapjára kikerült – majd később levett – információk alapján 13 településen mindösszesen 45 szélerőmű épülhet. – írta meg a Telex.
A Portfolio értesülései szerint már korábban elkészült a tervezete annak, a Lantos Csaba energiaügyi miniszter által tavasszal még az idei évre beígért új lakossági pályázati konstrukciónak, amelyben kizárólag akkumulátoros energiatároló telepítéséhez szerezhetne támogatást a háztartások egy része. A pályázat megjelentetését feltehetően a források szűkössége is késlelteti, de akár még idén megtörténhet a bejelentése. Éppen ezért érdemes körbenézni, hogy Európa országaiban milyen pénzügyi támogatási eszközöket alkalmaznak annak érdekében, hogy ösztönözzék a háztartási akkumulátoros energiatároló rendszerek telepítését a lakossági napelemekhez kapcsolódóan. Ezek a programok ugyanis azt is előre vetíthetik, hogy itthon miket tartalmazhat a pályázat, amely elősegítheti a lakossági energiatárolók hazai elterjedését is.
A vállalatcsoport jelentős mértékben támogatja az Európai Unió dekarbonizációs céljait, de úgy véli, hogy ezek eléréséhez széles körű technológiai megközelítés szükséges – árulta el Steffen Hoffmann, a Bosch csoport észak- és kelet-európai regionális elnöke, valamint az Egyesült Királyságért és Írországért felelős ügyvezető igazgatója a Portfolio mobilitás jövőjére vonatkozó kérdésére. A Bosch hisz a technológiai semlegességben, ezért az elektromos hajtásláncok mellett a hidrogéntechnológiára és a szintetikus üzemanyagokra is nagy hangsúlyt fektet. Jól látható tendencia, hogy a kínai gyártók egyre magasabb minőségű termékeket kínálnak az uniós piacokon, de a Bosch nem tart a tisztességes versenytől. Ma már szinte alig van olyan autógyártó, beleértve a kínaiakat is, akikkel a Bosch ne működne együtt. A „helyben a helyiért" (local for local) megközelítés erősítésével a Bosch lerövidíti ellátási láncait. Mivel a vállalatcsoportnak Magyarországon erős bázisa van, így ebből a folyamatból a hazai szervezet is profitálhat.
A Nemzetgazdasági Minisztérium piacfelügyeleti ellenőrzés lefolytatását rendelte el. Az ellenőrzés célja a lítium alapú akkumulátorról működő villamos termékek laboratóriumi vizsgálata, a robbanásveszélyes eszközök kiszűrése. Az országos témavizsgálat során a tárca akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriuma fül- és fejhallgatókat, hangszórókat és szerszámokat vizsgált.
Ma tartják a Hungarian Battery Week konferencia második napját, amelyen a fókusz az emobilitáson van. Az eseményen felszólalt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki értékelte az európai e-autó piac helyzetét.
Konszenzusra jutottak a republikánusok és a demokraták.
Intenzív szakaszában van a háború.
Itt a szokásos év végi nemzetközi sajtótájékoztatója.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?