A magyar lakásbiztosítási piacon alacsony mértékű az ügyfélaktivitás, pedig
a lakásbiztosítással rendelkezők negyede úgy gondolja, hogy nincs megfelelő értékre biztosítva az otthona
– derült ki a Groupama Biztosító és az OTP Bank közös, 1000 fő bevonásával végzett reprezentatív felméréséből. Az eredmények megerősítették a tapasztalatokat: a válaszadók 22 százaléka több mint tíz éve kötötte lakásbiztosítását, és bár van egy jelentős réteg, aki évente felülvizsgálja lakásbiztosítása adatait, de sokan vannak, akik egyáltalán nem, vagy csak rendszertelenül foglalkoznak a biztosításukkal, így nem véletlen, hogy a lakásbiztosítással rendelkezők csak kevesebb mint fele (48%) gondolja azt, hogy megfelelő értékre van biztosítva a lakása.
Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője hangsúlyozta, hogy azért is fontos a lakásbiztosítások rendszeres felülvizsgálata, mert az ingatlanok és a benne található vagyontárgyak értéke az évek során általában növekedni szokott. Családi házak esetében felújításra kerülhet a tető, vagy épülhet egy melléképület, például egy garázs, és mostanában gyakori a napelemek telepítése is, de lecserélhetik az elektronikai vagy háztartási eszközöket, bútorokat is. A szakértő arra figyelmeztet, hogy amennyiben az ilyen változások során nem aktualizáljuk lakásbiztosításunkat, könnyen előfordulhat, hogy egy esetleges kárnál biztosításunk nem fedezi maradéktalanul a helyreállítási költségeket.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) a következőket javasolja alulbiztosítottság elkerülésére:
- A biztosítás megkötésekor különösen ügyeljünk az alapterület és a biztosítási összeg megadására. A biztosító javasol biztosítási összeget, de ezt nem kötelező elfogadnunk, magasabbat is választhatunk. A biztosítási összegnek és a vagyontárgy pótlási értékének egyeznie kell!
- A biztosítók évente kezdeményezik a biztosítási összeg szinten tartását. Ezt mindenképpen fogadjuk el! A jelenlegi áremelkedés mellett még a megemelt összeg sem feltétlenül fedezi a vagyontárgy pótlását, helyreállítását.
- Bővítés, korszerűsítés, nagy értékű ingóság vásárlása esetén vizsgáljuk felül szakértő segítségével biztosításunkat!
Online vagy személyesen?
Az optimális biztosítási struktúra megtalálása nem egyszerű, ezért hiába érhetők el online biztosításkalkulátorok,
a szakértők azt javasolják, hogy kérjük tanácsadó segítségét lakásbiztosításunk felülvizsgálatához.
A kutatás eredményei alapján az ügyfelek többsége is ezt a lehetőséget preferálja: 65 százalékuk szívesebben köt úgy biztosítást, hogy előtte tanácsadóval konzultál, és a fiatal, 30 év alatti korosztály is hasonló (62%) arányban mondta ezt. Ez a lehetőség többek között azért is előnyös, mert így sokkal tájékozottabbak lehetünk a konstrukció részleteivel kapcsolatban. Hogy a tudatosság mennyire fontos, azt Szobonya László egy példával világította meg: többször előfordul, hogy azért nem jelentenek be egy-egy káreseményt, mert a tulajdonosok nincsenek tisztában a szerződésük tartalmával, például azzal, hogy az őket ért kárt fedezi a biztosításuk. A kutatás szerint a legtöbb ilyen bizonytalanság a felelősségfedezetekkel kapcsolatos: például ha egy erősebb szélvihar esetén az ingatlanról leszakadó elem megrongálja a szomszéd tulajdonát, lehetséges, hogy a mi lakásbiztosításunk nyújt rá felelősségbiztosítási fedezetet, azonban sokan ennek nem járnak utána.
Az MNB fogyasztóbarát otthonbiztosítás (MFO) minősítésű lakásbiztosítások éppen az átláthatóság irányába igyekeznek elmozdulni.
A minősítés létrehozásával az MNB célja, hogy a különböző szolgáltatóknak könnyen összehasonlítható, hasonló alapfedezetekkel rendelkező biztosításaik is legyenek a piacon, megkönnyítve ezzel a tájékozódást. Érdemes azonban arra figyelni, hogy MFO választása esetén is legyenek meg a számunkra fontos fedezetek. A Groupama például úgy alakította ki a lakásbiztosítása fogyasztóbarát változatát, hogy az elérhető kiegészítő lehetőségekkel ez is személyre szabható legyen. Az OTP Bankban lakásbiztosítást kötők közül már minden negyedik ügyfél a fogyasztóbarát változatot választja – mondta el Csabai Boglárka, a Groupama Biztosító bankbiztosítási igazgatója.
Mikor váltsunk?
A már említett kutatás válaszai alapján számos tényező számít a döntésben: a többféle szolgáltatás vagy a jelenleginél szélesebb körű, magasabb fedezet is hangsúlyos szempont a biztosítás díja mellett.
Csabai Boglárka kiemelte: a márciusi kampány során nem az a lényeg, hogy az ügyfelek feltétlenül új szerződést kössenek. A szakértő szerint
a kampány célja az, hogy minél többen foglalkozzanak a biztosításukkal rendszeresen,
így egyre több ügyfél számára legyen egyértelmű, hogy gyakrabban érdemes aktualizálni meglévő biztosításukat. Emellett a piaci verseny várható felélénkülését is üdvözlik a szereplők.
A kampány egész márciusban tart, a húsvéti ünnepek miatt a lezárása április 2-ára csúszik, ennek ellenére érdemes minél előbb időpontot foglalni a tanácsadóknál. A biztosítók már a kampány indulása előtti hetekben is érzékelték az érdeklődés növekedését – az összes biztosítótársaság még határidő előtt értesítette ügyfeleit a lehetőségről.
Szobonya László szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy már február első heteiben többen felkeresték biztosítójukat a kampányról érdeklődve, illetve a teendőkkel kapcsolatban. Természetesen amennyiben valaki elégedett a biztosításával, nem kell váltania, ennek ellenére
a szakemberek azt javasolják, hogy mindenki nézze át szerződését
és tájékozódjon az aktuális lehetőségekről. A megnövekedett érdeklődés mindenesetre azt mutatja, hogy a soron kívüli kampány fő célkitűzése megvalósulhat, hiszen a lakásbiztosítási kérdések már most felkeltették a lakosság figyelmét.
A cikk megjelenését a Groupama Biztosító támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images