Bank

Küzdelmes időszak elé néznek a gazdagok bankárai

Szabics András Zsolt
A kedvezőtlen konjunkturális környezet miatt érezhetően visszaesett a privátbanki szektor növekedése, és ez a helyzet fenn is maradhat mindaddig, amíg a gazdasági kilátások nem javulnak érdemben - derül ki a Portfolio.hu Privátbanki Felméréséből. Az átlagostól elmaradó bővülés azonban nem jelenti azt, hogy egyes piaci szereplők ne tudnának átlag felett növekedni, és ez igaz az ügyfélszámra és a kezelt vagyonra is. A relatíve kisebb szereplők térnyerése mellett a másik fontos tendencia, hogy a banki hátterű privátbankok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szegmentációra, tehát az ügyfélbázisukat próbálják egyre jobban megosztani, és a privátbanki oldalon azokra fókuszálni, akik ezt a szolgáltatási színvonalat igénylik.

1 2

A privátbanki keretek letisztulása várható.
Elkészítettük a Portfolio.hu Privátbanki Felmérésünket, időt és energiát nem sajnálva arra vállalkozunk, hogy egy pillanatképet tudjunk mutatni 2011. június 30-án a hazai privátbanki szektorról. Az adatokat önbevallás alapján gyűjtöttük 14 privátbanki szolgáltatótól, több üzletág vezetőjével személyesen is beszéltünk.

Kezdjük az alapoknál

A privátbanki üzletág nemes egyszerűséggel úgy jellemezhető, hogy a szolgáltatók egy bizonyos kezelt vagyon felett személyre szabott kiszolgálást adnak az ügyfeleknek. A szolgáltatáson van a hangsúly, a privátbankok egyik fő jellegzetessége, hogy az ügyfeleiknek privát, egyénre szabott megoldásokat adnak, és nem csak a befektetésekre vonatkozóan.

A tanácsadókon keresztül a szolgáltatók hosszú távú együttműködésben érdekeltek, azonban hazánkban még messze nem értük el azt a színvonalat, amikor már klasszikus nyugat-európai privátbanki szolgáltatásról beszélhetnénk. Több szempontból is különbözik a hazai piac a nyugatitól, itt elsősorban az ügyfelek kockázatvállalási hajlandóságára kell gondolni, illetve a kezelt vagyonokra.

Teljesen nyilvánvaló, hogy a hazai befektetők csak kivételekkel hajlandók a nyugat-európai mintára egészséges kockázatvállalásra. Másrészt Magyarországon az ügyfelek jóval kisebb vagyonnal rendelkeznek, mint például a nyugat-európai átlag. Míg a fejlett országokban a privátbanki ügyfelekről 1 millió dollár felett beszélhetünk, addig hazánkban a fél millió dolláros belépési limit is kirívóan magasnak számít, és inkább a 250 ezer dolláros limit (körülbelül 50 millió forint) a gyakoribb.

Már 40 ezer ügyfélszámlánál tartunk

Az alábbi ábránkból látható, hogy jellemzően milyen belépési limitekkel találkozhatnak az ügyfelek az egyes szolgáltatóknál. A privátbankok között nagy eltérés mutatkozik, vannak, akik csak a relatíve kisebb vagyonra lőnek, míg néhányak már a felsőbb kategóriákban próbálkoznak, nem is sikertelenül. Mivel még az evolúció kezdeti szakaszában tartunk, nem lehetett olyan magas belépési limiteket meghatározni, sokan inkább azzal a megoldással próbálkoztak a szolgáltatók, hogy egy alacsonyabb limittel sokakat bevontak a privátbanki körbe, majd miután ezt megtették, szegmentálták az ügyfélkörüket prémium- és privátbanki részre.

Küzdelmes időszak elé néznek a gazdagok bankárai
Általánosan megfigyelhető trend, hogy ha fokozatosan is, de a szolgáltatók emelik a belépési limitjeiket, minderre azért van szükség, hogy egy következő fokra lépve a saját ügyféltábort is megoszthassák. Ha egy teljesen általános kereskedelmi bankot nézünk, márpedig jelenleg a piacon ezek a szolgáltatók vannak többségben, akkor azt látjuk általában, hogy az ügyfélkör három részből tevődik össze kezelt vagyon alapján.

Az átlagos lakossági ügyfelek közé azokat soroljuk, amelyek nagyobb megtakarítással nem rendelkeznek. A prémium banki ügyfelek jellemzően már több millió vagy tízmillió forintos megtakarítás befektetéséről dönthetnek. Az ügyfélkör legfelső részét nevezzük privátbanki ügyfélkörnek, itt már nem ritkák a több százmillió forintos vagyonok sem. Ha a két szélsőségnek vesszük a lakossági és privátbanki ügyfeleket a kiszolgálás minősége szerint, akkor a prémium ügyfelek a kettő között helyezkednek el, ők azok, akik több privilégiumot kapnak, mint az átlag ügyfelek, viszont olyan személyes kiszolgálásban nem részesülnek, mint a privátbanki ügyfelek.

A piac evolúciójának és az egyéni stratégiának köszönhetően a szektor nagyon differenciált, ami nem kedvez az adatok összeállításának. Mint látható, nagyon érzékeny a statisztika arra, hogy egy adott ügyfélkörön belül hol húzzuk meg a határt, teljesen egyértelmű, hogy ha a belépési limit alacsonyabb, akkor több ügyfél esik a felmérés szerint a privátbanki kategóriába. Jó példa erre, hogy míg az OTP privátbankja 20 millió forintnál húzza meg a belépési limitet, addig a rivális K&H-nál 75 millió forintnál van ugyanez.

Emellett a statisztikákat bonyolítja, hogy a különböző szolgáltatók a saját ügyféladataikat publikálják, viszont köztudott, hogy egy ügyfélnek több szolgáltatónál is van számlája (legalább kettőnél), tehát jóval felülbecsüljük a szektor valós méretét. Ráadásul egy privátbanki szerződésben több személy is meg van jelölve (főként családtagok). Pontosan ezért csak becslések vannak arra, hogy a szektor valós mérete mekkora is lehet.

Küzdelmes időszak elé néznek a gazdagok bankárai
A korábbiak alapján akár nagyobb eltérések is mutatkozhatnak az adatbázisokban az ügyfélszámot és kezelt vagyont illetően, hiszen nagyon érzékeny a felmérés a piac lehatárolására megtakarítási kategóriák alapján. Sok esetben az adatbázisba a prémium banki adatokat is fel lehetne használni, például egy bizonyos vagyonméret, 15-20 millió forint felett. Mi törekedtünk arra, hogy a szolgáltatók esetében csak a privátbanki ügyfél adatokat szerepeltessük, habár a belépési limitek különbözősége miatt akár indokolt is lehetne a prémium banki ügyfélkör egy részét is itt szerepeltetni. Szakmai oldalon természetesen ennek a megoldásnak vannak hátulütői, hiszen minőségi kiszolgálás alapján teljesen más elkülönítés lenne indokolt, viszont a differenciált piac miatt ezt nem lehet megtenni.
Ez a cikk folytatódik
1 2
GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

Holdblog

Egyre kevesebb emberre számítanak

Azt sem tudjuk pontosan, hány ember él a Földön, pláne nehéz megbecsülni, hányan fognak száz év múlva. Az ENSZ azért pár évente megteszi, a jelen... The post Egyre kevesebb emberre számítan

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kongatják a vészharangot: olyan folyamat zajlik, amely pusztító vírusokat szabadíthat ránk
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
unicredit