Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se
A háztartások közel fele (46 százalék) rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások töredékében (2-3 százalék) található - derül ki a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet által készített felmérésből. A Bosch 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság autóparkját, autójavítási és szervizelési szokásait: a Medián által készített felmérések kétévente, a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készültek.
Csak a budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba
Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben - tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) - stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.A Bosch-felmérés adatai alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete, 2008 óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka.
Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az újautó-piac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.
11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora
A KSH friss adatai azonban még lehangolóbb képet mutatnak az átlagéletkor tekintetében: az idei első félév végén náluk ez 14,2 év volt, de már tavaly is 14,1. A hivatal statisztikái szerint már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora, így nem sok esély van rá, hogy belátható időn belül a 10 év alá lehetne ezt tornászni, amit 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3), azóta folyamatosan öregszik az állomány, a 2014-es újautó-eladások fellendülése ellenére.Ennek oka, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó, amelyek többsége több mint tízéves. A Datahouse szerint tavaly 155 414 használt autó érkezett be külföldről az országba - szemben a 122 ezer újautó-eladással. A 2012. évi importboom óta pedig összesen 641 ezer gépkocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka viszont idősebb tíznél.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 505 volt, ami azt mutatja, hogy van még tér a további bővülésre. Ha pedig a jövőben bekövetkezik a trendforduló - vagyis több új autó kerül forgalomba, mint tíz évnél öregebb külföldi import autó - akkor nemcsak, hogy megállhat az autóállomány átlagéletkorának növekedése, hanem talán annak csökkenésre is van remény.
Egész Európa öregszik Az autóparkok öregedése egész Európában megfigyelhető, azonban a magyar autók átlagéletkora kimondottan magas az európai átlaghoz képest, ami az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2016-ban 11 év volt, ami 2013 óta, minden évben két tizeddel növekedett. Azonban, ha országonként nézzük, még aggasztóbb a helyzet: a kontinens nyugati felén sehol nem haladja meg a 10 évet az átlag - leszámítva a mediterrán térséget: Portugália 12,8, Spanyolország 11,9, Olaszország 11,2. Sőt, Nagy-Britanniában a 8 éves átlag túllépésén is szörnyülködnek. A régióban pedig csak Romániában (16,2) és Lengyelországban (17,3) vannak öregebb autók, igaz az ACEA egy évvel öregebb átlaggal számol Magyarország esetében (14,9), mint a KSH (13,9). Az Egyesült Államokban sem túl rózsás a helyzet, az autók átlagéletkora tavaly elérte a tizenkettőt.
Kemény üzenetet küldött az EU: nem hagyják szétszakadni a kontinens "lőporos hordóját"
A fővárosba látogatott Kaja Kallas.
Betörtek Belgorodba az ukrán katonák, Iszkander rakétát lőttek ki az oroszok - Híreink az orosz-ukrán háborúról kedden
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Már Orbán Viktor is megszólalt a vámháborúval kapcsolatban – Híreink kedden
Eltérő stratégiával készülnek az egyes országok.
Hatalmas botrány lett az amerikai alelnök mondatából, tombolnak Kínában
Nagy port kavart J. D. Vance interjúja.
Amerikai ügyvivő: Trump megválasztása óta cégek sora érdeklődik Magyarország iránt, az USA beszállna Paksba
Robert J. Palladino első hónapja után beszélt a két ország közti kereskedelmi lehetőségekről.
Globális energiaipari foglalkoztatás: trendek és kihívások
A munkahelyteremtésben egyre jelentősebb a tiszta energiával foglalkozó ágazatok szerepe, egyszersmind lassul a fosszilis energiahordozókban érdekelt szektorok növekedése.
Akár 30%-os hozamlehetőség a Twin-Win, Aerospace & Defense USD 5/2025 certifikáttal
Az SPB strukturált termék kibocsátási sorozata keretében a 23. certifikátunk indításához érkeztünk. Ennek lényege, hogy Európa hadi és védelmi ipari szektorából származó hozamból egy
Zsiday Viktor: Arcátlan követelések, amikből lehet engedni
Donald Trump tárgyalási stratégiáját könyveiből ismerhetjük: arcátlan és lehetetlen követelésekkel kell föllépni, amiből bőven lehet engedni, hogy utána a másik oldal egy számára kedvez
Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre? Mi történik az ingatlanpiacon 2025 nyarán? További brutális áremelke
A magyar nagyravágyás természetéről
Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit
A pénzügyi szorongásról
Vámok, várható infláció, közelgő recesszió - röviden ez várhat az amerikaiakra Donald Trump elnöksége miatt. Több kutatás is megállapította, hogy a pénzügyi bizonytalanság szorongást ok
Kijavítási kérelem az áfában: mentőöv mulasztás esetén
A kijavítási kérelem egy kevéssé ismert, de rendkívül hasznos lehetőség a NAV-hoz történő adózási bejelentések pótlására. A kijavítási kérelem használata nemcsak egyszerűsíti az adm
"Felszabadulás" helyett Pánik Napja? Így fektess most be!
Trump új vámtarifái megrázták a tőzsdéket, növelve a gazdasági bizonytalanságot. Sokan pánikolnak, de valószínűleg erre neked semmi okod nincsen. Elemezzük a kockázatokat és megmutatjuk, m

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)

- Nyakunkon az újabb "devizahiteles" válság? - Soha nem látott összegben adósodnak el a magyarok
- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
- Amerika nagy háborúja árnyékában emelkedhet ki egy új globális szuperhatalom
- Trump bontókalapáccsal esett a világrendnek, a legnagyobb árat az USA fizetheti
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
A vámkáosz beárnyékolta a pozitív magyar inflációs adatot
Harmadszor meglepetés idén a havi inflációs szint, most pozitív irányba.
Folytatódik a káosz a tőzsdéken – Hova menekítsem most a pénzem?
Hosszú ideje nem látott összeomlás történik a tőkepiacokon.
Bod Péter Ákos: az eddig ismert kereskedelmi rendszernek vége
Az egyetemi tanár, ex-jegybankár a Checklistben értékelte Trump legújabb vámjait.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen