Az EU számos olyan szabályozást és irányelvet fogadott el az elmúlt 5 évben, amelyek a dekarbonizációs klíma célok és a zöld energetikai átállásra fogadnak. Ezek közül talán kevésbé ismert az az ESG irányelv, ami előírja, hogy 2027-től az uniós piacon működő vállalatok– beleértve a 450 millió eurós árbevételi küszöböt meghaladó nem uniós cégek is - szigorú ellenőrzéseket vezessenek be teljes ellátási láncukban a munka- és emberi jogi, valamint környezetvédelmi szabványok betartásának biztosítására.
Ráadásul az unió ezt egy nagyon súlyos, az érintett vállalat éves globális árbevételének akár 5 százalékát is kitevő büntetéssel kívánja betartatni az előírást. Ez komoly aggodalmat váltott ki a szabályozással érintett szereplőkből, Katar - amely az EU harmadik legnagyobb LNG beszállítója - már azt is belengette, hogy ha ebben nem lesz változás, akkor egyszerűen nem szállít Európába.
Most egy újabb, talán még jobban fájó szereplőnek is útban lehet a szabályozás:
Donald Trump amerikai elnök azt mondta, hogy ha az EU nem akar kereskedelmi vámokkal szembesülni,
az egyetlen dolog, amit gyorsan megtehetnek, hogy megvásárolják az olajunkat és a gázunkat.
Bár Ursula von der Leyen tavaly novemberben megerősítette, hogy nyitottak Amerikával tárgyalni a többlet LNG kapacitások megvásárlásáról - amire rá is van szorulva az EU -, de a közelgő kibocsátási szabályok útban lehetnek.
A helyzet potenciális feszültséget teremt
- mondta Matteo Mazzoni, az ICIS árutermék-elemző cég energiaelemzési igazgatója.
Ez különösen igaz egy olyan embernél, mint Trump, aki láthatóan a vámok szemüvegén keresztül látja a dolgokat. Az irányelv pedig „gyakorlatilag vámként hat az amerikai exportra, és adminisztratív terhet, működési költségeket ró az exportőr országra - érvelt Mazzoni.
A fosszilis tüzelőanyagok előállítása és szállítása során gyakran kiszivárgó metán különösen káros a környezetre. A metán jelentős üvegházhatású gáz (ÜHG), amelynek globális felmelegedési potenciálja (GWP) 100 éves időtávon 27 és 30 között van. Ez azt jelenti, hogy egy tonna metán ugyanannyi hőt tart vissza a légkörben, mint 27–30 tonna szén-dioxid.
Trump pedig éppen az ellenkező irányba halad: hétfői beiktatása után azonnal több energetikai témájú elnöki rendeletet és memorandumot is aláírt, amelyek célja az olaj- és gázkitermelés fokozása. Ezek többsége az engedélyezési és környezetvédelmi szabályok enyhítésével kívánja elősegíteni a kitermelést, amely ahogy fogalmazott
megterheli a hazai energiaforrások fejlesztését.
Tehát az a valószínű, hogy az Európai Unióval ellentétben az amerikai metán- és szén-dioxid-szabályozást gyengíteni fogják, ami elkerülhetetlenül kihatással lesz az EU és Amerika közötti kapcsolatokra az energiaforrások behozatalánál. Anna-Kaisa Itkonen, az Európai Bizottság szóvivője a híroldalnak azt monda, hogy
bár az amerikai LNG import a jelenlegi szabályozás alá esik, de nem terveznek mentességet adni.
Azonban az Európai Uniónak nincs nagy mozgástere
Míg Amerika a tavalyi évben a legtöbb LNG-t szállította az unióba, addig Katar éppen csak lemaradt a második helyről. És ki szorította le onnan? Az a bizonyos Oroszország, amely tavaly majdnem 18 millió tonna cseppfolyósított földgázt exportált, és amely mennyiséget záros határidőn belül ki is zárhatnak az EU területéről.
Tehát jelenleg úgy néz ki a matek, hogy
az Európai Unió három legnagyobb LNG beszállítójából akár mindhárom kieshet 2027-re.
Persze ennek a realitása kicsi. A legvalószínűbb az, hogy a három forrásból az orosz mennyiség valóban ki fog esni idővel. Azt viszont nehéz elképzelni - az EU szűkös mozgástere miatt -, hogy ne a szabályozás enyhítését vagy az érintett országok mentesítését válassza ebben az esetben
Sőt még az is lehet, hogy az új amerikai adminisztráció fogja megoldani a helyzetet. Ugyanis, még az előző vezetés létrehozott az amerikai energiaügyi minisztériumon belül egy olyan kezdeményezést, amely a cseppfolyósított földgázszállítmányok metánkibocsátásának nyomon követésére és jelentésére szolgáló keretrendszer létrehozására irányul. Az elképzelés szerint az ilyen szabványosított adatok megkönnyítenék a vevők számára, hogy megbízzanak az eladókban azzal kapcsolatban, hogy mennyi üvegházhatású gázt bocsátottak ki az LNG előállítása és szállítása során.
Ha ez a kezdeményezés elhal, akkor viszont az amerikai LNG-termelőknek sokkal nehezebb lesz meggyőzniük az európai vásárlókat arról, hogy a földgáz olyan tiszta, mint ahogyan azt reklámozzák. Ez kulcskérdés mindazok számára, akik Európában próbálnak eladni. Az európai szabályozás azonban 2027-ben élesedik, ami gyakorlatilag holnap lesz LNG-időszámítás szerint
- mondta Kevin Book, a ClearView tanácsadó cég igazgatója.
Ennek ellenére Jutta Paulus, a német Zöldek európai parlamenti képviselője, aki az EU metánszabályain dolgozott, ragaszkodik ahhoz az álláspontjához, hogy a szabályozás nem minősül vámnak, és egyébként is csak akkor lépne életbe a büntetés, ha valóban ki akarná játszani Amerika az előírásokat a magasabb profit érdekében.
Ezzel nem mindenki ért egyet az EU-n belül: erős üzenetekkel kezdte soros elnökségének terveit összegző programbeszédét Donald Tusk lengyel miniszterelnök az Európai Parlamentben szerdán tartott beszédében. Ebben többek között azt hangsúlyozta, hogy
a jelenlegi uniós szabályozások láthatóan hozzájárulnak az „elfogadhatatlanul magas” energiaárakhoz, amelyek az EU gazdasági versenyképességét és a lakosság jólétét egyaránt veszélyeztetik.
Az látszik, hogy egyre több ellenvélemény jelenik meg az elmúlt évek erőltetett zöldülési programjával kapcsolatban.
Az európai fogyasztók és iparágak már most is roskadoznak az agresszív környezetvédelmi szabályozások súlya alatt
- mondta Filip Turek csehországi jobboldali párt európai parlamenti képviselője.
És ráadásul nem ezek az egyetlen olyan közelgő uniós szabályok, amelyek kiválthatják az EU kereskedelmi partnereinek haragját. Az EU 2026-tól kezdődően kiterjeszti az európai piacon érvény kibocsátáskereskedelmi (ETS) rendszert, és karbon díjat vetne ki a kulcsfontosságú szén-dioxid-intenzív termékek, például az acél és a műtrágya behozatalára, ha azok nem felelnek meg az uniós előírásoknak - gyakorlatilag egy szén-dioxid-határadót.
Az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátási határkiigazítási mechanizmusának (CBAM) célja, hogy megakadályozza a "szénátszivárgást", és biztosítsa, hogy az importált árukra ugyanazok a szén-dioxid árak vonatkozzanak, mint az EU-ban előállított termékekre. Ez a mechanizmus kiegészíti az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerét (ETS) azáltal, hogy kiegyenlíti az uniós gyártók és a kevésbé szigorú éghajlat-politikával rendelkező országok külföldi gyártói közötti versenyfeltételeket.
Ez megint csak vitás, mivel azt a beígért vámok megtorlásaként értelmezheti Trump
- mondta Leslie Palti-Guzman, a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának vezető munkatársa.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images