A Lockheed Martin január 22-én kiadott közleményében részletezte a közelmúltban elért teszteredményeit. A kísérletek során bebizonyosodott, hogy az F-35-ös képes több drón zökkenőmentes irányítására mesterséges intelligencia alapú rendszerek segítségével. A pilótafülkében elhelyezett táblagépszerű érintőképernyős felületen keresztül a pilóták repülés közben is irányíthatják a drónokat.
A technológiát az F-22 Raptor vadászgépre is kiterjesztették, ami azt jelenti, hogy a csúcstechnológiás lopakodó amerikai vadászgépek képesek lesznek együttműködni a pilóta nélküli repülőgépekkel.
Az első tesztekről 2024 novemberében készültek beszámolók: ennek során a Lockheed és partnerei egy L-39 Albatros gépet vetettek be, amely pilótája egy táblagépen keresztül jelölte ki a célpontokat az őt kisérő L-29 UAV-oknak.
A mesterséges intelligencia által vezérelt sugárhajtású repülőgépek ezt követően összehangoltan próbáltak semlegesíteni két szimulált ellenséges repülőgépet.
A fejlesztés szorosan kapcsolódik az amerikai légierő Collaborative Combat Aircraft (CCA) programjához, amely célja olyan drónok kifejlesztése, amelyek képesek kooperálni a személyzettel rendelkező vadászgépekkel, és az amerikai hadsereg következő generációs képességeinek gerincét alkotják majd.
A végső tervek szerint a légierő az első fázisban készülő példányokból mintegy 100-150 darabot tervez beszerezni, míg az ezzel párhuzamosan fejlesztett, a költséghatékonyságra és fejlettebb mesterséges intelligenciára fókuszáló Increment 2-vel már 1000 darabra bővülhet az amerikai légiflotta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images