A 40 milliárdos piac, ahol masszívan nő az online vásárlások aránya Magyarországon
Üzlet

A 40 milliárdos piac, ahol masszívan nő az online vásárlások aránya Magyarországon

A különböző művelési ágakhoz tartozó munkagépek, a régi és új technológiák, és ezek kombinált használata teszi a mezőgazdasági gépipart az egyik legösszetettebbé az alkatrész-utánpótlás szempontjából. Ráadásul helyi szinten sok esetben nem érhetőek el a megfelelő kiegészítők, pótalkatrészek, mert az iparági kereskedőknek nem éri meg készletet tartani. A digitális csatornák használata azonban a gazdálkodók körében is erősödik, egyre népszerűbb az online beszerzés, ahol a szállítási idők is jól tervezhetőek. Arról, hogy miért fontos, hogy 24 órán belül kijusson a gazdálkodóhoz az alkatrész, milyen folyamatok zajlanak aktuálisan a szektorban, hol tart a logisztikai terület digitalizációja, a Portfolio Bedekovits Csabát, a Kramp Hungary kereskedelmi igazgatóját kérdezte.
Mire jó az AI az üzletben? Mellébeszélés helyett stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatunk egy teljes napon át! Regisztráció és részletek itt!

A mezőgazdasági vállalkozókat az elmúlt időszakban tapasztalható recesszió, a gabonapiaci helyzet, a megnövekedett gépárak és a gyengülő finanszírozási lehetőségek, illetve a pályázatok kifutása jóval óvatosabbá tették. Ezt jól mutatja, hogy a hazai gép- és alkatrészpiac 2022-es rekordforgalmát követően a tavalyi év második negyedévétől jelentősen visszaesett a gépberuházási kedv, és a csökkenés tovább folytatódik. Az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint az egyéni gazdaságok és a társas vállalkozások idén júniusig 89,5 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket, ami 49%-kal marad el az egy évvel korábbi forgalomtól. Ebben az időszakban alkatrészekre 6%-kal kevesebbet, közel 41 milliárd forintot költöttek. 

A gépek átlagéletkorának növekedésével azonban nő azok szervizigénye is, hiszen egyre több alkatrész fogja elérni az élettartama végét.

“A legnagyobb kihívást abban látom, hogy a gazdákat hogyan tudjuk a tervezett gépfelújításra ösztönözni. Az alkatrészbeszerzés folyamatában nem a gépleállásnak kellene a fő motivációnak lennie, hanem a tervszerű, megelőző karbantartásnak, ami a nyugat-európai piacokon nagyrészt már így működik” – mondta el a Portfolio-nak Bedekovits Csaba, a Kramp Hungary kereskedelmi igazgatója.

Amíg egy nyugati, vagy különösen egy amerikai gazdálkodó a saját üzleti teljesítményéből fakadóan gyakran cseréli a gépeit, addig a kelet-európai piacokon az látható, hogy a gazdák sok esetben az utolsó pillanatot is kivárják a gépvásárlással. Az alkatrészek esetében pedig egyre jellemzőbb, hogy csak azokat a darabokat és részeket cserélik le, amelyek teljesen elkoptak. 

VAL_-7
Bedekovits Csaba, a Kramp Hungary kereskedelmi igazgatója - fotó: Berecz Valter

Viszont minden csere gépleállást eredményez, amire pedig valószínűleg akkor fog sor kerülni, amikor a gépnek éppen működnie kellene. “Több költség keletkezik, ha a mezőgazdasági gépnek addig állnia kell, amíg beszerzik a szükséges alkatrészt és megcsinálják a javítást, mintha szezonon kívül cserélnék azokat a kopó alkatrészeket, amelyeket állapotuk miatt indokolt” – hangsúlyozta a kereskedelmi igazgató.

Több mint 10 ezer alkatrészcsomag naponta

Egyre nő a régi és új, azon belül is a különböző művelési ágakhoz tartozó gépek variációja, amelyekhez helyi szinten nem minden esetben érhető el a megfelelő alkatrész, tartozék. Ahhoz, hogy a munkagépek a lehető legkevesebb időt töltsék állva meghibásodás miatt szezon közben, a termékkínálat és az alkatrészek optimális rendelkezésre állása mellett

az alkatrész-forgalmazók a minél rövidebb szállítási idővel és a folyamataik digitalizálásával tudják a gazdálkodók munkáját segíteni.

Az európai mezőgazdasági szektorban a Kramp az egyik legnagyobb alkatrész- és tartozékbeszállító, 2021-ben lépték át az 1 milliárd EUR forgalmat, idén a cégcsoport 1,2 milliárd EUR körüli forgalommal tervez. A magyarországi vállalat lényegesen nagyobb mértékben növekedett. A digitális ajánlatok fejlesztésével elérték, hogy a rendelések 98%-a online érkezik a partnerektől, többek között ez is hozzájárult a forgalom 100%-os növekedéséhez 4 év alatt. A magyarországi fejlődéssel kapcsolatban Bedekovits Csaba kiemelte, a generációváltás a küszöbön áll, a gazdák igénye a digitális működésre folyamatosan növekszik, pár éven belül nagy mértékben áttérhetnek az online beszerzésre: ez óriási üzleti lehetőség a Kramp és kereskedelmi partnerei számára a hatékonyabb vevőkiszolgálásra.

_DSC4276 (1)
fotó: Kramp

A hazai piacot a németországi strullendorfi raktár szolgálja ki, ahol több mint 550 ezer termék érhető el. A német raktár összesen 9 piacra szállít;

a szükséges készletet és készletszinteket pedig a mesterséges intelligencia nagy mértékű használatával határozzák meg.

A digitális rendelési folyamatnak köszönhetően a magyar gazdák kereskedőnél leadott rendeléseit már 15 perc múlva elkezdik összekészíteni a regionális disztribúciós központban. “A logisztikai hálózatunk azt is biztosítja, hogyha egy termék kifogy Németországban, vagy nem része a választéknak, akkor azt hatékonyan tudjuk mozgatni a raktáraink és a vevőink között” – tette hozzá.

A Kramp kínálata naponta bővül, de saját márkás termékekkel is jelen van a piacon, ami alapvetően olcsóbb árkategóriába tartozik, kisebb a választék, viszont az nagymértékben a géppenetrációra, vagyis a leggyakrabban használt elemekre lett szabva. A választékukat rendszeresen újrastrukturálják, azaz termékcsoportonként haladva megvizsgálják az elérhető termékeket, kondíciókat és az ügyfelek visszajelzéseit.

Ha a gazdálkodónak valamilyen alkatrészre, tartozékra szüksége van, arról a forgalmazó weboldalán vagy applikációján keresztül teljes körű információt kaphat, és az alkatrészt egyszerűen be is tudja azonosítani a Kramp vonalkód beolvasásával (Kramp App). A kiszállításra pedig nem kell sokat várni: ha a rendelést 16 óráig leadják, akár másnap reggel, a kereskedő üzletnyitásakor – tehát reggel 6 órakor is – át lehet venni, és a legtipikusabb nappali szállítási mód esetén is a rendelést követő munkanapon – tehát 24 órán belül – megérkezik a rendelt alkatrész. 

Kramp_0633
fotó: Kramp

A kereskedelmi igazgató elmondta, alapvetően a kereskedők a partnereik, de a gazdákra tekintenek elsődleges vásárlóként. A helyi piacokon az értékesítésre, a marketingre és a vevőszolgálatra fókuszálnak, a raktározást és a logisztikát kizárólag a disztribúciós központjaikon keresztül szolgálják ki. 

2021 óta megtöbbszöröződött a Kramp Hungary aktív partnereinek száma, jelenleg már lényegesen több mint ezer kereskedő van a vásárlóik körében, ezzel nagyjából lefedik a hazai kereskedőket. Az a helyi stratégia, hogy akivel a magyar piacon együtt tudnak működni, azzal működjenek is együtt.

A mi erősségünk az utángyártott alkatrészek, ezért a nagy gépforgalmazókra se versenytársként, hanem partnerként tekintünk, hiszen a termékportfoliónk nem zavarja, hanem kiegészíti egymást

– emelte ki Bedekovits Csaba.

AI a készletgazdálkodásban és a termékinformációkban is

A magyar kereskedők szakértők, az alkatrészek területén óriási tudással rendelkeznek a gazdák igényeinek beazonosításában. A Kramp egyik versenyelőnye, hogy képes üzleti támogatást nyújtani az üzleti, például a készletkezelési folyamatokban. "A szektornak meg kell értenie, hogy az első lépés a háttérfolyamatok - pénzügyi, a raktári és a HR folyamatok - digitalizációja, a következő pedig a fő tevékenység digitalizációja, például egy jól működő webshop vagy a digitális kereskedelem bevezetése."

VAL_01036
fotó: Berecz Valter

Ezután következhet a mesterséges intelligencia alkalmazása, ami egy-két éven belül teljesen egyértelmű versenyelőnyt fog jelenteni, hiszen a használatával például sokkal jobb minőségű készletgazdálkodást lehet végezni, de a nagy mennyiségű termékek adminisztrációs kezelésében, a termékinformációk összegyűjtésében, rendezésében és a helyi nyelvre való lefordításában is megnőhet a szerepe. 

Összehangolt alkatrészvásárlási élmény

Magyarországon októberben kezdik el bevezetni a cég omnichannel modelljét, a folyamat várhatóan 6-8 hónapig tart. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy azt a tudásbázist, ami a Kramp-nál létezik, nyelvi korlátokon kívül meg tudják osztani. A felmerülő vásárlói kérdések a dedikált nemzetközi szakértőkhöz érkeznek majd, akik a nyelvi akadályokat a technológia segítségével leküzdve közvetlenül a kérdezőnek válaszolnak. Ez jelentős szintugrást jelent a vevőkiszolgálásban.

A fejlesztéseink elsősorban az ügyfelek igényei mentén zajlanak, fontosnak tartjuk, hogy az információk minél gyorsabban és költséghatékonyabban eljussanak a gazdálkodókhoz.

Emellett egy olyan szervezeti átalakítás zajlik, amely eredményeképp a vállalat nem országként, hanem klaszterenként - ami nemcsak földrajzi régiót jelent, hanem a földrajzi régión belül hasonlóan működő piacot is jelez - határozza meg a működési struktúráját, a logisztikai folyamatok további optimalizálása miatt. Az átalakítás egyik előnye, hogy a kollégák szakértelme és a tudás hatékony áramlása és megosztása – a klasszikus hierarchiákat alkalmazó vállalatoktól eltérően – elérhető és monetarizálható legyen a vevők részére. Az átalakításra való felkészülés már Bedekovits Csaba belepése óta zajlik Magyarországon, így a Kramp esetében is igaz, hogy a vezető filozófiája, a kollégák tudása és hozzáállása elengedhetetlen része a vállalat sikerének.

Fotók: Berecz Valter/Portfolio, Kramp

A cikk megjelenését a Kramp Hungary Kft. támogatta.

Címlapkép forrása: Portfolio

Kasza Elliott-tal

AT&T - elemzés

Három hónapja írtam róla, akkor abban reménykedtem, hogy menni fog fölfelé 28 dollárig. Ment is, na nem addig, és nem túl meredeken, de ma csinált egy +4%-os napot. Ránéztem a honlapjukra, ma

Kiszámoló

Így ne menj csődbe karácsonykor sem

Ezt a cikket 11 éve irtam, Levente kérte, hogy jelenjen meg újra, mert neki úgymond nagyon betalált a mondanivalója. Ezen ne múljon semmi. Nyakunkon a karácsony, az emberek mérgezett egerek módj

Holdblog

Zsiday Viktor: Mekkora kamat kell??

A gazdasági csúcsminiszter szereti hangoztatni, hogy alacsonyabb kamatszint kell Magyarországon, mert akkor nagyobb lesz a növekedés. Eközben azt is el szokták mondani a kormány tisztvise

Holdblog

Mi várhat 1700 milliárdnyi PMÁP-pénzre?

Nagyjából 1700 milliárd forint szabadul fel a PMÁP-ból jövőre, a teljes pénzügyi szektor erre az összegre utazik. De mit kezdenek a kisbefektetők a pénzzel, kiveszik... The post Mi várhat 1700

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Három nap alatt elesett egy kétmilliós nagyváros – Itt mégis mi történik?

Vezető modellező – Piaci kockázat

Vezető modellező – Piaci kockázat
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
hamburger