Miért nincs saját Revolutja a biztosítási piacnak? - Új szerepet kap a legismertebb magyar insurtech
Üzlet

Miért nincs saját Revolutja a biztosítási piacnak? - Új szerepet kap a legismertebb magyar insurtech

„Hazahozza” 2018-ban alapított nemzetközi insurtechét, a Cherrisket, és egy-két éven belül digitális transzformációt hajt végre első lépésként retail üzletágában a magyar Uniqa Biztosító. Bár a piaci pletykákban teljes joggal vetődött fel a Magyarországról való kivonulás lehetősége is, végül megtartja alapvető piacának, sőt ismét pilot országgá teszi hazánkat az osztrák biztosítócsoport, hogy aztán akár akvizíciókkal terjeszkedjen nálunk tovább.

Nincs a biztosítási piacnak Revolutja

5-10 éve még attól volt hangos a gazdasági sajtó, benne a Portfolio is, hogy miként a fintechek a bankszektort, az insurtechek a biztosítási szektort fogják letarolni néhány éven belül. Nemcsak egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani maguknak a piacot jelentő tortából, hanem magának a tortának a méretét is csökkentik az általuk diktált éles biztosításidíj-versennyel, amit hatékonysági előnyük, rugalmasságuk és innovációs képességük tesz lehetővé, a Revoluthoz hasonlóan határokon átívelő módon. Minél előbb felismeri ezt valaki, annál ellenállóbb és sikeresebb lehet – lehetett gondolni akkor.

Hasonló megfontolás alapján indult el 2018-ban a legismertebb magyar insurtech, a Cherrisk is

nem egy önálló startupként, hanem egy inkumbens piaci szereplő üzleti-technológiai laboratóriumaként. Az Uniqa Biztosító akkori és mai vezérigazgatójának, Kurtisz Krisztiánnak (címlapképünkön) az ötlete Németországban és Magyarországon ért el eredményeket amellett, hogy Csehországban és Szlovákiában is elindították pilot jelleggel:

  • a magyar gyakorlattal szemben döntően rendszeres díjas szerződésekre épülő, és a Covid idején is stabil német utasbiztosítási piacon az új szerzésekben 2-3% közötti piaci részesedést és 200 ezres szerződésszámot sikerült elérnie,
  • Magyarországon mintegy 50 ezer utas-, lakás, és balesetbiztosítási szerződést köt egy évben,
  • teljes díjbevétele az utóbbi években évi 6-8 milliárd forint között ingadozott (a magyar Uniqa Biztosító tavaly 100 milliárdos díjbevételt realizált).

A Cherrisk sok mindent megvalósított abból, amit a biztosítási piac Revolutjának nevezhetnénk, sok mindent viszont nem. A hatékony működés, az egyszerűségre és gyorsaságra épülő újszerű ügyfélélmény és az alacsony díj stimmel, a szélesebb termékpaletta és az 5-10 országra kiterjedő piaci jelenlét felépítéséhez azonban több tőkére és időre lett volna szüksége a Cherrisknek.

Az osztrák tulajdonos a külső befektetők bevonásának a lehetőségét is megvizsgálta, ám a magas befektetői hozamelvárások által megnehezített terepen végül egy másfajta folytatás mellett döntött: az Uniqa Group 2025-ben elinduló új ötéves stratégiai ciklusában

a Cherrisk a magyar piacra fókuszál majd, a retail üzletágban digitális transzformációt végrehajtó Uniqa Biztosító egyik brandjeként és tudás háttereként

- közölte a társaság sajtóeseményén Kurtisz Krisztián vezérigazgató. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az egyébként költséges (többek között nagyon magas közvetítői jutalékkal dolgozó) német piacot „elengedik”. A biztosítási szakember szerint tanulságos volt az elmúlt néhány év a Cherriskkel, többek között felismerték, hogy

  • tisztán Magyarországon működő adminisztrációval is kiválóan ki lehet szolgálni egy olyan nagy nyugati piacot is, mint Németország,
  • a biztosítási versenyben a felerősödött commodity jelleg miatt rendkívül erős az árverseny szerepe, így nem közvetlen brandépítéssel, hanem az árösszehasonlító oldalak első helyeire kerülve lehet nagy ügyfélbázist elérni (a Cherrisk a német check24.de kalkulátoroldalon tudott jelentős sikereket elérni).

Hogy azonban ez mégsem a Revolut kategóriája, azt magyarázza, hogy

  • az ügyfélinterakciók gyakorisága a biztosítási piacon messze elmarad a bankokétól,
  • a sokkal erősebb commodity jelleg miatt itt nagy az ár-összehasonlító oldalak jelentősége,
  • ahogy Kurtisz Krisztián fogalmazott, „a biztosítók szinte elvesztették ügyfeleiket”, ők valójában a közvetítőknél vannak, és ez már az új próbálkozások indulásánál eldönti növekedései esélyeiket.

Hogyan tovább, Uniqa?

Sok pletykát lehetett hallani az utóbbi években a magyar Uniqa Biztosító bizonytalan sorsáról, egészen addig elmenően, hogy elhagyná a magyar piacot. A pletykákat erősítette, hogy a különadók hatására

tavaly 3,3 milliárdos adózás utáni veszteséget szenvedett el a biztosító, igaz, az idei első félévben már sikerült pluszban zárnia.

Kurtisz Krisztiánnak nagy szerepe lehetett abban, hogy az osztrák felügyelőbizottság végül úgy döntött, Magyarország a biztosító alapvető piaca marad. Sőt, újra pilot country lesz a társaság számára Magyarország: míg korábban a corporate és retail üzletág szétválasztását most a digitális transzformációt kísérletezik ki elsőként a magyar piacon. A vezérigazgató szerint ez azt fogja jelenteni, hogy

  • a teljes társaságot elsőként a retail üzletágra fókuszálva digitalizálják,
  • ez a core folyamatok, az értékesítés és az ügyfélutak átalakulását egyaránt jelenti,
  • az Uniqa és a Cherrisk brandet is használják majd, más-más ügyfélszegmenseket megcélozva velük,
  • informatikai oldalon, ahol lehet, a Cherrisk rendszerét használják fel, és minden téren törekednek a cherriskes know how megőrzésére,
  • az összehasonlító oldalak és brókerek nagy hangsúlyt kapnak az értékesítésben,
  • partnereiket és mintegy 350 fős függő ügynöki hálózatukat is bevonják a digitalizációba, felülvizsgálva ezen kapcsolataikat,
  • a mesterséges intelligenciának (amit Kurtisz Krisztián szerint helyesebb ma még tanuló algoritmusnak nevezni) a klasszikus adminisztratív folyamatokban, az ügyfélkiszolgálásban, a fényképfelismerés révén a kárrendezésben, és elméletileg (bár a magyar piac nagyon kicsi hozzá) az ügyfélprofilozásban is hasznát vennék.

A vállalati biztosításokban dobogós, néhány szegmensben piacvezető az Uniqa Magyarországon, és most a retail területeken is piaci részesedést szeretnének növelni. Az expanzió érdekében a digitális transzformáció sikeres végrehajtását követően

biztosítóvásárlás is szóba jöhet Magyarországon

a társaság számára. A növekedést nagyban támogatná a biztosítókat terhelő különadók csökkentése is, hiszen például a nem-élet üzletágban ezek elviszik a díjbevételek egynegyedét, rendkívüli módon torzítva az egyes részpiacokat. A legszembetűnőbb ebből a szempontból a casco tevékenység, amelyben közép- és nagyvállalatok fordítanak hátat a flottabiztosításban a teljes magyar biztosítási piacnak irreálisan magas díjai miatt.

Kurtisz Krisztián szerint azonban most végre van remény, hogy a biztosítási szektor, egy hatékonyabb kommunikációt folytasson a törvényalkotókkal. A Magyar Biztosítók Szövetségén keresztül egységes álláspontot képvisel a szakma a Nemzetgazdasági Minisztérium felé. Ahogy beszámoltunk róla, Nagy Márton miniszter már júliusban beszélt arról, hogy a bankokhoz hasonlóan a biztosítók is csökkenthetik extraprofitadójukat, ha több állampapírt vásárolnak. Ennek pontos mikéntjéről tett le egy javaslatot a MABISZ az NGM asztalára, a jogalkotó a jövő évi adószabályok novemberben várható véglegesítése során dönthet róla.

Kurtisz Krisztián
UNIQA Biztosító Zrt., vezérigazgató
A szakember 1998-ban a Providencia Biztosítónál kezdte pályafutását. 2005 és 2008 között a Groupama Biztosító Zrt. nem-életbiztosítási területéért felelős ügyvezető igazgatója volt. Ezt követően Orosz
Tovább
A szakember 1998-ban a Providencia Biztosítónál kezdte pályafutását. 2005 és 2008 között a Groupama Biztosító Zrt. nem-életbiztosítási területéért felelős ügyvezető igazgatója volt. Ezt követően Orosz Tovább

Címlapkép forrása: Portfolio

Ricardo

A szabadság irodalma

Változások az Ellenpropaganda oldalon; remek könyvek előkészületben; négy Rothbard cikk a fordításomban.

Holdblog

A személyes szorzónk

Modern korunkban sok lehetőségünk van személyiségünk kiteljesítésére, önérdekünk követésére. Ha ki akarunk tűnni mások közül, akkor ezekkel nem csak lehet, hanem szükséges is foglalkoz

Kasza Elliott-tal

Medtronic - elemzés

Végig pörgettem a blogon a Top10-es posztokat, vetettem egy pillantást azokra a részvényekre, amik valamikor fennakadtak a hálómon, de nem néztem meg őket alaposabban. Az egyik ilyen volt a Medtro

ChikansPlanet

A farm, ahol élni fogunk

Az éghajlatváltozásra, a népességnövekedésre és a városiasodásra egyszerre adhat választ a vertikális kertészet, azaz a növények többszintes, beltéri termesztése.

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Csatába indult az elit Viharhadtest – Most aztán komoly ellenfélre talált Ukrajna?
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
LNG tankerhajó