Nincs a biztosítási piacnak Revolutja
5-10 éve még attól volt hangos a gazdasági sajtó, benne a Portfolio is, hogy miként a fintechek a bankszektort, az insurtechek a biztosítási szektort fogják letarolni néhány éven belül. Nemcsak egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani maguknak a piacot jelentő tortából, hanem magának a tortának a méretét is csökkentik az általuk diktált éles biztosításidíj-versennyel, amit hatékonysági előnyük, rugalmasságuk és innovációs képességük tesz lehetővé, a Revoluthoz hasonlóan határokon átívelő módon. Minél előbb felismeri ezt valaki, annál ellenállóbb és sikeresebb lehet – lehetett gondolni akkor.
Hasonló megfontolás alapján indult el 2018-ban a legismertebb magyar insurtech, a Cherrisk is
nem egy önálló startupként, hanem egy inkumbens piaci szereplő üzleti-technológiai laboratóriumaként. Az Uniqa Biztosító akkori és mai vezérigazgatójának, Kurtisz Krisztiánnak (címlapképünkön) az ötlete Németországban és Magyarországon ért el eredményeket amellett, hogy Csehországban és Szlovákiában is elindították pilot jelleggel:
- a magyar gyakorlattal szemben döntően rendszeres díjas szerződésekre épülő, és a Covid idején is stabil német utasbiztosítási piacon az új szerzésekben 2-3% közötti piaci részesedést és 200 ezres szerződésszámot sikerült elérnie,
- Magyarországon mintegy 50 ezer utas-, lakás, és balesetbiztosítási szerződést köt egy évben,
- teljes díjbevétele az utóbbi években évi 6-8 milliárd forint között ingadozott (a magyar Uniqa Biztosító tavaly 100 milliárdos díjbevételt realizált).
A Cherrisk sok mindent megvalósított abból, amit a biztosítási piac Revolutjának nevezhetnénk, sok mindent viszont nem. A hatékony működés, az egyszerűségre és gyorsaságra épülő újszerű ügyfélélmény és az alacsony díj stimmel, a szélesebb termékpaletta és az 5-10 országra kiterjedő piaci jelenlét felépítéséhez azonban több tőkére és időre lett volna szüksége a Cherrisknek.
Az osztrák tulajdonos a külső befektetők bevonásának a lehetőségét is megvizsgálta, ám a magas befektetői hozamelvárások által megnehezített terepen végül egy másfajta folytatás mellett döntött: az Uniqa Group 2025-ben elinduló új ötéves stratégiai ciklusában
a Cherrisk a magyar piacra fókuszál majd, a retail üzletágban digitális transzformációt végrehajtó Uniqa Biztosító egyik brandjeként és tudás háttereként
- közölte a társaság sajtóeseményén Kurtisz Krisztián vezérigazgató. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az egyébként költséges (többek között nagyon magas közvetítői jutalékkal dolgozó) német piacot „elengedik”. A biztosítási szakember szerint tanulságos volt az elmúlt néhány év a Cherriskkel, többek között felismerték, hogy
- tisztán Magyarországon működő adminisztrációval is kiválóan ki lehet szolgálni egy olyan nagy nyugati piacot is, mint Németország,
- a biztosítási versenyben a felerősödött commodity jelleg miatt rendkívül erős az árverseny szerepe, így nem közvetlen brandépítéssel, hanem az árösszehasonlító oldalak első helyeire kerülve lehet nagy ügyfélbázist elérni (a Cherrisk a német check24.de kalkulátoroldalon tudott jelentős sikereket elérni).
Hogy azonban ez mégsem a Revolut kategóriája, azt magyarázza, hogy
- az ügyfélinterakciók gyakorisága a biztosítási piacon messze elmarad a bankokétól,
- a sokkal erősebb commodity jelleg miatt itt nagy az ár-összehasonlító oldalak jelentősége,
- ahogy Kurtisz Krisztián fogalmazott, „a biztosítók szinte elvesztették ügyfeleiket”, ők valójában a közvetítőknél vannak, és ez már az új próbálkozások indulásánál eldönti növekedései esélyeiket.
Hogyan tovább, Uniqa?
Sok pletykát lehetett hallani az utóbbi években a magyar Uniqa Biztosító bizonytalan sorsáról, egészen addig elmenően, hogy elhagyná a magyar piacot. A pletykákat erősítette, hogy a különadók hatására
tavaly 3,3 milliárdos adózás utáni veszteséget szenvedett el a biztosító, igaz, az idei első félévben már sikerült pluszban zárnia.
Kurtisz Krisztiánnak nagy szerepe lehetett abban, hogy az osztrák felügyelőbizottság végül úgy döntött, Magyarország a biztosító alapvető piaca marad. Sőt, újra pilot country lesz a társaság számára Magyarország: míg korábban a corporate és retail üzletág szétválasztását most a digitális transzformációt kísérletezik ki elsőként a magyar piacon. A vezérigazgató szerint ez azt fogja jelenteni, hogy
- a teljes társaságot elsőként a retail üzletágra fókuszálva digitalizálják,
- ez a core folyamatok, az értékesítés és az ügyfélutak átalakulását egyaránt jelenti,
- az Uniqa és a Cherrisk brandet is használják majd, más-más ügyfélszegmenseket megcélozva velük,
- informatikai oldalon, ahol lehet, a Cherrisk rendszerét használják fel, és minden téren törekednek a cherriskes know how megőrzésére,
- az összehasonlító oldalak és brókerek nagy hangsúlyt kapnak az értékesítésben,
- partnereiket és mintegy 350 fős függő ügynöki hálózatukat is bevonják a digitalizációba, felülvizsgálva ezen kapcsolataikat,
- a mesterséges intelligenciának (amit Kurtisz Krisztián szerint helyesebb ma még tanuló algoritmusnak nevezni) a klasszikus adminisztratív folyamatokban, az ügyfélkiszolgálásban, a fényképfelismerés révén a kárrendezésben, és elméletileg (bár a magyar piac nagyon kicsi hozzá) az ügyfélprofilozásban is hasznát vennék.
A vállalati biztosításokban dobogós, néhány szegmensben piacvezető az Uniqa Magyarországon, és most a retail területeken is piaci részesedést szeretnének növelni. Az expanzió érdekében a digitális transzformáció sikeres végrehajtását követően
biztosítóvásárlás is szóba jöhet Magyarországon
a társaság számára. A növekedést nagyban támogatná a biztosítókat terhelő különadók csökkentése is, hiszen például a nem-élet üzletágban ezek elviszik a díjbevételek egynegyedét, rendkívüli módon torzítva az egyes részpiacokat. A legszembetűnőbb ebből a szempontból a casco tevékenység, amelyben közép- és nagyvállalatok fordítanak hátat a flottabiztosításban a teljes magyar biztosítási piacnak irreálisan magas díjai miatt.
Kurtisz Krisztián szerint azonban most végre van remény, hogy a biztosítási szektor, egy hatékonyabb kommunikációt folytasson a törvényalkotókkal. A Magyar Biztosítók Szövetségén keresztül egységes álláspontot képvisel a szakma a Nemzetgazdasági Minisztérium felé. Ahogy beszámoltunk róla, Nagy Márton miniszter már júliusban beszélt arról, hogy a bankokhoz hasonlóan a biztosítók is csökkenthetik extraprofitadójukat, ha több állampapírt vásárolnak. Ennek pontos mikéntjéről tett le egy javaslatot a MABISZ az NGM asztalára, a jogalkotó a jövő évi adószabályok novemberben várható véglegesítése során dönthet róla.
Címlapkép forrása: Portfolio