Miért nincs saját Revolutja a biztosítási piacnak? - Új szerepet kap a legismertebb magyar insurtech
Üzlet

Miért nincs saját Revolutja a biztosítási piacnak? - Új szerepet kap a legismertebb magyar insurtech

„Hazahozza” 2018-ban alapított nemzetközi insurtechét, a Cherrisket, és egy-két éven belül digitális transzformációt hajt végre első lépésként retail üzletágában a magyar Uniqa Biztosító. Bár a piaci pletykákban teljes joggal vetődött fel a Magyarországról való kivonulás lehetősége is, végül megtartja alapvető piacának, sőt ismét pilot országgá teszi hazánkat az osztrák biztosítócsoport, hogy aztán akár akvizíciókkal terjeszkedjen nálunk tovább.

Nincs a biztosítási piacnak Revolutja

5-10 éve még attól volt hangos a gazdasági sajtó, benne a Portfolio is, hogy miként a fintechek a bankszektort, az insurtechek a biztosítási szektort fogják letarolni néhány éven belül. Nemcsak egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani maguknak a piacot jelentő tortából, hanem magának a tortának a méretét is csökkentik az általuk diktált éles biztosításidíj-versennyel, amit hatékonysági előnyük, rugalmasságuk és innovációs képességük tesz lehetővé, a Revoluthoz hasonlóan határokon átívelő módon. Minél előbb felismeri ezt valaki, annál ellenállóbb és sikeresebb lehet – lehetett gondolni akkor.

Hasonló megfontolás alapján indult el 2018-ban a legismertebb magyar insurtech, a Cherrisk is

nem egy önálló startupként, hanem egy inkumbens piaci szereplő üzleti-technológiai laboratóriumaként. Az Uniqa Biztosító akkori és mai vezérigazgatójának, Kurtisz Krisztiánnak (címlapképünkön) az ötlete Németországban és Magyarországon ért el eredményeket amellett, hogy Csehországban és Szlovákiában is elindították pilot jelleggel:

  • a magyar gyakorlattal szemben döntően rendszeres díjas szerződésekre épülő, és a Covid idején is stabil német utasbiztosítási piacon az új szerzésekben 2-3% közötti piaci részesedést és 200 ezres szerződésszámot sikerült elérnie,
  • Magyarországon mintegy 50 ezer utas-, lakás, és balesetbiztosítási szerződést köt egy évben,
  • teljes díjbevétele az utóbbi években évi 6-8 milliárd forint között ingadozott (a magyar Uniqa Biztosító tavaly 100 milliárdos díjbevételt realizált).

A Cherrisk sok mindent megvalósított abból, amit a biztosítási piac Revolutjának nevezhetnénk, sok mindent viszont nem. A hatékony működés, az egyszerűségre és gyorsaságra épülő újszerű ügyfélélmény és az alacsony díj stimmel, a szélesebb termékpaletta és az 5-10 országra kiterjedő piaci jelenlét felépítéséhez azonban több tőkére és időre lett volna szüksége a Cherrisknek.

Az osztrák tulajdonos a külső befektetők bevonásának a lehetőségét is megvizsgálta, ám a magas befektetői hozamelvárások által megnehezített terepen végül egy másfajta folytatás mellett döntött: az Uniqa Group 2025-ben elinduló új ötéves stratégiai ciklusában

a Cherrisk a magyar piacra fókuszál majd, a retail üzletágban digitális transzformációt végrehajtó Uniqa Biztosító egyik brandjeként és tudás háttereként

- közölte a társaság sajtóeseményén Kurtisz Krisztián vezérigazgató. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az egyébként költséges (többek között nagyon magas közvetítői jutalékkal dolgozó) német piacot „elengedik”. A biztosítási szakember szerint tanulságos volt az elmúlt néhány év a Cherriskkel, többek között felismerték, hogy

  • tisztán Magyarországon működő adminisztrációval is kiválóan ki lehet szolgálni egy olyan nagy nyugati piacot is, mint Németország,
  • a biztosítási versenyben a felerősödött commodity jelleg miatt rendkívül erős az árverseny szerepe, így nem közvetlen brandépítéssel, hanem az árösszehasonlító oldalak első helyeire kerülve lehet nagy ügyfélbázist elérni (a Cherrisk a német check24.de kalkulátoroldalon tudott jelentős sikereket elérni).

Hogy azonban ez mégsem a Revolut kategóriája, azt magyarázza, hogy

  • az ügyfélinterakciók gyakorisága a biztosítási piacon messze elmarad a bankokétól,
  • a sokkal erősebb commodity jelleg miatt itt nagy az ár-összehasonlító oldalak jelentősége,
  • ahogy Kurtisz Krisztián fogalmazott, „a biztosítók szinte elvesztették ügyfeleiket”, ők valójában a közvetítőknél vannak, és ez már az új próbálkozások indulásánál eldönti növekedései esélyeiket.

Hogyan tovább, Uniqa?

Sok pletykát lehetett hallani az utóbbi években a magyar Uniqa Biztosító bizonytalan sorsáról, egészen addig elmenően, hogy elhagyná a magyar piacot. A pletykákat erősítette, hogy a különadók hatására

tavaly 3,3 milliárdos adózás utáni veszteséget szenvedett el a biztosító, igaz, az idei első félévben már sikerült pluszban zárnia.

Kurtisz Krisztiánnak nagy szerepe lehetett abban, hogy az osztrák felügyelőbizottság végül úgy döntött, Magyarország a biztosító alapvető piaca marad. Sőt, újra pilot country lesz a társaság számára Magyarország: míg korábban a corporate és retail üzletág szétválasztását most a digitális transzformációt kísérletezik ki elsőként a magyar piacon. A vezérigazgató szerint ez azt fogja jelenteni, hogy

  • a teljes társaságot elsőként a retail üzletágra fókuszálva digitalizálják,
  • ez a core folyamatok, az értékesítés és az ügyfélutak átalakulását egyaránt jelenti,
  • az Uniqa és a Cherrisk brandet is használják majd, más-más ügyfélszegmenseket megcélozva velük,
  • informatikai oldalon, ahol lehet, a Cherrisk rendszerét használják fel, és minden téren törekednek a cherriskes know how megőrzésére,
  • az összehasonlító oldalak és brókerek nagy hangsúlyt kapnak az értékesítésben,
  • partnereiket és mintegy 350 fős függő ügynöki hálózatukat is bevonják a digitalizációba, felülvizsgálva ezen kapcsolataikat,
  • a mesterséges intelligenciának (amit Kurtisz Krisztián szerint helyesebb ma még tanuló algoritmusnak nevezni) a klasszikus adminisztratív folyamatokban, az ügyfélkiszolgálásban, a fényképfelismerés révén a kárrendezésben, és elméletileg (bár a magyar piac nagyon kicsi hozzá) az ügyfélprofilozásban is hasznát vennék.

A vállalati biztosításokban dobogós, néhány szegmensben piacvezető az Uniqa Magyarországon, és most a retail területeken is piaci részesedést szeretnének növelni. Az expanzió érdekében a digitális transzformáció sikeres végrehajtását követően

biztosítóvásárlás is szóba jöhet Magyarországon

a társaság számára. A növekedést nagyban támogatná a biztosítókat terhelő különadók csökkentése is, hiszen például a nem-élet üzletágban ezek elviszik a díjbevételek egynegyedét, rendkívüli módon torzítva az egyes részpiacokat. A legszembetűnőbb ebből a szempontból a casco tevékenység, amelyben közép- és nagyvállalatok fordítanak hátat a flottabiztosításban a teljes magyar biztosítási piacnak irreálisan magas díjai miatt.

Kurtisz Krisztián szerint azonban most végre van remény, hogy a biztosítási szektor, egy hatékonyabb kommunikációt folytasson a törvényalkotókkal. A Magyar Biztosítók Szövetségén keresztül egységes álláspontot képvisel a szakma a Nemzetgazdasági Minisztérium felé. Ahogy beszámoltunk róla, Nagy Márton miniszter már júliusban beszélt arról, hogy a bankokhoz hasonlóan a biztosítók is csökkenthetik extraprofitadójukat, ha több állampapírt vásárolnak. Ennek pontos mikéntjéről tett le egy javaslatot a MABISZ az NGM asztalára, a jogalkotó a jövő évi adószabályok novemberben várható véglegesítése során dönthet róla.

Kurtisz Krisztián
UNIQA Biztosító Zrt., vezérigazgató
A szakember 1998-ban a Providencia Biztosítónál kezdte pályafutását. 2005 és 2008 között a Groupama Biztosító Zrt. nem-életbiztosítási területéért felelős ügyvezető igazgatója volt. Ezt követően Orosz
Tovább
A szakember 1998-ban a Providencia Biztosítónál kezdte pályafutását. 2005 és 2008 között a Groupama Biztosító Zrt. nem-életbiztosítási területéért felelős ügyvezető igazgatója volt. Ezt követően Orosz Tovább

Címlapkép forrása: Portfolio

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hoppá: jönnek az új bónusz állampapírok, ennek sokan nem fognak örülni!
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Portfolio-MAGE Automotive Industry 2025
2025. március 26.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
GettyImages-2149539501-digitális-etika-fejlesztés-igazságügy-innováció-jog-kutatás-mesterséges-intelligencia-szabályozás-technológia