
Az EPR részleteit megismerve mindenki hamar belátta, hogy a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere jóval bonyolultabb a termékdíj kezelésnél, nagyobb adminisztrációt és felkészültséget megkövetelő feladat, és nem utolsó sorban a vállalatoknak jelentősen nagyobb fizetési kötelezettséget jelentő rendszer.
A kereskedő és a gyártó cégek esetében, most már teljesen egyértelműen látszik hogy szinte minden cég érintett az EPR kötelezettségekkel, ugyanakkor jelentős részük ennek nincs tudatában, vagy ha igen, akkor nem akar ezzel a kérdéssel foglalkozni.
EPR regisztráció és adatszolgáltatás tapasztalatai
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a cégek jelentős része az utolsó pillanatokra hagyta az EPR rendszer szabályainak abszolválását, így 2023 utolsó negyedévében már EPR lázban égett az ország, az első bevallások októberben meg is történtek.
A NAV és a MOHU statisztikákból hamar kiderült, hogy az érintett társaságok jelentős része nem, vagy csak késve tudott eleget tenni a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségeknek. Az is általános tapasztalat, hogy az adatszolgáltatás során számtalan olyan kérdéssel találkoztak a cégek, amire nem volt válasz.
Bár mind a felelős minisztérium, mind a MOHU igyekezett válaszolni a felvetett kérdésekre, de azok száma a gyors és hatékony kezelést szinte lehetetlenné tette.
Ráadásul a jogalkotó azt az irracionális döntést hozta, hogy a termékdíj és az EPR kötelezettséget párhuzamosan kell a gazdálkodóknak teljesíteni, ami nem várt értelmezési és gyakorlati kérdéseket vetett fel. Egy részük megválaszolásához a hatóságnak hosszan tartó egyeztetést kellett lefolytatnia, melynek eredménye nem minden esetben vezetett közös álláspont kialakításához.
EPR rendszer fejlődése
Mint minden új kötelezettség az EPR is egy folyamatos fejlődésen ment keresztül az elmúlt évben, melyet a gyakorlat és a gyakorlat által felvetett kérdések determináltak. Éppen ebből adódóan a szabályozás gyakran változott, nehezen követhető módon és számtalan kérdést nem a jogszabály rendelkezései, hanem az értelmező minisztériumi és hatósági állásfoglalások válaszoltak meg.
Az egymást követő bevallási időszakok álláspontom szerint egyre jobb eredményeket hoznak abból a szempontból, hogy
egyre több cég jutott el arra a pontra, hogy mostanra eleget tud tenni a közel egy évvel ezelőtti határidejű regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségnek.
De mindenesetre a jobb később, mint soha elvet követve, eljöhet egyszer az a pont, amikor kijelenthetjük, hogy minden olyan vállalat, aki szeretné az EPR kötelezettségeit teljesíteni, az meg is tudja ezt valósítani, mert ennek minden feltétele adott lesz.
Ellentmondások az EPR rendszerben
Ez a pont azonban nem a közeljövőben lesz, ugyanis még mindig vannak olyan ellentmondások a rendszerben, melyek a modern hulladékgazdálkodás alapelveit is figyelembe véve nem tisztázottak.
A legnagyobb kérdés, hogy mi lesz a sorsa az EPR megjelenésével jelentős mértékben beszűkült termékdíj-kötelezettségnek?
EPR és KVTD párhuzamosan? Miért, meddig?
A jelenlegi rendszert vizsgálva minden érintett gazdálkodóban felmerül a kérdés: hogy mi indokolja azt, hogy az EPR-ben és a termékdíjban is érintett azonos termékáramok esetében, a fizetési kötelezettség felmerülése nélkül, a körforgásos termékekről termékdíj bevallást és EPR adatszolgáltatást egyaránt tenni kell és ráadásul azonos időpontban? Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy pl. a gumiabroncsot gyártó és forgalmazó cég, a termékről a negyedévet követő hónap 20-áig a NAV felé termékdíj bevallásában ugyanazokat az adatokat tünteti fel, mint amit a Hulladékgazdálkodási hatóság részére azonos időtartamra és időpontban köteles bevallani az EPR tekintetében.
Kevésbé lehet a fenti kötelezettségeknek értelmes indokát adni, de a jó hír az, hogy díjfizetési kötelezettség a két adatszolgáltatás során csak egyszer merül föl, ugyanis a termékdíjból levonható az EPR díj. Ez a matematikai művelet sem tartogat nagy meglepetéseket, ugyanis az EPR díj minden termék esetében magasabb, mint az azt terhelő termékdíj. A jelenlegi rendszerből adódóan tehát, az EPR megjelenésével a párhuzamosan életben maradt termékdíj bevallások jelentős része 0 forint díjtétellel történik.
Van néhány termékáram, ahol nincs átfedés az EPR és termékdíj kötelezettséget illetően, de ez jelenleg a 10 termékáramot vizsgálva mindössze háromra igaz.
A környezetvédelmi termékdíj (KVTD) további sorsa
Az EPR megjelenésével eldöntendő kérdéssé vált az, hogy mi lesz a termékdíj jövője, ugyanis jelenlegi formájában a korábbi állami bevételnek a töredéke folyik be a költségvetésbe. Ez a KVTD díjbevétel arra sem biztos, hogy elegendő, hogy fedezze a beszedésével, ellenőrzésével és kezelésével kapcsolatos hatósági költségeket.
Más szempontból is kérdéses a termékdíj létjogosultsága, ugyanis esetleges fenntartása semmiképpen sem szolgálhatja azokat a célokat, melyek teljesítésére az EPR bevezetésre került. Ráadásul árnyalja a képet a hulladékgazdálkodás legújabb üdvöskéje a DRS, azaz a Kötelező Visszaváltási Rendszer bevezetése.
Elképzelhető egy olyan irány, amely a termékdíjat átalakítja egy klasszikusan adók módjára szedendő díjjá, (egyfajta green tax), de akkor ennek az adónak meg kell találni a megfelelő helyét és szerepét az adórendszerünkben.
EPR és KVTD más jogalkotónál
Árnyalja a képet az is, hogy míg az EPR a hulladékgazdálkodás területére tartozó kötelezettség, és gazdája az Energiaügyi Minisztérium, kezelője pedig a MOHU mint koncesszor, addig a termékdíj a NAV felügyelete alatt álló, kvázi költségvetési bevétel.
Ez a kettő egymástól jelentősen eltérő terület, más jogalkotási és jogértelmezési szokásokkal, mely körülménynek kihatása volt a kötelezettségek bevezetésére, a rendszer kialakítására, valamint a felmerülő kérdések tisztázására.
Megfelelő EPR szakemberek hiánya
Az EPR kötelezettségek teljesítésének göröngyös útján a vállalatok segítségére azok a tanácsadók siettek, akik eddig termékdíjjal mint „kvázi adóval” foglalkoztak. Emellett természetesen jelen vannak a hulladékgazdálkodás területén tevékenykedő tanácsadók is, akik azonban eddig termékdíjjal kevésbé foglalkoztak.
A kis és középvállalkozások esetében a termékdíjat legtöbbször a könyvelő kezelte, azonban megítélésem szerint a könyvelői felkészültség azonban ebben a speciális kérdésben gyakran nem volt elegendő a szakszerű termékdíj kezeléshez.
A termékek vámtarifás besorolásának ismerete, valamint a hulladékgazdálkodás és a csomagolási rendelet ismerete ugyanis elengedhetetlen kelléke kellett volna legyen a termékdíj kötelezettség szakszerű teljesítésének.
Az EPR megjelenésével sokan rutinból úgy gondolták, hogy ezt a kérdést is megoldja majd a könyvelő vagy a gazdasági területért felelős személy. Azonban hamar kiderült, hogy az EPR kezelése megkívánja a termékdíjhoz szükséges ismeretek mellett a hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogszabályok, köztük az egyes hulladékokra vonatkozó rendeletek részletes ismeretét is.
Sok vállalat még mindig nem teljesíti az EPR kötelezettségét
Az adatokból az látszik, hogy az EPR adatszolgáltatás indulásának egy éves évfordulóján egyértelműen kijelenthető, hogy még mindig sok olyan gazdálkodó van, aki nem vagy nem megfelelően teljesíti az EPR kötelezettségeket, sokan az EPR helyett még mindig termékdíjat fizetnek.
Tekintettel arra, hogy a MOHU mint koncesszor egy gazdálkodó szervezet, akinek az az érdeke, hogy a koncesszió formájában megnyert tevékenységet gazdaságosan végezze, azaz legalább annyit, de inkább többet kapjon az EPR díjból, mint amibe a koncesszió keretében elvállalt tevékenysége kerül. Ez pedig másként nem megy, csak úgy, ha sikerül minden kötelezettet valamilyen módon rávenni arra, hogy tegyen eleget a fizetési kötelezettségének. Ennek a hatékony eszköze pedig az ellenőrzés és a szankciók alkalmazása lesz előbb, vagy utóbb.
Az EPR rendszer szankciói
Az Kiterjesztett gyártói felelősség rendszere olyan szankciókat ismer, melyek hatékonyak lehetnek a potyautasokkal szemben, ugyanis a jogszabály azt is lehetővé teszi, hogy a nem fizető gazdálkodó esetében a termék forgalmazása is blokkolható.
Az EPR kötelezettség ellenőrzése kapcsán sokan azon a véleményen vannak, hogy az ellenőrzésre nincs humán erőforrása a hatóságnak. Ez azonban a legnagyobb tévedés az EPR vonatkozásában! A jogalkotó első dolga volt annak a jogi lehetőségét megteremteni, hogy a hatóságok – köztük a hulladékgazdálkodási hatóság és a NAV – minden adatot egymás rendelkezésére bocsáthassanak a hatékony ellenőrzések érdekében.
Az adatcserén túl akár arra is van lehetőség, hogy az EPR díj hatékony beszedése érdekében a MOHU a NAV-tól kérjen ellenőröket a feladat ellátása érdekében.
A MOHU nem hatóság, nincs joga ellenőrizni a gazdálkodókat, de a fenti megoldással ez a kérdés is áthidalhatóvá vált. Amennyiben valakiben kérdések merülnek fel a vázolt ellenőrzési megoldás jogszerűsége vonatkozásában, az nem a véletlen műve, tekintettel arra, hogy a MOHU egy gazdasági társaság, míg a segítségére siető pénzügyőrök állami alkalmazottak.
Az nem volt kérdéses eddig sem, hogy kevés olyan adat van, amire a NAV-nak nincs rálátása. Amennyiben ez az adatállomány másnak is átadható, márpedig az EPR szabályozás ezt lehetővé teszi, akkor van mitől tartani egy EPR ellenőrzés során! Az EPR jövőjét vizsgálva nem az a kérdés, hogy eljön-e az ideje a kötelezettség ellenőrzésének, hanem csak az, hogy mikor és milyen módon fog az megtörténni.
Szerző: dr. Falcsik István
Vám-, jövedéki és hulladékgazdálkodási tanácsadás, üzletágvezető, RSM
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Még a magyar gazdagok pénzét kezelők se számítottak arra, ami történt
Ráadásul éveken keresztül ez ment.
Alaposan megütötték az amerikai tőzsdéket, közben új csúcsra ment az arany
Működnek a büntetővámok.
Kiszivárgott Amerika titkos terve, példátlan változás állt be kedd óta - Háborús híreink pénteken
Cikkünk folyamatosan frissül.
Zelenszkij kijelentette: hajlandóak tárgyalni az oroszokkal, de Vlagyimir Putyinnal nem
Szerinte Putyin fél közvetlenül vele tárgyalni.
Nagy európai műholdcég jöhet létre, már egyeztetnek az iparági nagyvállalatok
Az Airbus is benne lehet.
Drágulás jön a budapesti tömegközlekedésben - Kiderült, mire fordítja a plusz forrást a BKK
Emelkednek a jegyárak, a bérletek ára változatlan marad.
Perlusz László: újratárgyalhatják a minimálbér-emeléseket a kormánnyal
A hároméves bérmegállapodás borulhat.
Nálatok laknak-e állatok?
Denevérek és mosómedvék - egészen meglepő fajok lesznek egyre gyakoribb vendégek a városokban és külvárosokban. A világ eltérő pontjain tapasztalható jelenség nem új,
Gauder Milán nem hajótörött! (2. rész)
Móricz Dániellel a magyar kötvénypiaci ársapkáról, Gauder Milánnal meg Afrikáról, színházgazdaságról és oktatásról beszélgettünk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még
Ingyenes Födémszigetelés és a HEM Rendszer: Hogyan Használhatod Ki Az Otthonfelújítási Támogatásokat?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ingyenes Födémszigetelés és a HEM Rendszer: Hogyan Használhatod Ki Az Otthonfelújítási Támogatásokat? A lakásfelújítási támogatások sok család
Mennyivel támogattad tavaly a kleptokráciát?
Az adóbevallási szezon közeledtével remélhetőleg sokan reflektálnak arra, hogy mennyi pénzt vesz el tőlük az állam. Ugyan nem szeretek adózni, de úgy gondolom, a befizetett adó egy részének
Az RSM Hungary és a Credit Management Group egyesíti ESG üzletágát
A Credit Management Group, az egyik legjelentősebb hazai független ESG tanácsadó cég és az RSM közös cégben egyesíti ESG üzletáguk szolgáltatásait. Az RSM ESG Solution Kft.-ben az RSM Hungary
Fejlődj, bővíts, korszerűsíts! - Új támogatás mikro- és kisvállalkozásoknak
A versenyképesség megőrzése és növelése kulcsfontosságú minden vállalkozás számára. A technológiai fejlődés és a modernizáció ma már elengedhetetlen feltétele a hosszú távú sikernek
SPB: Jelentős átrendeződések várhatóak az amerikai kiskereskedelmi szektorban
Továbbra is komoly kockázati tényezők vannak jelen a kínai gazdaságban, de az ösztönző csomagok hatása rövid távon mindenképpen pozitív lehet. Az év első két hónapjában rekordteljesítm
Ingyenmunka a tudományban
A tudományos közösség rá van kényszerítve arra, hogy a kiadók által működtetett szakfolyóiratokban publikáljon. Ez a függőség komoly visszaélésekhez és torzulásokhoz vezet. The post In


- Itt van Orbán Viktor bejelentése: minden kistelepülésen élőt érint
- Figyelmeztet a Bizottság: Magyarország olyan adóssághegyen ül, amit nehéz lesz legyűrni
- Újra elszabadul az infláció – minden borul a lakossági állampapírok piacán?
- Összeomlott a Tesla Európában
- Adómentessé válnak a magyar anyák – Itt a kegyelemdöfés a nyugdíjpénzeknek?
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Muszlim piacra is jut magyar bárány, itthon viszont alig keresik
Sok ínyenc a bárány fejét akarja, sőt igazi különlegességnek számít az állat szeme is.
Héja vagy galamb az MNB? Mi történik?
Virovácz Péter a Checklist vendége volt.
Letartóztatták Erdogan legfőbb kihívóját – De miért éppen most?
Mi történik Törökországban?
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen