Sorozatunk harmadik részének vendége volt Kiss Katalin, a Menedzserszövetség és a Volkswagen 2022. évi közös Kék Innovációs Különdíj kitüntetettje, a MAM-Hungária Kft. ügyvezetője, a MAM vállalatcsoport gyártási vezérigazgatója, és Jamniczky Zsolt, a Menedzserszövetség és a Linde Gáz Magyarország Zrt. 2022. évi közös Év Menedzsere a Környezettudatos Gazdaságért Különdíj kitüntetettje, az E.ON Hungária Csoport vezérigazgató-helyettese.
Kiss Katalin szinte az indulástól kezdve jelen van a babatermékeket gyártó MAM vállalatcsoport életében. Vezetése alatt nőtte ki magát az eleinte 8 fős cég nagyvállalattá, vált 5 kontinens több országában is piacvezető márkává. 2020-ban gyártási vezérigazgatóvá választották, azóta az ázsiai gyártóüzemek munkáját is ő irányítja, az ellátási lánc és minőségirányítás folyamatait globális szinten ő felügyeli.
Jamniczky Zsolt dolgozott a Magyar Országgyűlés külkapcsolati irodájának tanácsadójaként, majd több európai nagyvárosban töltött be vállalati ügyekért felelős területeken vezető pozíciókat, mielőtt 2007-ben az E.ON Hungáriához csatlakozott. 2016-ban nevezték ki ügyfélmegoldásokért felelős vezérigazgatónak. Nevéhez fűződik többek között országszerte több száz elektromosautó-töltőállomás üzembe helyezése, illetve Európa legnagyobb, tetőn kialakított napelemparkja.
A teljes beszélgetés a videóra kattintva nézhető meg. A díjazottakkal, Kiss Katalinnal és Jamniczky Zsolttal Bombera Krisztina beszélgetett. Felteszik kérdéseiket a díjak átadói is: Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója, és Papp Zoltán, a Porsche Hungária Zrt. Volkswagen PKW márkaigazgatója.
Az interjú során a díjazottak arra keresték a választ, hogy hogyan valósítható meg az innováció és a vállalati fejlődés környezetbarát módon. Szóba került Magyarország fenntarthatósági helyzete és a mesterséges intelligencia munkaerőpiacra gyakorolt hatása is.
Kiss Katalin úgy látja, hogy a fenntarthatóságra való törekvés nemcsak velejárója, hanem célja is lehet a vállalati növekedésnek, olyan időkben például, amikor külső tényezők hatására a sales-növekedés nem érhető el. Figyelmeztet azonban, hogy jelenleg nagyon sok a nem fenntartható innováció, illetve a látszatfenntarthatóság. A külső (jogszabályi, fogyasztók felől érkező) nyomást hasznosnak tartja, mert hatékony, gyors lefolyású változásokat lehet ezáltal eszközölni, viszont a belső nyomást, a vállalati igényt tartja az irányváltás kulcsának, hiába jelent kockázatosabb és lassabb fejlődést.
Jamniczky Zsolttal egyetértenek abban, hogy nagyon fontos a fogyasztókkal való együttműködés, meghallani az igényeket, és igyekezni megvalósítani, még akkor is, ha minden igényt nem lehet kielégíteni. Szerinte az a fontos, hogy „legyen egy esthajnalcsillag”, egy cél, amelyet mind a vállalati dolgozók, mind a fogyasztók magukénak éreznek.
Magyarország fenntarthatósági helyzetét Kiss nem tartja jónak, pozitív példaként említi az ázsiai mentalitást. Jamniczky szerint egyáltalán nem tragikus a helyzet, jelenlegi mutatóinkkal a „feltörekvő innovátorok” közé tartozunk. Abban egyetértenek mindketten, hogy a mostani helyzet hamarosan zöldebb irányba fog elmozdulni a munkaerőpiacra a 20-as éveiben járó korosztály hatására, akik mind fogyasztóként, mind munkavállalóként elsődleges szempontnak tartják, hogy egy vállalat minél környezetbarátabb módon működjön.
A mesterséges intelligencia kapcsán mindketten azon az állásponton vannak, hogy az ezzel kapcsolatos félelmek túlzóak, adatkezelésben olyan lehetőségeket nyit meg az AI, amit humán munkaerő nem tud produkálni, a munkahelyek elvesztése kapcsán pedig Kiss azzal érvel, hogy amennyi pozíciót veszítünk a robotizáció által, annyi újat is nyerünk vele.
A jövő vezetőinek Kiss Katalin az élethosszig tartó tanulásra, Jamniczky Zsolt pedig a fókuszáltságra hívja fel a figyelmét.
Címlapkép forrása: Portfolio
Az Év Menedzsere Díjak médiatámogatója a Portfolio.