EPR díj: Jelentős emelkedés az KVDT-hez képest!
Azonos a csomagolószer és a csomagolás termékdíj és EPR kezelése, de míg a környezetvédelmi termékdíjban a papír és karton kilójáért 19 forintot kellett fizetni, addig az EPR-ben ez már 173 forint, a képernyők, monitorok 57 forintos környezetvédelmi termékdíj tétele helyett 362 forint EPR díjat kell majd fizetni.
Vannak azonban olyan termékáramok, ahol kisebb az emelkedés, mint például a nagygépek, ahol az 57 forint termékdíj tétel csak 124 forintra emelkedik az új rendszerbe. Ugyanakkor jelentős emelkedés tapasztalható a kisméretű számítástechnikai berendezések esetében is, ahol az 57 forintos termékdíj helyett 261 forint EPR díjjal kell kalkulálni.
A most publikált magas díjtételek magyarázata az lehet, hogy más az EPR és más volt a termékdíj kötelezettség elvi és gyakorlati alapja és célja.
Tekintettel arra, hogy az EPR kötelezettséggel érintett termékáramok jelentős mértékben lefedik a termékdíj fizetéssel érintett termékáramokat, tulajdonképpen a termékdíj fizetés szinte teljes mértékben megszűnik.
Környezetvédelmi termékdíj: nem szűnik meg a nyilvántartási kötelezettség
Nem szűnnek meg a fentiek ellenére azonban a KVDT szabályozás által előírt kötelezettségek, ugyanis annak ellenére, hogy egy termékáram után a jövőben nem környezetvédelmi termékdíjat hanem EPR terhet fogunk fizetni, az előbbivel kapcsolatos nyilvántartási, bevallási kötelezettség továbbra is élő adminisztratív kötelezettség marad a gazdálkodók számára.
Azonos termékáramok esetében az EPR és a termékdíj adminisztráció párhuzamosan él majd, várhatóan addig, amíg a termékdíj ki nem kopik a szabályozásból. Tekintettel arra, hogy az EPR díj minden termékáramban magasabb, az azonos termékáramok esetében felmerülő kettős díjfizetés elkerülése érdekében a termékdíjban alkalmazott matek leegyszerűsödött.
Mi történik a KVTD díjakkal?
A jogalkotó ugyanis a kettős fizetés elkerülése érdekében az azonos termékáramok esetében a termékdíjból levonni rendeli az EPR díjat és a fennmaradó termékdíj mértékét kell a költségvetésbe befizetni. A vázolt egyenleg azonban – mivel az EPR díj magasabb – azt eredményezi, hogy a költségvetésbe az azonos termékáramok esetében termékdíj nem fog befolyni.
EPR díj hatása a fogyasztói árakra
Az EPR díjakat vizsgálva nehéz megmondani, hogy a díjak a termékdíjhoz képest történő emelkedése milyen hatással lesz az érintett termékek fogyasztói árának emelésére, ugyanis nem mindegy, hogy egy termék vagy annak csomagolása érintett az EPR díjjal. Ráadásul az EPR hatás kummuláltan is jelentkezhet egy termék fogyasztói árában, ugyanis az azzal terhelt terméken csomagolás is van, amely szintén EPR díj fizetést eredményez.
Mindenesetre fogyasztóiár csökkenés semmi esetre sem várható, éppen ellenkezőleg amennyiben beépíti egy gazdálkodó a fizetendő kötelezettségét a termék árába akkor annak emelkednie kell.
A jelenleg megállapított díjak 2023 évre érvényesek, ugyanis a szabályozás szerint minden év végén közzéteszik a jövő évben aktuális díjtételeket, így a gazdálkodók erre felkészülhetnek.
Mi várható az új EPR rendszerben?
A puding próbája az evés, és ez a mondás nagyon igaz lehet az EPR rendszerre, valamint annak megállapított díjaira is. Várhatóan 2024 évre vonatkozó díj megállapítását az is befolyásolni fogja, hogy milyen mértékben sikerült minden érintett gazdálkodót bevonni a rendszerbe, és a befolyt díj mértéke milyen mértékben tud hozzájárulni a MOHU által felvállalt hulladékgazdálkodási feladatok ellátásához.
Amennyiben sok lesz a „potyautas” a rendszerben azaz, sok olyan gazdálkodó lesz aki nem tesz eleget a kötelezettségnek, és a rendszerben nem jelenik meg fizetőként annak ellenére, hogy érintett, akkor ennek a következő év díjának mértékén jelentősen látszani kell.
Mit kell tenni az EPR-díjfizetéssel érintett vállalatoknak?
Egy új rendszert mindig nagyon nehéz bevezetni, igaz ez szerintem az EPR rendszerre is. Ugyan a MOHU regisztrációs és OHH nyilvántartásba vételi határidők már leteltek, a kötelezettségek folyamatosan továbbra is teljesíthetőek, mindkét portálon.
Minden érintett gazdálkodónak érdeke, hogy megvizsgálja érintettségét az EPR rendszert illetően és amennyiben szükséges akkor tegyen eleget a MOHU regisztrációnak és az OHH nyilvántartásba vételi kötelezettségének.
Ugyanakkor tanácsadóként végigkövetve a rendszer bevezetésének folyamatát, és kezelve az ügyfelektől érkező megszámlálhatatlan kérdést, nem tartanám helyesnek azt, ha a regisztráció határidő utáni teljesítése bármilyen szankciót vonna maga után. Célszerű lett volna egy rövid ideig tartó szankciós moratórium meghirdetése, ugyanis a határidők feszesek voltak, és számtalan technikai és jogi kérdés merült fel melynek kezelése hol sikerült hol nem rövid időn belül.
Kiemelten fontos, hogy aki még nem regisztrált az minél előbb tegyen ennek eleget, ugyanis a nyilvántartás, majd a bevallás metodikájának kialakítása még hátralévő feladat, aminek nem könnyi eleget tenni, mert egyenlőre nem látni tisztán, hogy miként változik a termékíj korábban megszokott bevallási dokumentuma, és hogy miként fog kinézni az EPR bevallása. Az biztosan látható, hogy EPR díjat fizetni a MOHU részére az általa kibocsátott számla ellenében kell majd teljesíteni, előreláthatólag a harmadik negyedévet követő hónapban.
A kiterjesztett gyártó felelősség bevezetésének egy időszaka lezárulni látszik, a díjak ismeretében lehet számolni, kalkulálni. A termékdíj szabályozáshoz képest jelentősen szűkebb az optimalizáció lehetősége, de azért van bizonyos mértékű mozgástér, amit érdemes megvizsgálni szakember bevonásával.
Falcsik István
Hulladékgazdálkodási, és fenntarthatósági tanácsadás, üzletágvezető RSM Hungary
Címlapkép: Getty Images.