Húszból csupán egyetlen olyan honfitársunk van, akit teljes mértékben hidegen hagynak az üzletek különböző vevőcsalogató promóciói. A többség megpróbálja kihasználni a kedvezményeket, melyekkel némileg enyhíthetőek az áremelkedések hatásai.
A többség az azonnali kedvezményeket részesíti előnyben. Minden második személy gondolja úgy, hogy a hűségkártyás vásárlás esetén kapott árkedvezmények a legvonzóbb megoldások közé tartoznak – derült ki az Impetus Research 2023 januárjában, a 18 évnél idősebb lakosság körében készült online kérdőíves felméréséből.
Kiugróan sokan kedvelik azokat a lehetőségeket is, amelyek során a vásárlások után kapott pontokat és forintösszegeket a következő bevásárlásnál tudják érvényesíteni. A megkérdezettek 36%-a szavazta be ezt a kedvezményt a három legvonzóbb megoldás közé.
Szintén kiugróan népszerű a lejárathoz közeli élelmiszerek iránti érdeklődés, amely 34%-os eredménnyel került a harmadik helyre.
A vásárlás után járó azonnali pénzvisszatérítés, illetve adott termék vásárlása esetén árkedvezményt nyújtó kuponok már csak a lakosság negyede számára kiemelkedően vonzóak, előbbit 28%, utóbbit 26% választotta. Hasonló mértékben preferálják honfitársaink a vásárlási utalványokat, amelyek egy következő vásárláskor csökkentik a számla végösszegét, ezt a megoldást a lakosság 23%-a választotta.
Egyes célcsoportok számára vonzóak a hétvégi kedvezményes árak, illetve a termékekre váltható pontok gyűjtése, a megkérdezettek 18, illetve 17 százaléka jelölte ezeket kiemelten vonzó lehetőségnek.
Inkább kiegészítő szerep jut az olyan megoldásoknak, mint a termékekhez járó kis értékű, garantált ajándékok (pl. játékok a gabonapelyhes zacskókban), amit a lakosság 6 százaléka, és az ajándéksorsolásoknak, amit a lakosság 5 százaléka vél fontosnak.
Nem nagyon díjazzák a vásárlók, ha egy üzlet egy másik szolgáltatóval közösen próbál akciózni. Mindössze minden harmincadik vásárló tartja népszerű kedvezménynek, ha egy másik szolgáltatóknál elérhető kedvezményeket kaphat vásárlása után.
![](https://pcdn.hu/articles/images-o/k/e/d/kedvezmeny1-590848.png)
Számos üzlet próbálja felépíteni saját törzsvásárlói programját. Nem csoda, mert ezek nagyon népszerűek a fogyasztók körében. A magyarok kevesebb, mint tizede nem vesz részt és nem is szeretne részt venni ilyen programokban. Ugyanakkor jó tudni, hogy e kedvezmény- vagy törzsvásárlói programokba a legtöbben már valamilyen digitális módon jelentkeznének legszívesebben, leginkább applikáció letöltésével (30%), de minden negyedik személy legszívesebben a kedvezményprogram internetes oldalán csatlakozna. Előbbi főleg a fiatalabbak számára vonzó, utóbbi megoldást nagyobb arányban szeretik a 60 évnél idősebb honfitársaink.
![](https://pcdn.hu/articles/images-o/k/e/d/kedvezmeny2-590850.png)
„A hűségprogramok nyújtotta előnyöket a lakosság nagy része ismeri és kihasználja, az azonnali árkedvezményt vagy levásárolható pontokat nyújtó kedvezményprogramokat preferálják legtöbben a bolti vásárlásnál – vélhetőleg az emelkedő árak hatására is, hiszen ezekkel a bevásárlás összege látványosan csökkenthető. A sorsolások és egyéb kedvezményprogramok adta előnyök nem olyan kézzelfoghatóak, így ezek megítélése visszafogottabb.
A digitalizáció egyértelműen teret hódított a törzsvásárlói programokra történő jelentkezéseknél. Papír jelentkezési lapokkal már csak a vásárlók kis része akar bíbelődni, sőt, a plasztikkártyákat is sokan száműznék a pénztárcájukból. Az okostelefon mindenkinek ott van a zsebében, így az appok nem csak kényelmes megoldást nyújtanak a kedvezményprogramokra történő jelentkezésre, hanem a boltok, láncok számára is aktívabb kommunikációs lehetőséget nyújtanak a vásárlóikkal, ügyfeleikkel. Emellett egyénre szabott kedvezményes ajánlati rendszerek megvalósítása is egyszerűbb segítségükkel. Kijelenthetjük, hogy az appok használata megkerülhetetlenné vált a kedvezményprogramok kialakítása és működtetése során, a vásárlók nem csak elfogadják, hanem igénylik is e megoldásokat.”– kommentálta az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.