Alapjaiban változott meg a designerek szerepe az elmúlt évtizedekben. Már nemcsak a termékek tervezése vagy fejlesztése a feladatuk: komplex gondolkodásmódjuk lehetővé teszi, hogy elősegítsék a stratégiai fejlesztési folyamatokat a cégek életében.
A designgondolkodás egyre fontosabb szerepet nyer a globális üzleti életben, ugyanakkor a MOME szakértői szerint ez Közép- és Kelet-Európára még nem feltétlenül igaz. Annak feltárására, hogy mennyire designorientáltak a magyar vállalatok, az egyetem Innovációs Központja tavaly felmérést indított. Több mint 100 helyi vállalatvezetőt kérdezett meg arról, hogyan alkalmazzák a design módszereit a vállalatuk működésében, illetve általánosságban véve hogyan vélekednek a design az üzleti életben betöltött szerepéről. Arra is kíváncsiak voltak, hogyan látják a design területeinek fejlődését a jövőben, valamint milyen szerepet szánnak azoknak vállalkozásuk hosszú távú versenyképességében.
A kutatás arra is kereste a választ, mennyire látják a vezetők ezeket a területeket fejlesztendőnek, és hogy milyen szerepet játszhat a design a jövőben a vállalat hosszú távú versenyképességében.
Az a számokból is látszik, hogy szükséges lenne egy paradigmaváltás a legtöbb cég hozzáállásában, és fontos lenne, hogy kimozduljanak a magyar vállalatok a jelenlegi megközelítésükből
A 2021-es kutatás fontosabb megállapításai:
- Míg valamennyi magyar cég alkalmazza a designt bizonyos mértékig, addig a többség nem használja ki teljes mértékben a különböző ágazatait.
- Mindössze a cégek 15 százaléka veszi figyelembe a designt minden tevékenységi körénél;
- Ugyanakkor a cégek több mint felénél a designért és a felhasználói élményért felelős személy részese a cég legfelsőbb döntéshozói testületének.
- A design elsősorban akkor számít a magyar cégeknél, ha termékfejlesztésről, ügyfélszerzésről vagy marketingtevékenységről van szó.
Idén már a régió cégeit vizsgálják
Idén második alkalommal készít kutatást a MOME a design üzleti felhasználásáról – ezek alapján pedig újabb javaslatokat fogalmaznak meg a vállalatvezetők számára. Az Innovációs Központ azt a célt tűzte ki, hogy felmérje a kelet-közép európai régió legnagyobb vállalatainál a design szerepét és jövőjét. Tájékoztatásuk szerint
- A felmérésben való részvétel nagyjából 10-15 percet vesz igénybe;
- A felmérés minden iparág vállalatainak szól, nem csak a designhoz értő szolgáltatóknak;
- A felmérés kérdéseivel a felsővezetés tagjait célozták meg;
- A kérdések nem igényelnek mélyreható design ismereteket.
Az egyetem a Portfolio-t arról tájékoztatta, hogy
minden résztvevő számára felajánl egy személyre szabott jelentést vállalata eredményeiről, melyet az országos átlaghoz viszonyítanak majd.
Ennek segítségével a menedzsment jobban megértheti designérettségét és megismerheti a következő lépéseket a design-vezérelt növekedés irányába.
A felmérés eredményeit 2023 tavaszán publikálják.
A Portfolio médiatámogatója A design szerepe az üzletben c. kutatásnak, amit ide kattintva lehet kitölteni.