A negyedik ipari forradalom a digitalizáció, robotizáció és automatizáció mellett egy üzleti paradigmaváltást is jelent, az ehhez kapcsolódó üzleti és technológiai innovációk és megoldások egy új koncepcióban állnak össze: ezt hívjuk röviden Ipar 4.0-nak.
Az Ipar 4.0 előszobájának tekinthetők az általános makrogazdasági trendek, melyek közül az első és legfontosabb a globalizáció. 10-15 évvel ezelőtt a cégek legyártottak egy bizonyos mennyiségű terméket, és ezekért sorba lehetett állni. Mára a fogyasztói társadalom miatt mindinkább a vevői igények kerültek a központba, és ez alapvetően változtatta meg a gyártással és a fogyasztással kapcsolatos trendeket, amelyek az ellátási lánc menedzsmentjében egy magas fokú komplexitást hoztak létre.A globalizáció az ellátási lánc minden egyes szereplőjére nagy nyomást helyezett, ez hívta életre az alaptevékenységeken túli tevékenységek kiszervezését is. Ez lehet logisztikai egység kiszervezése, de ide tartoznak a call centerek vagy az IT-fejlesztések, a karbantartás, takarítás kiszervezése is. A minél olcsóbb fajlagos költségek , illetve a minél kedvezőbb gyártáshoz juttatási költségek határozták meg azt, hogy hol legyenek azok a gyártási vagy outsourcing központok, amelyek azt biztosítják, hogy hatékonyabb, olcsóbb legyen a gyártás.
Azt látjuk, hogy az autóipart követve most az FMCG, retail, de akár a fashion iparágakban is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy mindig tudják, hogy hol van az árujuk, és egyre kevésbé szeretnének ezek a cégek erőforrást pazarolni arra, hogy a logisztikával foglalkozzanak
- mondta el Ujszászi Ferenc, a Quehenberger Logistics üzletfejlesztési vezetője .A vevőigények mindinkább előtérbe helyezésére jött létre a késleltetett gyártási koncepció. Ez azt jelenti, hogy csak akkor vegye fel a végleges formáját a termék, amikor már minden információ rendelkezésre áll ehhez. Az autóiparban - ahol az Ipar 4.0 talán a legerőteljesebben fejti ki hatását - ez azt jelenti, hogy a gyártás induljon el, és a vevőigényeknek megfelelő extrák és speciális felszerelések abban a pillanatban álljanak rendelkezésre a gyártósoron, amikor a vevői igények is megérkeznek. Mindez növeli az egységnyi idő alatt kibocsátott termékek számát, viszont a logisztikai folyamatok még jobban összpontosultak és szűkültek.
A gyártókat rövidebb átfutási időkkel, pontosan kell kiszolgálni, még szorosabb ütemezésben, és a logisztikai rendszerek között szorosabb együttműködésre van szükség. Az Ipar 4.0 adja meg azokat az eszközöket, amelyekkel ezt az egész folyamatot egy magasabb szintre lehet emelni, amivel még jobban optimalizálni lehet az egész logisztikai folyamatot.
Mit jelent az Ipar 4.0 a logisztikában?
Az Ipar 4.0 eszköztárában elvárásként fognak megjelenni az új technológiákra épülő megoldások, mint a digitális és fizikai világot összekötő intelligens szenzorral való mérés és adattovábbítás, a fizikai eszközök összekapcsolhatósága, vagy a beágyazott rendszereknek köszönhető szoftveres modellezés és irányíthatóság a logisztikai folyamat minden lehetséges pontján. A fejlettebb algoritmusokkal az egész működést valós időben beérkező információkkal lehet optimalizálni és valós időben lehet döntéseket hozni a folyamatkezelés változtatásáról. Tehát nemcsak tervezni lehet, hogy hogyan hajtsuk végre a logisztikai folyamatokat, hanem valamilyen nem várt esemény esetén be is lehet avatkozni. Ez jellemző az áruszállítás területén ugyanúgy, mint ahogy raktárlogisztikában és az épületen belül, az intralogisztikában.Az új technológiákra épülő megoldások alapvetően változtatják meg az üzleti környezetet az értékláncok integrációja, a termékek és szolgáltatások digitalizációja, valamint az ezekből felépíthető digitális üzleti modellek mentén.
Ilg Péter, a Pillar Mérnökiroda Kft. vezetője szerint nem lesz olyan "bolt", ahol az Ipar 4.0-t iparág specifikusan le lehet venni a polcról, hanem arról van szó, hogy minden logisztikai vállalatnál - bármilyen gyártó vagy szolgáltató egységről beszélünk - meghatározott Ipar 4.0 elemekből fognak összeépülni az adekvát megoldások. Vagyis ezek az elemek minden cégnél egyedileg testre szabottak Ipar 4.0 koncepciók lesznek.
Bár az új technológiák folyamatosan fejlődnek, de már elérhetőek. Számos újdonság már a logisztikai iparágba is becsatornázásra került. Az Ipar 4.0 koncepció részeként a logisztikai folyamat fizikai elemeit rendszerbe köthetők, vagyis a targoncák, komissiózók, kapuk, mérlegek, daruk, anyagmozgató eszközök, polcok mérőeszközeiből származó adatok a cég vállalatirányítási rendszerébe kerülnek.
Ezeket az adatokat felhasználva olyan "okos algoritmust" fejlesztünk, amivel a gyáron belüli logisztikai folyamatok jóval hatékonyabban szervezhetők. Szimulációs szoftverek segítségével egyrészt stratégiai tervezést lehet készíteni a teljes üzemre vonatkozóan - például milyen körjáratokra érdemes bontani a teljes gyártósor ellátását - majd mindezt napi szintre is lefordítjuk, és az anyagellátást végző dolgozóknak egy tabletre konkrét feladatként is kiadjuk. Ergo napi szinten, valós időben tervezzük a gyártás anyagellátását, melyben probléma esetén be lehet avatkozni, és az algoritmus újratervezi a változásoknak megfelelően az optimális ellátást
- mondta el Ilg Péter.Persze nem csak tabletre, hanem például okosszemüvegre is át lehet majd ültetni az ilyen típusú megoldásokat, így a dolgozó kezét nem foglalja le az okoseszköz kezelése. De a raktározásban is ígéretes fejlesztések zajlanak, ilyen például az a térfogatmérő szoftver, amely a raktár kapuin lévő kamerák képi adataiból becsüli meg a szállítandó áru térfogatát. Az anyagmozgatást végző targoncák vagy egyéb eszközöz beépített mérlegével ezt az adatot összekötve, majd egy vállalatirányítási rendszerben felhasználva a szállítási folyamatot pontosan lehet megtervezni.
Tekintettel arra, hogy a szállítandó áru mérete és súlya alapvetően befolyásolja a supply chain mentén a későbbi összes folyamatot és erőforráskapacitás felhasználását, nagy jelentősége van, hogy a megfelelő időben a megfelelő információ rendelkezésre áll-e.
A Quehenberger Logistics Track & Trace koncepciója egy jól működő Ipar 4.0 megoldás a szállítmányozás területén. A Quehenberger saját fejlesztésű applikációjával lehetővé vált a szállítmányok azonosítása, jármű útjának nyomon követése a gépkocsivezető státuszvisszajelzései alapján, visszajelzés küldése és üzenetek fogadása a logisztikai központtól szintén a sofőr közreműködésével. Továbbá a gépkocsivezetők elektronikus úton is kaphatnak feladatokat a rendszeren keresztül link formájában, melyek elvégzése egyszerűen visszaigazolható. Az esetleges meghibásodásokat a járművezető gyorsan bejelentheti a káreseményekről készült fényképek feltöltésével az applikációra és a szállítási folyamathoz kapcsolódó dokumentumokat (pl. szállítólevelek) és egyéb eseményeket is gördülékenyen kezeli az elektronikus rendszer.
A mobiltelefonos alkalmazás mellett a járművek korszerű, ügyféligényekre szabott telematikai megoldásokkal szerelhetők fel, amely segítségével a járművek távoli megfigyelésén túl lehetővé válik a raktérajtók nyitásának-zárásának valamint a pótkocsik le- és felakasztások automatikus ellenőrzése. A gépkocsivezetők a rendszeren keresztül vészjelzést küldhetnek a központ irányába. Az egyes szállítmányok útvonala a webes felületen a fel- és lerakókkal, valamint az engedélyezett pihenőhelyekkel együtt előre megtervezhető.
A vállalat által használt Mercedes-Benz típusú vontatók mindegyikében megtalálható a gyártó által beépített FleetBoard telematikai rendszer, ami elősegíti a jármű gazdaságos üzemeltetését, és a gépkocsivezetők továbbképzését. A FleetBoard segítségével optimalizálható a fuvarszervezés a vonantatók és a vontatmányok összehangolása révén, és a karbantartások is időzíthetők, így a flottában elkerülhetők a véletlen meghibásodások.
Jönnek az önvezető kamionok
Azt gondolom, hogy a teherforgalomban sokkal előbb meg fognak jelenni autonóm közlekedő járművek, mint a személyautó-forgalomban. Már most is működik az a technológia, távolságkövető radarnak hívják, amikor már csak kormányozni kell az autót, minden mást az autó végez el az ember helyett. A kamionsofőr ezzel menet közben kezelheti a FleatBoardot, vagy éppen a megrendelővel kommunikálhat. A robotok ugyanakkor nem fogják elvenni az emberektől a munkát, sőt épp hogy segíteni fognak abban, hogy az embereknek megmaradjon a munkájuk
- tette hozzá Ujszászi Ferenc.A megjelenés támogatója a Quehenberger Logistics.