Üzlet

Elnök úr, az autója! - Az új BMW 7-es sorozat

Hámor Iván
A BMW szabad szemmel szinte észrevehetetlen - külső - változtatásokat végzett a legnagyobb modelljén, a 7-es sorozaton. A banki, nagyvállalati felsővezetők, arisztokraták számára készített jármű karaktere ettől nem változott, használat közben mégis sokkal kifinomultabbnak, harmonikusabbnak tűnt. A Portfolio.hu a 3,0 literes dízelmotorral szerelt 750d xDrive kivitelt próbálta ki.
A típusjelzés - már ha látszódik egyáltalán az autón, a vevő kívánsága szerint anélkül is szállít a gyár - kicsit megtévesztő lehet a márkát felületesen ismerők számára. A 7-es a sorozatot, míg az utána következő két számjegy a motor méretét jelöli. Csakhogy a környezetvédelmi és gazdaságossági szempontok miatt a teljesítmény megtartása - vagy akár növelése - mellett az erőforrások lökettérfogata folyamatosan csökken. Így fordul elő a jelenlegi szituáció is, miszerint a 750d-t 3,0 literes, de három turbófeltöltővel lélegeztetett motor hajtja. A hathengeres jól bevált konstrukció, és az erejére, nyomatékára sem lehet panasz. Konkrét számadatokban kifejezve mindez 381 lóerőt és 740 newtonméter forgatónyomatékot jelent. Ezek a katalógusadatok egészen addig lehetnek érdekesek, amíg csak a képernyőn át nézi a konfigurátort az ember, amint elindul és megy a kocsival, azt érzi; elegendő.

Elnök úr, az autója! - Az új BMW 7-es sorozat
A BMW-s vonalvezetés kiegyensúlyozott arányokkal határozza meg a 7-es dinamikus, ugyanakkor elegáns karakterét. Oldalnézetben a külső visszapillantó tükrök házának alsó részébe integrált irányjelzők jelentek meg új elemként. Hátulját karcsú krómcsík díszíti, amely egyben a hátsó lökhárítóba épített két keskeny fényvisszaverő felületet is összeköti.

A harmónia az utastérben is megtalálható. Mind a legapróbb részletekre is odafigyelő formatervezés, a minden igényt kielégítő anyagválasztás, a kézművesség világát idéző kidolgozás és a legmagasabb színvonalú funkcionalitás egyaránt jellemzi a BMW 7-es Limousine utasterét. A vezető és az első utas teljes egészében új tervezésű, bőrkárpitozású ülésekben foglalhat helyet, amelyek optimális oldaltartás mellett kínálnak a hosszú utazások során is kényelmet. Állíthatóságuk olyannyira széleskörű, hogy a támlák két részből állnak, így mindenki a saját hátához igazíthatja azokat. A hátsó utasok szintén a legmagasabb színvonalú kényelmet élvezhetik, különösen hatékony zajszigetelés mellett. Kívánságra hátul is egyes ülések várják őket, amelyeket sokrétűen egyéni igényeikhez igazíthatnak.

Elnök úr, az autója! - Az új BMW 7-es sorozat
Az extrafelszerelésként kínált Hátsó szórakoztatórendszer (Rear Seat Entertainment) új, 9,2 col képátlójú monitorjával a hosszú utazások során is kellemes időtöltést kínál, míg a különleges hangzásélményről az új Bang & Olufsen High End Surround Sound System gondoskodik.

Az új BMW 7-es modellekben kínálkozik első ízben lehetőség a kormánykerék mögötti multifunkciós műszeregység a vezető igényei szerinti konfigurálására. A továbbfejlesztett "Black Panel" technika a 10,25 col átlójú kijelző-felületen az adatok megjelenítésének egészen újszerű lehetőségeit kínálja. Az éppen igénybe vett üzemmód függvényében az egyes műszerek színeikben és grafikájukban egyaránt különböző módokon jeleníthetők meg, állapot- illetve funkciós kijelzőként igény szerint összeállított, testre szabott információállománnyal szolgálnak. A műszerfal közepén elhelyezkedő Központi kijelző (Control Display) úgy megjelenésében, mint technikájában szintén megújult, s immár nagyfelbontású háromdimenziós megjelenítéssel működik.

Elnök úr, az autója! - Az új BMW 7-es sorozat
Az első kilométerek megtételére sötétben került sor a 7-essel, így az egyik újdonsága egyből megmutatta képességeit. Ez nem más, mint a teljes egészében új fejlesztésű, LED-technikájú fényszóró, ami a márkára jellemző "koronagyűrűkkel" és elegáns fénycsíkkal hívja fel magára a figyelmet - kívülről. Belülről ebből annyi látható, hogy ha kell, akkor megvilágítja azt a területet is, ami egyébként sötétben maradna, de ott valamilyen potenciális veszélyforrást - gyalogos, kerékpáros, stb. - érzékel, vagy pont fordítva, kitakarja a szemből érkező autót, hogy ne vakítsa el annak vezetőjét. A Dynamic Light Spot és High-Beam Assistant funkció néven rendelhető felszerelés a lehető legmagasabb fokú biztonságot szolgálja a prémiumszegmensben is, a személy-felismerő funkcióval működő BMW éjjellátó rendszerrel kiegészítve pedig olyan aktív biztonságot jelent, amire eddig csak haditechnikai eszközökkel volt lehetőség. A jármű világítástechnika óriási fejlődés küszöbénél jár, a fejlesztők számítógépein és próbapadjain már működnek a nem-prémium modellek számára készített, a jelenleginél sokkal nagyobb biztonságot adó rendszerek.

A 7-es világítórendszeréhez hasonlóan a parkolást segítő kamerák - összesen 5 db! - szinte egybeolvadó képe is nagy segítséget jelent a vezetőnek. A Continental - mint autóipari beszállító - ezen a területen is szinte kész a következő generációval, ami külső, háromdimenziós képként fogja megjeleníteni az autó környezetét - hogy mely autógyárak termékeiben, azt még nem lehet tudni. A 7-es BMW-ben működő rendszer csak egyetlen lépcsőfokkal marad el ettől, de a használata így is óriási könnyebbséget jelent, főleg a szűkebb helyeken.

Elnök úr, az autója! - Az új BMW 7-es sorozat
A végtelenségig lehetne sorolni azokat a kisebb és nagyobb "figyelmességeket", amiket a BMW a 7-es vásárlók, használók rendelkezésére tud bocsátani - pl. az ajtókat bármilyen szögben stabilan rögzítő rendszer, a csomagtartót láblendítéssel nyitó elektronika -, de ezeket az értékesítésben részt vevő márkakereskedés munkatársa részletesen be is tudja mutatni. Sokkal fontosabb azonban az, hogy egy ilyen autó összeállításánál, megrendelésénél rendelkezésre álljon az említett szakértelem. Amit nem szabad sajnálni, az az idő. Nem lehet pár óra alatt jól összeállítani szinte semmilyen BMW-t, a 7-es esetében erre inkább egy egész napot is érdemes rászánni. Az ilyen, és hasonló autókat megrendelők számára az idő nagyon drága, de egy kevésbé jól sikerült konfiguráció esetén éveken át bosszankodhat az ember a rendelés "elkapkodása" miatt.

Egy BMW estében - még ha sofőrös limuzinról van is szó - nem lehet elmenni az autóként való használhatósága mellett. Ebben a szegmensben az "autó" funkció nem tartozik az elsődlegesek közé, a BMW-nél mégis úgy gondolták, hogy megőrzik ezt a jelleget is. A két tonnát meghaladó saját tömeg ellenére könnyen, pontosan irányítható a jármű, sőt, némi vezetési élményt is okozhat. Az más kérdés, hogy nem illik vele száguldozni, sokkal jobb vele méltóságteljesen suhanni. Megelőzni, leszorítani úgysem akarja senki, a megengedett sebességgel haladva - városban, országúton és autópályán is - a többi közlekedő is inkább betartotta a szabályokat, mintsem előzésbe kezdett volna. A motor, a 8-fokozatú sebességváltó és a futómű működését befolyásoló kapcsolót én jellemzően EcoPro módba állítottam, a másik három - Comfort, Sport, Sport+ - a mindennapi közlekedés során jelentős hozzáadott értéket nem képviselt. Kikapcsolódáshoz viszont tökéletesek, az üzemmódokat állítva egyre agilisabbá válik a BMW - bár sportkocsi sosem lesz belőle. A menetteljesítményei mindig meggyőzőek, legyen szó rugalmasságról, gyorsulásról (4,9 s; 0-100 km/h), vagy lendületesen teljesített kanyarokról. Az utóbbi a fogyasztást és a környezetterhelést is mérsékli, ugyanis ha nem lassítja le az ember, nem szükséges újra felgyorsítani az autót.

A BMW mérnökei nem csak a látszatra, a kényelemre és a biztonságra fordítanak maximális figyelmet, hanem a hatékonyságra is. Egy közel 30 millió forintos indulóárú autónál a fogyasztás mértéke nem annak anyagi terhelése, hanem sokkal inkább a környezetre gyakorolt hatása miatt fontos. Vegyes használatban, melyből 60%-ot városon belüli közlekedés tett ki, 8,1 literes mért fogyasztás alakult ki 100 kilométerre vetítve, ami a 2 tonnás tömeg, a rengeteg elektromos fogyasztó, a klíma folyamatos használata mellett hihetetlenül alacsony érték. Ezzel a 7-es sorozat máik csúcsmodellje, az AcitveHybrid7 is nehezen veszi fel a versenyt, a két modell között leginkább a személyes meggyőződés - dízel kontra benzines - illetve egy-egy cég járműpolitikája lehet a döntő. Kivéve, ha valakinek nélkülözhetetlen az állandó összkerék-hajtás, ami a kettő közül csak a 750d-hez érhető el. Segítségével a legelhagyatottabb sípálya is gond nélkül megközelíthető, nyáron pedig hatalmas biztonsági tartalékot jelent, ami tovább nyugtatja az autóba szállva egyébként is stresszmentessé váló vezetőt - az üléspozíciótól függetlenül.
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Valamit tervez a kormány - Mi lesz az OTP-vel?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
A Lidl is beszáll az autómegosztásba