Üzlet

Így lehet elkerülni a kátyúkárt

Hámor Iván
A tél és a vele járó fagypont körüli hőingadozás ebben a szezonban is megtette hatását a közutakon, szinte megszámlálhatatlan mennyiségű kátyú alakult ki. Ez egy olyan káros jelenség, ami az általa érintett egyik félnek sem előnyös, sőt, jelentős anyagi károkat okoz. Az adott közút kezelője számára az útjavítás kerül pénzbe, a kátyúba belehajtó járművek tulajdonosainak, üzemben tartóinak pedig az esetleges defektek, vagy annál is komolyabb károk kijavítása jelent anyagi terhet. A Portfolio.hu ezen károk elkerüléséhez, azok mértékének csökkentéséhez, illetve megtérüléséhez nyújt segítséget.

1 2

Kátyúk úton, útfélen.
Szinte nincs olyan közút Magyarországon - még a legújabbak között sem -, amelyikben a téli hőingadozás ne okozott volna kisebb-nagyobb károkat. Az olvadt csapadék könnyen utat talál magának a legapróbb repedésekben is, melyekben megfagyva kitágul, és így növeli a kezdetben vékony nyílás méretét. A következő olvadáskor a folyadék utánpótlást semmi sem akadályozza, és a következő fagyás alkalmával még nagyobb lesz a kezdetben kicsinek indult repedés. Ennek a folyamatnak a hatását erősíti a lyuk felett elhaladó forgalom is, a járművek kerekei tovább törik, aprítják a burkolatot, és így viszonylag rövid idő alatt minden kiterjedésében nagyméretű gödör tud keletkezni. A kijavítása nem ennyire automatikus, egyrészt az időjárás is befolyásolja - csak száraz időben lehetséges -, másrészt a forgalom további akadályozását is magával vonja, így az időzítése forgalomtechnikai, stratégiai okokból sem mellékes.

Így lehet elkerülni a kátyúkárt
Az elmúlt évek, évtizedek tapasztalata azt mutatja, hogy Magyarországon ritkán és kevés helyen épül olyan közút, amelyik néhány téli szezon után is eredeti állapotában áll a közlekedők rendelkezésére. Ezért a kátyúkon való bosszankodás helyett sokkal hatékonyabb, ha a járművezetők legalább azokat a károkat megpróbálják elkerülni, vagy mérsékelni, amikhez a saját magatartásukkal is hozzá tudnak járulni. Nem lehet senkitől elvárni, hogy minden egyes gödröt, kátyút kikerüljön, de az úthibák nagy részét időben észre lehet venni, és el lehet felettük, vagy mellettük haladni úgy, hogy a járműben ne keletkezzen kár.

Ha megtörtént a baj, és megsérült valamely alkatrésze a járműnek, akkor célszerű az arra alkalmas legközelebbi helyen biztonságosan félreállni. Ezzel egyrészt megakadályozható a további károsodás, másrészt a elősegíti a helyzet kevésbé veszteséges rendezését. Nem csak érdemes, "kötelező" fényképfelvételt készíteni a "bűnösről" és a keletkezett kárról is, valamint nagyban megkönnyíti a kártérítési eljárás lefolytatását a hatósági jegyzőkönyv megléte is, így rendőrt kell hívni. Fontos kiemelni azonban azt, hogy csak abban az esetben lehet a kátyú okozta károk megtérítésére számítani, ha az adott közút kezelője nem hívta fel a járművezetők figyelmét a potenciális veszélyre. Ha tehát kihelyezték az "Egyenetlen úttest" táblát, akkor a kárt az autósnak kell állnia, mégpedig az "Út- és látási viszonyoknak megfelelő haladás" szabályának megsértése alapján.

Veszélyre figyelmeztető táblával nem jelölt útszakasz esetén a fényképfelvételek és a hatósági jegyzőkönyvek birtokában van esély a károk megtérülésére. Az összes dokumentummal az illetékes közútkezelőhöz kell fordulni, amely biztosítója útján - amennyiben jogosnak ítélik a kártérítési igényt - rendezi a kátyú okozta sérülés kijavításával kapcsolatban felmerült költségeket.

A Portfolio.hu megkeresésére a LeasePlan Hungária Zrt-nél elmondták, hogy az idei téli szezonban nagyságrendileg hasonló számban fordultak elő kátyúval összefüggő gumikárok, mint tavaly. Az esetek 80-90%-a a gumin vagy a felnin okoz sérüléseket. A LeasePlan által kezelt autók esetében azok a tapasztalatok, hogy bár a kátyúkkal kapcsolatos károk száma nem, de ezen belül a felnin is sérülést okozó károk száma folyamatosan növekszik. Ennek oka, hogy az abroncsgyártók - a téli mintázatok esetében is - egyre alacsonyabb oldalfalú gumikat fejlesztenek, így ha kátyúba hajt a gépjárműhasználó, akkor egyre nagyobb eséllyel sérti meg a felnit is. A kátyúkárok fennmaradó 10-20%-ánál fordul elő nagyobb mértékű sérülés, ilyenkor általában valamelyik futómű alkatrész is meghibásodik, főleg akkor, ha a gépjárművezető nagy sebességgel hajt rá a sérült aszfaltfelületre. Sok új autóban egyik felszereltségi szinthez sem tartozik pótkerék, csak defektjavító készlet. Ezzel a megrendelők is tisztában vannak, így a gépjárművek 70-80%-ába megrendelik az ügyfelek a teljes értékű pótkereket. Ennek az extrának az értéke annyira alacsony (10 000-20 000 Ft), hogy 4-5 éves futamidő esetén nem igazán befolyásolja a havidíj összegét, így a legtöbb ügyfél gondolkodás nélkül kéri ezt az opciót. Bár a teljes értékű pótkerék nélkül tágasabb a hely a csomagtérben, egy szükségessé váló kerékcserénél a használó szempontjából a pótkerék jóval praktikusabb. Bizonyos gyártók éppen azzal a céllal, hogy csökkentsék a gépkocsi súlyát és a károsanyag kibocsátást, levették a teljes értékű pótkereket a rendelhető opciók listájáról is, és csak a defektjavító készletet adják az autóhoz, valamint - elsősorban a drágább modellek esetében - defekttűrő abroncsokat ajánlanak.

Ez a cikk folytatódik
1 2
Kasza Elliott-tal

Alibaba - kereskedés

Tavaly októberben volt egy kitörése a BABA-nak, akkor azt hittem, véget ér a végtelen várakozás, és eladhatom a 2021-es vételeimet. Akkor nem jött össze, de talán majd most. A 2024 Q4 jel

Holdblog

Senki ne vegyen Beat alapot!

Cser Tamással a (nem)olcsó európai részvényekről, Sándorfi Balázzsal a (nem)olcsó magyar ingatlanpiacról beszélgetünk és aztán kitárgyaljuk, hogy senki ne vegyen a nemolcsó Beat alapból. J

KonyhaKontrolling

Mibe fektessek most?

Coachingok során rendszeres kérdés, hogy mit tegyünk a mai kilátások mellett. Erre mindig egy válaszom van: honnan tudod, hogy milyenek a kilátások? A bejegyzés hallgatható verzióját itt talá

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hoppá: jönnek az új bónusz állampapírok, ennek sokan nem fognak örülni!
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Portfolio-MAGE Automotive Industry 2025
2025. március 26.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!

Ez is érdekelhet
GettyImages-2149539501-digitális-etika-fejlesztés-igazságügy-innováció-jog-kutatás-mesterséges-intelligencia-szabályozás-technológia