Ez a legnagyobb EU-s fejlesztés, mik a várható hatásai?
Jó tudni, hogy ez Magyarország jelenlegi messze legnagyobb EU-s hátterű fejlesztése, hiszen a teljes projektköltség 260,5 milliárd forint, amelynek segítségével 2×2 sávos autópálya építés valósul meg az 56 km-es Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszon, illetve 2×2 sávos autóút jön létre a Tornyosnémeti és az országhatár közötti 4 km-es szakaszon.
A 2014-2020-as ciklus 10 legnagyobb EU-s beruházásának listáján már régóta vezet ez a projekt, a többiekről az alábbi első cikkünkben írtunk bő 3 éve. Az alábbi második cikkben pedig a tíz legnagyobb közlekedési EU-s beruházásról írtunk a közelmúltban:
Az M30-as projekt eddig tervezett EU-s finanszírozási részéhez tavaly ősszel jött meg az Európai Bizottság jóváhagyása, most tehát ehhez a módosított finanszírozási szerkezethez is várni lehet majd Brüsszel utólagos engedélyére.
Az uniós Kohéziós Alapból finanszírozott beruházás célja a forgalom felgyorsítása, a közúti biztonság javítása és a forgalmi torlódások csökkentése. A fejlesztés segíti a Balti-tenger és a Fekete-, illetve Égei-tenger menti területeket összekötő, Via Carpatia nevű európai közlekedési hálózat kiépítését
Az őszi döntés kapcsán Navracsics Tibor akkori magyar uniós biztos azt emelte ki, hogy az érintett közúti összeköttetés kiépítése régóta esedékes, és közvetlen előnyökkel jár Borsod-Abaúj-Zemplén megye egymillió lakosa számára, akik a jövőben gyorsabban, biztonságosabb és kényelmesebben utazhatnak. A jobb összeköttetés pozitív hatásai pedig végső soron Magyarország és Szlovákia számára is érezhetőek lesznek, például a foglalkoztatás, a gazdasági növekedés, a turizmus és a kereskedelem terén - mondta akkor a magyar uniós biztos.
A fejlesztés részletei
A Miskolc és az országhatár közötti M30-as autópálya, illetve autóút 60 km-es részének kiépítése két szakaszban valósul(t) meg a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. oldala szerint:
- Már 2017 vége óta használhatják az autósok a Tornyosnémeti és az országhatár közötti 2×2 sávos autóút mintegy 4 km-es szakaszát, amely 4,4 milliárd forintból 85%-os EU-támogatás mellett valósult meg és így a szlovák R4-es gyorsforgalmi úthoz csatlakozik a magyar-szlovák határ túloldalán.
- Most pedig zajlik a Miskolc és Tornyosnémeti közötti 56 km-es szakasz kivitelezése, amely 48, az út felett átívelő híd megépítését is tartalmazza. A Bizottság tavaly őszi közleménye szerint a várhatóan 2022 februárjára lezáruló munkálatokban helyi vállalatok is részt vesznek.
További változtatások
A fent említett kormányhatározat egyébként az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) két másik nagyobb projektjének forrásszerkezetét és ezekkel párhuzamosan magának az Operatív Programnak az éves fejlesztési keretét is átalakította:
- Az M34 gyorsforgalmi út Vásárosnamény–Záhony közötti szakasz (2×2 sávos autóút) előkészítése projekt EU-s támogatása 300 millió forinttal közel 3 milliárd forintra nőtt, de az elszámolható projektköltség ennyivel csökkent, így a projekt teljes költsége 3,7 milliárd forint maradt
- A 21. sz. főút Heves és Nógrád megyei szakaszok kapacitásbővítése című projekt EU-s támogatása 700 millióval 21,6 milliárd forintra csökkent, a projekt teljes költsége 58,5 milliárd forint maradt. A projekt: 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező főút kiépítésének folytatása, valamint ennek keretében Salgótarján és Vizslás 48+230-52+744 km sz. közötti szakasz burkolatjavításának és közlekedésbiztonsági beavatkozások elvégzése.
Három új projektet is beemelt a kormányhatározat az EU-s támogatással megvalósuló fejlesztések közé:
- A „471. sz. főút fejlesztése Debrecen– Hajdúsámson között, Hajdúsámson elkerülővel” című projektet, amelynek indikatív támogatási kerete 16,2 milliárd forint
- A „Jászberény elkerülő III. ütem megvalósítása” című projekt, amelynek indikatív támogatási kerete 6,1 milliárd forint
- Az „M76 autóút M7 autópálya Holládi csomópont és Balatonszentgyörgy közötti szakasz megvalósítása” című projekt, amelynek indikatív támogatási kerete 21,6 milliárd forint.
A fentieken túl a Közlöny következő kormányhatározata kissé átrendezte a „Budapest Kelenföld – Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukciója 1/3. ütem Székesfehérvár vasúti csomópont átépítése” című uniós projekt belső forrásszerkezetét is, de ennél az EU-s támogatási rész maradt 11 milliárd forint.
Címlapkép forrása: MTI Fotó: Vajda János