A kohéziós politika keretében támogatott projektek a szakpolitikai területek széles körét felölelik: az egészségügy, a közlekedés, a kutatás, a környezetvédelem és az energiaügy területére is kiterjednek. A nemzeti társfinanszírozással kiegészítve a projektek megvalósítását szolgáló beruházás összértéke eléri a 8 milliárd eurót.
Magyarországon az EU 105,5 millió eurót (közel 34 milliárd forintot) biztosít a kohéziós politika keretében a budapesti M0-s körgyűrű déli szakaszának fejlesztésére. A fejlesztés az M0-s autóút 11,55 kilométeres szakaszát érint majd.
Az M0-s déli szektorában a felújítási munkálatok konkrétan a 11,65-től a 23,2 km-ig zajlanak majd. A munkálatok során meg fogják erősíteni a teljes szakaszon az útburkolatot, felújítanak több közművet és 2 hidat (a Hárosi-Duna-hidat és a Soroksári-Duna-hidat), ezenfelül pedig új kerékpárutakat építenek majd ki. A projektnek köszönhetően javulni fog a közlekedésbiztonság, és le fog rövidülni az érintett területen naponta közlekedő 90 000 jármű menetideje. Mivel a fejlesztés eredményeként a forgalom elterelődik a városközponttól, a forgalmi torlódások is mérséklődnek majd, ami a károsanyag-kibocsátás csökkenése révén kedvező hatást fog gyakorolni a környezetre.Mik azok az uniós nagyprojektek? A nagyszabású infrastrukturális projektek (ún. nagyprojektek) 50 millió eurónál (a közlekedési projektek esetében 75 millió eurónál) nagyobb értékű projektek, amelyek finanszírozása a kohéziós politikai alapokból történik. Méretükre való tekintettel az ilyen projektek megvalósítására irányuló javaslatokat a Bizottság egyedileg értékeli ki és bírálja el. A 2014-2020-as programozási időszakban EU-szerte 258 nagyprojekt részesül uniós finanszírozásban. Az ezekhez a projektekhez nyújtott uniós hozzájárulás 32 milliárd eurót tesz ki.
Címlapkép és kép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd