Ritka, hogy egy repülőtér az utasforgalmi és a légi áruszállítási üzletágat is hasonló stratégiai fontossággal kezelje. A Budapest Airport (BUD) egyike ezen kivételeknek. Évek óta következetesen kivitelezett utasbarát fejlesztései révén idén elnyerte az Európa legjobb légikikötője címet, ezzel párhuzamosan az elmúlt években az áruszállítás terén is előkelő ligába került a BUD Cargo.
Az infrastruktúra mellett a konnektivitás is töretlenül fejlődik, miközben egyre nagyobb és összetartóbb cargo közösség formálódik az üzemeltetőből és partnereiből. A cél egyértelmű: Közép-Kelet-Európa vezető légi áruszállítási elosztóközpontjává válni.
A régió légiáru-releváns ipari termelésének és fogyasztásának bővülését látva a BUD körülbelül 8 évvel ezelőtt hozta meg a döntést, hogy régiós szinten megerősíti pozícióját cargo területen. A központi földrajzi elhelyezkedés, a két párhuzamos futópálya, a legmagasabb szintű modern navigációs berendezések, a közvetlen autópálya kapcsolat és az óriási, 1500 hektáros, fejlesztéseknek teret biztosító terület mind kiváló adottságok, amiket a fejlődés érdekében a BUD hatékony, modern és fenntartható cargo infrastruktúra beruházásokkal egészít ki.
2020 elején átadták a repülőtér világszínvonalú logisztikai bázisát, a BUD Cargo City-t, aminek összes bérleményét azonnal el is foglalták a partnereknek. A folyamatosan növekvő piaci igények nyomán 2022-ben megkezdődhetett a meglévő épület további bővítése is. Az elmúlt 4 évben összesen 80 millió eurót fordított a BUD a fejlesztésre, 40 ezer négyzetméter árukezelő épület, kb. 70 ezer négyzetméter modern forgalmi előtér, és egyéb kiszolgáló infrastruktúra jött létre.
Az épületekben megközelítőleg 1000 négyzetméter hűtött raktárat, speciális áruk és élőállat kezelésére szolgáló tárolót alakítottak ki. A bérlők számára fontos kényelmi funkciók is elérhetők, van étterem, elektromos töltőhelyekkel ellátott dolgozói-és ügyfélparkoló, emellett közvetlen tömegközlekedési lehetőséget is igénybe vehetnek. Az építkezések és fejlesztések során kiemelt szempont volt az épületek energiafelhasználásának optimalizálása, a megújuló energiaforrások használata és az építési munkák során keletkező hulladék újrahasznosítása.
A fejlesztéseknek köszönhetően a budapesti légikikötő éves cargo kapacitása 250 000 tonnáról 300 000 tonnára nő, így volumen tekintetében olyan nemzetközi versenytársak nyomába ér, mint München vagy Bécs. Mindeközben a minőségből sem enged: 2022-ben a Budapest Airport lett az év cargo repülőtere olyan fontos csomópontokat győzve le, mint Liége, Brüsszel vagy Szingapúr. A BUD sikerei a teljes hazai gazdaságra ösztönzőleg hatnak, hiszen olyan légiáruszállításra támaszkodó iparágakban segítik az új beruházásokat, mint az autóipar és az elektromos autóipar, az elektronika, a gépgyártás, a számítástechnika, a távközlés, a gyógyszeripar és az e-kereskedelem. Mindez komoly hozzáadott értéket, 2 400 közvetlen és további 15 000 közvetett munkahelyet teremt Magyarországon.
A BUD nemcsak a helyi beruházások révén segíti a hazai logisztika fejlődését. A szektor nagyköveteként aktívan járja a világot és Észak-Amerikától Ázsiáig építi a kapcsolatokat. A repülőtér üzemeltető 2023. szeptember 27-28 között ismét Magyarországra irányítja a logisztikai iparág döntéshozóinak figyelmét: a Terminal 1 Airport Event Centerben megrendezett WOF&BUD Cargo Forumon közel 400 nemzetközi szakember gondolkodik majd együtt a logisztika időszerű kihívásairól.
Fotók és címlapkép: Budapest Airport / Baranyi Róbert
(x)