Költséges, de nemzetgazdasági érdek a vasúti egyes kocsi fuvarozás fenntartása. Sok áruból és termékből technológiai okokból egyidőben csak kisebb, egy-két vasúti teherkocsi mennyiség készül el, szállításuk ezért fajlagosan drága. A gyakran kritikus fontosságú nyersanyagokat és késztermékeket csak a vasút tudja környezetkímélő módon és biztonságosan az egyes kocsi fuvarozási móddal továbbítani. A viszonylag kis tételeket olyan szerelvények fuvarozzák, amelyek más-más feladó által küldött, és különböző rendeltetési helyre irányított kocsikból szerveződnek. Útjuk során több rakodópályaudvaron is megállhatnak rakodásra, ami munka-, idő-, energia-, valamint tolató- és vontatóeszköz-igényes. A szolgáltatás állami támogatás nélkül nem versenyképes.
Kritikus infrastruktúra az ellátási rendszerben
Ezzel a technológiával jut el mintegy 700 hazai kis- és középvállalkozáshoz a működésükhöz szükséges alapanyag, illetve legtöbbször a késztermék kiszállítása – jellemzően külföldi vevőkhöz – is így történik. Az üzemek túlnyomó többségének a Rail Cargo Hungaria (RCH) országos lefedettséggel képes biztosítani ezt a szolgáltatást. Szerelvényei rönkfából évente 417 ezer, ócskavasból 369 ezer, vegyi árukból 443 ezer, ásványolajipari termékekből 202 ezer, különféle gázokból 182 ezer, építőanyagokból 656 ezer, agrártermékekből 111 ezer és a papírból 61 ezer tonna terméket juttatnak el rendeltetési helyükre. Ezen küldemények egy része – például a veszélyes áruk – közúton nem, vagy csak komoly környezeti kockázatok mellett szállítható, bizonyos exporttermékek kamionos fuvarozását pedig a fogadó ország szabályai nem engedélyezik. Ha ezeket a vasúti fuvarokat finanszírozási okokból már nem lenne lehetséges fenntartani, az visszavetné az érintett magyar termelőüzemek eredménytermelő képességét, feleslegessé tenné a rendezőpályaudvarok működését és az ott foglalkoztatott több ezer vasutas munkáját.
Öt évre szóló állami támogatási rendszer
A magyar kormány 2021-ben támogatási rendszert vezetett be: öt éven át évi 6,4 milliárd forint szubvencióhoz juthatnak az ezen szolgáltatást nyújtó vasútvállalatok. A támogatásnak köszönhetően 2022 júliusáig ebben a szegmensben növekedtek a volumenek, és sikerült megállítani az egyes kocsi szolgáltatás hanyatlását. Az ezt végző vasutak stabil működéséhez 2023-ban is hozzájárul a szubvenció.
(x)