A GINOP-2.3.4-15-2016-00001 számú autóipari kutatásfejlesztési projekt keretében, a Széchenyi 2020 program támogatásával létrejött egy járműipari K+F kutatási hálózat, valamint egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum. A projekt 5,726 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatás felhasználásával valósult meg. A Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciumvezetésével, a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. konzorciumtagok együttműködésével sikeresen megvalósult fejlesztésnek köszönhetően, Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszínek bevonásával, jelentősen bővül e három vidéki város nemzetközi szintű tudáskoncentrációja.
A projekt átfogó célja egy járműipari K+F kutatási hálózat létrehozása volt Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszíneken, egyúttal egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum felépítése. A projekt megvalósítása a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. mint konzorciumvezető, valamint a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. konzorciumtagok együttműködésével történt. A projekt az Európai Unió által támogatott, Széchenyi 2020 program keretében valósult meg, egy ún. Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ – FIEK felhívás keretében.
A projektben végzett K+F tevékenység célja olyan korszerű járműipari- és intelligens technológiák kidolgozása és alkalmazása volt, mellyel a jármű- és gépiparban a motor és hajtásláncok működésének fejlesztésével a károsanyag kibocsátás mérséklődik, javítva ezzel a környezeti fenntarthatóságot és a hatékony természeti erőforrás gazdálkodást.
A közös kutatás-fejlesztési program során olyan ipari kutatásokhoz kapcsolódó technológia- és know-how fejlesztések valósultak meg, melyek a jövő új generációs emisszió csökkentési trendjeihez is jelentős mértékben hozzájárulhatnak. Mindezek mellett ipari lézertechnológiai fejlesztések, fémhabok járműipari alkalmazási lehetőségeinek kutatása, üzemanyagcellák vizsgálata, hajtásláncok fejlesztéséhez alkalmazható mérnöki szimulációs módszerek kidolgozása, illetve növényi alapanyagú bioüzemanyagok fejlesztése is történt.
A projekt keretében jelentősebb infrastruktúra fejlesztések is megvalósultak. Önálló technológiaként üzemanyagcella, elektrolízis cella fejlesztési tudásbázis jött létre és Üzemanyagcella Teszt- és Fejlesztőközpont épült fel Kecskeméten az AVL Hungary Kft. által. A projekt keretében a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya szomszédságában a Bay Zoltán Kutatóközpont létrehozott egy korszerű Járműipari Szimulációs Laboratóriumot (dinamikus Driver-in-the-Loop szimulátorral), amelynek segítségével a járműtesztelési eljárások gördülékenyebbé és költséghatékonyabbá tehetők.A projekt jelentősen hozzájárult a fejlett jármű- és egyéb gépipari technológiák, valamint a fenntartható környezet ágazati prioritásokhoz, valamint a specializált járműipari szakemberképzés megerősítéséhez.
(x)