A korona-válság előtt is több alternatíva volt elérhető a mobilitási költségeiket faragni vágyó vállalatok számára, de az elmúlt év világossá tette: a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzetben egy tartós beruházás – mint például egy saját tulajdonú autó beszerzése – nagymértékű kockázatot jelenthet a cég számára. A vásárlást vagy a hitelfelvételt követően a vállalat ugyanis évekig nem fér hozzá a lekötött összeghez, ami megnehezíti a gyors üzleti reakciót.
Új igényeket hozott a home office
A koronavírus miatt, a személyes találkozók visszaszorulásával – akárcsak az irodák – a céges autóflották is jelentősen veszítettek kihasználtságukból.
A kulcsos autókat alkalmazó vállalatoknál még jelentősebben tetten érhető a kihasználatlanság, a mobilitási igények csökkenése sok esetben azt eredményezte, hogy az autók az iroda mélygarázsában állnak használatra várva. Amikor a home office-ban lévő kollégáknak mégis szüksége van autóra, előbb be kell menniük érte az irodába, majd teendőjük végeztével oda is kell visszavinniük azt.
Ezzel szemben egy carsharing autónál a felhasználó a lakásához legközelebb álló autót bérli ki és ott is teszi le az útja végén.
Mega Sára, a GreenGo key account menedzsere szerint az elmúlt években is sok nagyvállalat nyitott a közösségi autószolgáltatások felé a társadalmi felelősségvállalás és a zöldülés jegyében, de ehhez most erős gazdasági szempontok is társulnak.
A carsharing szolgáltatónál ugyanakkor azt látják, hogy a vírusnak kettős hatása van. „Egyrészről kevesebb a mozgás, ami miatt nincsenek optimálisan kihasználva a céges autók, miközben a mobilitási igény továbbra is megmaradt, hiszen akinek mennie kell, az mindenképp másokkal való érintkezés nélkül, rugalmasan és kényelmesen, autóval szeretne közlekedni” – mondta a tapasztalatokról a cég szakértője.
Ezt támasztja alá egy tanulmány is, amely szerint a pandémia hatására a járművezetők többsége saját biztonságát és kényelmét előnyben részesítve az autót választja a tömegközlekedéssel szemben. Egy másik kutatás szerint, ami szintén a járvány hatását vizsgálta, az autóvezetők közel fele zéró kibocsátású járműre váltana, illetve szerepet vállalna az éghajlatváltozás kezelésében, valamint a világjárvány elején tapasztalt jobb levegőminőség fenntartásában.
A szolgáltatások pontos igényre szabása jelentős megtakarítást jelenthet
A GreenGo szerint a koronavírus-járvány jelentősen átalakította a piacot, az autóiparban jelentkező kihívásokhoz csak lassan tudnak alkalmazkodni a cégek. Emellett az új munkarend és a home office elterjedése is hatással van a céges autókkal kapcsolatos döntésekre.
A magánszemélyekhez hasonlóan a kiscégek számára is elérhető a hagyományos pay-per-use (csak annyit fizetsz, amennyit használtad a szolgáltatást) árazás a GreenGonál, de a nagyvállalatok számára kedvezőbb percdíjú előfizetési díjas konstrukciókat kínálnak. Fontos szempont, hogy a levezethető előfizetési díjhoz nem társulnak egyéb, járulékos költségek, az magában foglalja a karbantartást, szervizelést, mosást és a tankolás költsége sem a céget terheli, valamint a mindezekkel járó humán erőforrás és adminisztrációs teher sem a szolgáltatást igénybe vevő vállalat oldalán jelentkezik.
GreenGo vállalati csomagok:
A Bükk névre keresztelt első sávban a havi előfizetési díj bruttó 50 ezertől 199 999 forintig terjed. Ebben a konstrukcióban a menetdíj bruttó 65 forint/perc, 15 forint a várakozás. Ez gyakorlatilag megfelel a kisebb cégek igényeihez is igazított lakossági árazásnak, annyi különbséggel, hogy a felhasználók után itt nem kell havidíjat fizetni, hanem az előre feltöltött egyenleget lehet lefogyasztani.
Bruttó 200 ezertől 499 ezres havi fogyasztásig terjed a Tölgy kategória, ahol változatlan, bruttó 15 forint/perc várakozási díj mellett a menetdíj 58,5 forint/percre olvad.
Bruttó 500 és 800 ezer forintos fogyasztás mellett - a Platán csomagban - pedig már csak bruttó 55,25 forintba kerül egy perc.
Autóvásárlás esetében sokan kizárólag a beszerzési árakat vetik latba, azonban fontos, hogy a hosszú távú üzemben tartás költségeit vagy például a maradványértéket, értékcsökkenést is vizsgálni kell. Egy saját fenntartású vállalati autónál ezt TCO-nak, azaz total cost of ownershipnek nevezik. Fontos lehet a megjelenés, és a teljesítmény is, de egy vállalat szempontjából a gazdaságosság a legfontosabb kérdés.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2019-ben egy átlagos autó fenntartása Magyarországon mindent összevetve havonta hozzávetőlegesen 150 000 forintba kerül, de típustól, felszereltségtől és állapottól függően az érték ettől eltérő lehet.
A leggyakoribb költségtételek, amelyekkel havi szinten számolni kell:
A céges autók esetében az értékcsökkenés teszi ki a havi fenntartási költségek legnagyobb részét, az amortizáció a havi díjtételeknek átlagosan a 44 százaléka.
Amennyiben külső forrás bevonásával tudunk hozzájutni az autóhoz, úgy a törlesztőrészlet kamatát fizetjük meg, ám ha saját forrásból vásároljuk az autót, akkor az úgynevezett alternatív kamattal kell kalkulálnunk. Ennek mértéke átlagosan 9 százalék.
A benzin, a gázolaj vagy a villamos energia a havi kiadások körülbelül 15 százalékát teszi ki. Költsége havonta változhat aszerint, hogy hány kilométert teszünk meg, mennyire terheljük az autót, mennyire kiegyensúlyozottan és milyen útviszonyok között vezetünk, továbbá mennyibe kerül az üzemanyag.
Az általános javítási, karbantartási és gumiabroncs-díjak az autó üzemeltetésével járó költségek 12 százalékát teszik ki. Bár új autóknál a garancia fedezi a váratlanul felmerülő javítások költségeit, de a rendszeres karbantartásokat, ellenőrzéseket és szolgáltatásokat (gumiabroncsok és olaj cseréje) nem.
A kötelező felelősségbiztosítás és a CASCO biztosítás mellett felmerülő, totálkár vagy lopás esetén fedezetet nyújtó GAP biztosítás díja együttesen körülbelül 11 százalékot tesz ki a fenntartási költségekből.
Új, saját tulajdonú autó beszerzésekor számolnunk kell a regisztrációs adóval, céges autó esetében pedig a gépjármű- és cégautóadóval is. Ehhez még hozzáadódik a 30 százalékos biztosítási adó is, amelynek alapja a felelősségbiztosítási díj. A fizetendő adók mértéke attól is függ, hogy benzines, dízel- vagy elektromos autót választunk-e. Ezek az adók átlagban a költségek 6 százalékát teszik ki.
Autóvásárláskor számolni kell különböző adminisztrációs költségekkel, így például az átírási illeték, autópályamatrica stb., ezek a költségek körülbelül 3 százalékét jelentik.
Összehasonlításképp,egy saját céges autó havi fenntartási költségéből, 20 munkanapra vetítve napi 115 percet greengózhatnánk.
Hiába a cégméret, vagy az autóval közlekedő kollégák nagy száma, ami indokolná a céges flottát, ha a megtett út rendszerint alig pár tíz kilométer. Sokkal inkább azt érdemes megfontolni, hogy milyen célra szánjuk az autókat
– tette hozzá a GreenGo szakértője.
Ezt figyelembe véve a megosztásos autómodell városon belül remek kihívója lehet a céges flottának, hiszen szinte teljes Budapestet lefedi a 80 km2-es zónatérkép, ahol a szolgáltatás elérhető.
Természetesen zónán kívül is használhatók a carsharing autók és néhány napos vidéki utazásokat is meg lehet ejteni. A Greengo autóit például – a céges csomagokon belül – 9860 forintos napi díjjal is igénybe lehet venni, ahol a maximális bérlési idő 72 óra.
Összességében elmondható, hogy az autóhasználati szokásoktól függ, hogy saját flotta fenntartása vagy a carsharing bizonyul kedvezőbb megoldásnak egy cég számára. Gyakori vidéki kiszállás, és rendszeres hosszabb autóhasználat esetén valószínűleg elkerülhetetlen egy a saját céges autó, azonban, ha csak ritkábban fordulnak elő vidéki utazások, és főleg városon belüli utakra használják az autót, érdemes a carsharing megoldáshoz nyúlni, hiszen kényelmes és költséghatékony mobilitási megoldást kínál a cég munkavállalói számára.
(x)